Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sitter just nu på en Zoom R-16 som jag använder som ljudkort,

tycker denna lilla maskin är ganska bra, daw kontroll och allt!

men jag har funderat ett tag nu på att byta upp mig till en Presonus

Firestudio, vilket känns mer som ett "riktigt" ljudkort! Förutom dom

uppenbara fördelarna (S/PDIF etc.) kommer jag att märka stor skillnad

på ljudet, användarvänlighet, möjligheter etc. Speciellt ljudet är

givetvis det som spelar störst roll, har redan några preamps så jag tänker

mest på signalbehandlingen i ljudkortet och så, inte just på hur högkvalitativa

preamps det sitter på firestudion.

Mycket tacksam för svar 🙂

Annons
Postat

Är du inte en person som hör skillnad på oliak AD/DA konverterare eller ditheringalgoritmer tror jag inte att du kommer att göra det allt annat lika.

Jag betvivlar dock inte att någon kommer att påstå att det är en jätteskillnad...

Sedan kan det skilja på saker som mikrofonförstärkare och hörlursförstärkare, men återigen är det ingen jätteskillnad för ett otränat öra.

En extern mikrofonförstärkare skulle troligen göra större skillnad, om du är ute efter något speciellt (färgning).

Det viktigaste är att det finns riktigt bra drivrutiner, och att tillverkaren uppdaterar dessa regelbundet (för nya os, servicepack osv).

Utan drivrutiner är kortet värdelöst. Dessutom måste ljudkortet ha de funktioner du behöver (antal, typ, kvalitét osv).

Jag påstår dock inte att det ena eller andra av dina alternativ är bättre eller sämre i detta avseende.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.