Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är skillnaden mellan Pro tools LE & Pro tools M-Powered och vad är begränsningarna ?

Ska man köra LE Med M Box eller M-Powered med M-Audio Profire 610 och vilka av ljudkorten låter bättre och vilket av ljud korten har bättre preamps eller vad det kallas... 😱

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

http://forum.studio....43

Tror det är skitsamma vilket kort du väljer. Låter nog lika bra.

Redigerat av drloop
Postat

Skillnaden är att ikonen är röd på ett LE system och Blå i ett HD. Ett Hd-system kostar typ 100.000 kr och ett le kan du få från 2.500 kr typ.

Nej men det är väl egentligen skillnad på systemet snarare än programmet. Le har en del begränsningar men jag har ingen koll på vad de är. Dock är LE ett fult dugligt program för hemmasnickraren.

Postat (redigerat)

Vad är skillnaden mellan Pro tools LE & Pro tools M-Powered och vad är begränsningarna ?

Ska man köra LE Med M Box eller M-Powered med M-Audio Profire 610 och vilka av ljudkorten låter bättre och vilket av ljud korten har bättre preamps eller vad det kallas... 😱

Skillnaden är att LE inte har automatisk delay kompensation, vilket alla HD-system har. Det är väl den största skillnaden. Detta kan kringås med vissa pluggar t.ex Mellowmuse ATA (även med denna plugg är det ett meck att hålla på med, tycker jag). Utöver detta kommer LE med färre pluggar etc. Profire 610 är ett betydligt bättre interface än de kort som finns i M-Box serien, pre-ampsen är bättre, bättre stereobild, fler in/utgångar m.m. Har ett 610 själv, stabilt, bra drivrutiner, du kan som sagt köra både Pro Tools (M-Powered) och Logic. Skillnaden mellan LE & M-Powered är ingen alls förutom då hårdvarukravet.

Redigerat av SIRR
Postat

Skillnaden är att LE inte har automatisk delay kompensation, vilket alla HD-system har. Det är väl den största skillnaden. Detta kan kringås med vissa pluggar t.ex Mellowmuse ATA (även med denna plugg är det ett meck att hålla på med, tycker jag). Utöver detta kommer LE med färre pluggar etc. Profire 610 är ett betydligt bättre interface än de kort som finns i M-Box serien, pre-ampsen är bättre, bättre stereobild, fler in/utgångar m.m. Har ett 610 själv, stabilt, bra drivrutiner, du kan som sagt köra både Pro Tools (M-Powered) och Logic. Skillnaden mellan LE & M-Powered är ingen alls förutom då hårdvarukravet.

Sålde mitt Apogee duet och köpte ett M-Audio Profire 610 tycker att Apogee duet lät lite bättre kanske 15-20 % bättre lite mer rymd när man mixar.

Kör Logic Studio 8 nu men tänkte hoppa in i Pro tools värld därför böt jag ljud kort för att kunna rulla Pro tools M-Powered och lära mig dess styrka och svagheter.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vad det gäller AD/DA och linjesignaler så är det mesta bra idag.

Drar till med min klassiker.

Klippet nedan loopat genom en billig Behringer och ett M-Audio 2496. Dvs analogt ut och in via mixern och ljudkortet.

I klippet så är originalfilen med som inte passerat dom billiga grejerna, fem klipp finnes så det är växelvis oförstörd wav blandat med den som passerat den billiga signalkedjan. Nära nog omöjligt att höra var klippen ligger.

Däremot är det skillnad på preamps, ofta skiljer det på bruset som kommer vid stark förstärkning.

Redigerat av drloop
Postat

Skillnaden mellan LE & M-Powered är ingen alls förutom då hårdvarukravet.

Detta är inte sant. Det finns skillnader i vissa funktioner, samt vilka options som är tillgängliga. Man kan tex inte få tidkod i M-Powered. Vidare så kan M-Powered endast köras med M-Audio interface och LE endast med Digidesign interface.

Mvh,

Micke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.