Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, jag har funderat på att köpa FL Studio och det är några saker jag undrar över:

1. Är det komplicerat?

2. Finns det bra loopar?

3. Har hört att man gör sina egna rumkomp. Stämmer det? Om svaret på frågan är ja, är det krångligt.

Dessutom undrar jag om FL Studio passar mig. Jag har spelat gitarr ett tag och vill ha ett musikprogram där man enkelt kan spela in sång och gitarr och därefter kunna lägga till trumkomp och kanske någon effekt. Är det FL jag ska ha eller något annat. Acid har vi i skolan och det är kannon, får dock inte tag på det.

Tack

Mvh Jakob

Annons
Postat

1: Nej det är det inte alls. Lätt att starta med och man upptäcker saker desto mer man jobbar med det.

2: Beror på vilken version. Men en bra sample cd kan vara att tänka på. Jag kör inte så mycket med loopar.

3: Japp man gör sina egna och av alla program jag har änvänte är det här ett av dom bästa när det kommer till trummor.

FL har inspelning men du behöver ett ljudkort med ASIO drivisar. M-Audio Audiophile 192 är ett bra om du inte har ett.

Postat

Sampelsarna och de flesta start pluginsen suger kykf...

Du kan behöva fixa andra samples... skulle inte rekommendera sample cds dock, de flesta är sämst.

Postat

Fl studio är inte värts komplicerat jämnfört med andra musik kompositions program.

Ja det finns loopar men man strävar efter att göra egna.

Ja man kan göra egna trumkomp 😛

Postat

Hmmm... FL känns för mig lite orienterat mot "techno" har jag fått för mig, så "gitarr och sång + trumkomp och effekter" känns inte klockrent FL...

Jag skulle nog även kolla in nån av de mindre versionerna av Cakewalk (t.ex. Guitar Tracks Pro) och Cubase (t.ex. Cubasis, Cubase LE) om jag vore du...

Men förresten, och du nu är van vid att köra ACID och tycker att det funkar bra, så vore väl det det bästa! Svenska återförsäljare hittar du här.

Postat

Om du kan Acid så kan du börja med det! Utmärkt att lägga saker i tempo med, du kan använda dx effekter, och använda sequensern tillsammans med tex. soundfonts.

Om du vill slå på stort så skaffa en cubase version så har du lite att utvecklas i 🙂

Postat
3. Har hört att man gör sina egna rumkomp. Stämmer det? Om svaret på frågan är ja, är det krångligt.

Det var detta som FL Studio ( eller Fruityloops som det då hette ) utvecklades för att göra från början. Sedan har allt det övriga bara tillkommit som lite kuriosa 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Det var detta som FL Studio ( eller Fruityloops som det då hette ) utvecklades för att göra från början. Sedan har allt det övriga bara tillkommit som lite kuriosa 🙂

Ja. Eller. Va!? Kallar du "allt det andra" för "lite kuriosa" så tror jag nog att killarna på ImageLine har en gås att plocka med dig. 😉

Postat

Köper du FL får du livstids gratis updatering, och hittills har de vart ganska mycket och bra enl mig. Jag däremot har aldrig använd FL's integrerade wave editor nåt vidare mycket så jag vet inte om det är optimalt att spela in i, men på trummdelen kan du faktiskt få till det extremt bra om du kan till den enorma armada småknep man kan använda för att maskera monotomheten. Jag kan om du vill mixa iordning en ZLP med ett ganska bra sett jag pillat ihop.

samples man får med är ju inte hela världen, visst är det ju en bonus att få ett bra grundbibliotek, men det är ju bara att bygga på efter hand. mitt är mest fullbelammrat med egna inspelade saker.

Barden om inbyggda pluggarna stämmer till viss del. En del pluggar är värdelösa men det finns en liten hög resurssnåla pärlor. Men vem behöver egentligen fruity big clock.

Jag tror FL skulle passa utmärkt, men å andra sidan har jag inte prövat så värst mycket mer.

om du kikar på denna sidan finns de lite grejor gjorda i FL. Kolla på Tomteslav om du är intresserad i hur trumsetten kan bli. allt e dock i 128 kbps mp3 så lite soligt e det.

Postat
Hmmm... FL känns för mig lite orienterat mot "techno" har jag fått för mig, så "gitarr och sång + trumkomp och effekter" känns inte klockrent FL...

Jag skulle nog även kolla in nån av de mindre versionerna av Cakewalk (t.ex. Guitar Tracks Pro) och Cubase (t.ex. Cubasis, Cubase LE) om jag vore du...

Men förresten, och du nu är van vid att köra ACID och tycker att det funkar bra, så vore väl det det bästa! Svenska återförsäljare hittar du här.

Har du hört demolåten i FL Studio 5? Det är en singer/songwriter-historia så långt från techno man kan tänka sig... Tanka ner demon och lyssna!

Postat

Jo, det är väl klart att det går att göra annat än techno, det går säkerligen alldeles utmärkt också. Det är som sagt bara en känsla jag har, och den är säkert inte så väldigt bra underbyggd... 🙂

Men jag tror ändå att ett program som är gjort för en viss sättning (som t.ex. Cakewalk Guitar tracks) är bättre för en nybörjare som har tänkt sig att jobba med den sättningen....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.