Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Märkte att det nu kommit en bläckpatron till för min 11 år gamla Canon BJC-4550 A3-skrivare som heter BC29f.

Tydligen hittar jag det dock bara i webbutiker i USA, UK och Australien ännu så länge...

Det är tydligen ett fluorescerande bläck. Vad är det för nåt? Hur ser utskrift med en sådan patron ut månntro?

Någon här som vet eller möjligen kan tänka sig?

Ge en länk till en sådan utskriven bild kanske?

Eventuellt någon som har en dylik el annan skrivare

och som då använder denna typen av bläckpatron?

☺️

Redigerat av debatt
Annons
Postat

När ämnen bestrålas med UV, osynligt ultraviolett ljus, sänder de själva ut ljus av en annan (synlig) färg. Sådana ämnen kallas fluorescerande. Om de fortsätter sända ut ljus, ­är självlysande en stund efter det att man dragit bort bestrålningen, kallas de i stället fosforescerande.

Jaha.

Rödeorm (oregistrerad)
Postat

uvink_1.jpg

Lär finnas i inkpennor också.

Hej

Jag har läst att inkpennorna ger en bättre fluorscerande färg, mer organisk på något sätt. Bläckpatronerna ska ge en mer klinisk färgreflektion. Det ska tydligen bero på att reflektionen av färgen från inkpennorna bryts på ett annat i luften beroende på att färgen applicerars under rumstemperatur medan bläckpatronerna arbetar under högre temperatur och tryck. Men det är viktigt att hålla pennan i rätt vinkel när man skriver/målar, annars går den bättre effekten förlorad.

Jag har själv aldrig kunnat se skillnaden, men personer med "guldögon" uppger att det är en markant skillnad. 😑

MVH Rödeorm

Postat

Tack för tipset Frans G Bengtsson!

Jag undrar hur man bäst använder neonpatronen från Canon som jag funderat över.

Antag att jag ska skriva ut en sida i ett cd-häfte och den sidan innehåller en fin fotografisk bild, men jag vill bara att en textrad på sidan ska ha fluorescerande färg. Ska man först skriva ut bilden och använda den vanliga fotopatronen för det, sedan stoppa i pappret igen, nu med den färdigutskrivna bilden på pappret och låta fluorescenspatronen skriva ut den fluorescerande texten ovanpå bilden? Går det? Eller hur?

😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.