Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej allihop

Jag har fått ett stort problem. Min dator har kraschat och jag är arg och ledsen över att det inte blir någon inspelning idag.

Datorn i korthet:

*Intel core 2 Duo E8400

*4 Gb RAM

*Gigabyte moderkort

*Nvidia GT240

*XP Home

Min dator står på varje dag den tid jag inte är på jobbet. Den har alltid vart stabil och jag är noga med att rensa den på skräpfiler, rensa virus (cookies mestadels), defragmentera och hålla den ren på in och utsida.

Kraschen:

Datorn var igång hela dagen igår...Har jobbat i Cubase SX3 och wavelab, surfat en del, och även spelat lite Battlefield.

På kvällen skulla jag bränna en film och tänkte att jag skulle roa mig lite och spela Battlefield medan jag väntade på att filmen skulle bli klar. Spelet startade och jag lirade ett par minuter.

Plötsligt låser sig spelet och även datorn. Det enda jag kan göra är att göra en ful-omstart (hålla in startknappen).

Efter detta får jag inte längre någon signal till skärmen. Skärmen ser alltså ut såsom den gör när datorn är avstängd.

Jag byter grafikkort - ingen bild

Jag tar ur grafikkortet och kör på moderkortets integrerade kort - ingen bild

Jag byter vga kabel - ingen bild

Jag byter skärm - ingen bild

Datorn startar upp, den ger inte ifrån sig några pip (felmeddelanden) fläktarna går.

Har aldrig vart med om något liknande.

Finns det någon som känner igen detta? Alla tips är väldigt välkomna

MVH//Mickestrang

Redigerat av mickestrang
Annons
Postat

Märker du om datorn bootar Windows fast utan att det syns? Låter det som att hårddisken jobbar? Kan du t ex se datorn från ev. andra datorer i ditt nätverk?

Vet du om moderkortets integrerade grafik är på- eller avslaget i BIOS? Låna ett grafikkort och se om du får upp BIOS, gå in och se till att "Onboard video = enabled".

Postat

Tack för ditt svar Linus.

Hårddisk lampan visar att hårddisken jobbar. Jag har provat att byta grafikkort (ett som jag vet funkar) och jag kan inte komma in i BIOS.

Har inget nätverk egentligen (4 datorer i en switch).

MVH//Mickestrang

Postat
Jag har provat att byta grafikkort (ett som jag vet funkar)

Aj då, finns det andra PCIe-portar på moderkortet som har plats för grafikkort?

Postat

Har bare en PCI-express plats

...och, jag får inga pip vid uppstart

Postat

Jag hade också en slags krasch när jag spelade ett spel "Panzers". Datorn är egentligen byggd för musik. 3,6 GHz 2Gb Ram DDR 2. Vid ett par tillfällen stängde den av programmet och ett medelande om att uppdatera videodrivrutinen kom upp. Jag hittade ingen uppdatering så jag körde vidare. Plötsligt fryser sig hela bilden. Jag startar om datorn. Nu går det inte längre att komma in på startsidan längre. Totalt låst. Många såna problem är relaterade till grafikkortet efter vad jag hört. Jag hade ett PCIe X16. Kortet blev varmt som bara den. Jag tog ut det och satte in ett äldre Radeon Hercules PCI. Nu kan jag i alla fall använda datorn igen. Men jag kan inte spela in någonting för grafikkortet är för svagt i uppdateringsintervallen för moderna inspelningsprogram.

Mitt PCIe verkar inte ha varit bränt eller någonting. Så jag är rädd att det kanske har hänt något på moderkortet för PCIe X16-platsen. Det jag vill säga är: Använder du PCI Express och har försökt ersätta det med ett likadant? Annars kanske det kan vara ett tips att använda ett vanligt PCI-kort för att kolla om det går då. Jagar annars just nu ett annat PCIe-kort på nån loppis billigt för att kolla upp om det var mitt kort som strejkade innan jag beslutar om ett nytt kort. Svårt att jaga upp då den nya standarden är PCIe 2 och RAM är DDR 3

Postat

Jag har provat att byta grafikkort. Jag hade ett GT240 i datorn och sedan lånade jag grabbens GT240 och det gav inget resultat.

Det bästa PCI korte jag har hitta är ett Nvidia 9400 GS...köpte ett sånt för nån månad sedan till en annan dator.

köpte det på www.proxdata.se

Postat

Jag hade provat att köra med bara en av minnesmodulerna i taget, minnesfel kan ha alla möjliga skumma effekter.

Nu låter det iofs inte som ett minnesfel, men jag har varit med om att en pc-reparatör bytt ut hela moderkortet (på en laptop dessutom) utan att fatta att det egentligen var minnet som var trasigt.

Postat

ok jag får prova det

Postat

Funkar det inte efter du testat minnet så är det troligtvis moderkortet eller proppen som pajjat.

Postat

Nej, skärmen är svart och dessutome verkar hårddisken inte jobba. Så det luter väl åt moderkort och eventuellt fler prylar. Fan oxå, det här luktar dyrt.

Datorn är för övrigt inlämnad nu i kapabla händer och jag sa åt dem att min smärtgräns går vid 3000:- blir det mer än så så köper jag nog hellre en annan dator.

Postat

Fick tillbaka datorn. Notan landade på 2104:-. Det var moderkort och systemdisk som hade gått åt i ovädret. Förjävligt att behöva fixa allt som har med Cubase och ljud att göra. Ni vet säkert alla hur mycket inställningar, installationer, uppdateringar osv som krävs innan man känner sig hemma igen.

Funderar på att uppgradera till CB5 på en gång. Den billiga versionen i så fall.Cubase 5 Essential.

Ni som provat både SX3 och CB5 Essential....kommer jag tappa något av det jag har i SX3?

Mvh Mickestrang

Postat (redigerat)

Fick tillbaka datorn. Notan landade på 2104:-. Det var moderkort och systemdisk som hade gått åt i ovädret.

Det kan du väl få ordnat på hemförsäkringen i så fall, så att du bara betalar självrisken...? Åskskador brukar det inte vara några problem med att få på försäkringen.

Funderar på att uppgradera till CB5 på en gång. Den billiga versionen i så fall.Cubase 5 Essential.

Ni som provat både SX3 och CB5 Essential....kommer jag tappa något av det jag har i SX3?

Du kan inte "upgradera" till en lägre version, utan har du SX3 idag, så kan du bara uppgradera till C5.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Ok inte uppgradera, men köpa en ren version CB5 Essential. Kommer jag då tappa något av det jag har i SX3?

Redigerat av mickestrang
Postat (redigerat)

Färre VSTi-slots, färre midispår och audiospår (men ändå troligen tillräckligt för de flesta). En jämförelse mellan 5-versionerna finns här: http://www.steinberg.net/en/products/cubase/cubase5_featuredetails100.html

Sedan till det STORA problemet: Du kan inte ladda in dina SX-projekt i Essential.

En sammanställning över vilka versioner som kan använda varandras projekt, finns i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=71281&view=findpost&p=990279

Redigerat av Claes
Postat

Ok. Tack för utförligt och bra svar som alltid Claes:)

MvH //Mickestrang

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.