Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kommer ev. få loss några timmar till ljudteknik i åk. 7-9 till hösten..

Funderar på vad ni anser om M-box LE i undervisning?

Just nu sitter jag med ett par licenser på Cubase SX...

Eftersom jag arbetar med dessa (inte bara som konsument) program är jag lite kluven...

Audiodelen är lättare i Pro Tools.

Midi delen är klart lättare i Cubase.

Idag kan eleven ha råd med båda efter sitt sommarjobb så jag ser ingen skillnad där heller..

Annons
Postat

Jag jobbar i ProTools med mina elever, på audiodelen är det som du säger klart bäst, när det gäller audiodelen på cubase har jag uppfattat att eleverna tycker det verkar rörigt, L-R markeören fattar knappt jag.

Jag tycker att det är väldigt logiskt i PT med insert och att skicka till busar och allt sånt där. Har snackat med folk som kör PT LE 6.7 och de säger att midi delen är grymt mycket bättre (har som sagt inte provat själv) men det låter ju som en öppning. Midi delen i Pro Tools är lika rörig som ljuddelen i cubase tycker jag, men när man väl kommit in i det så är det faktist inte så ologiskt, jag förespråkar Pro tools till dig...Cubase kan de få tag i ändå och Pro Tools är bra och pedagogiskt

En tanke bara

Postat
när det gäller audiodelen på cubase har jag uppfattat att eleverna tycker det verkar rörigt, L-R markeören fattar knappt jag.

L - R markör finns i PT också! 🙂

I undervisning av spela in/redigera/mixa audio så är PT bäst och enklast att ha/använda/

Cubase är bra att visa på kompositions/remix stuket . . .

Postat

Jag vet vad du menar. de finns i PT också 😆

Bara at det inte står L och R på dem uppe i Edit fönstret . . .

Postat

Jag vågar inte säga något om Cubase. Jag använder mig både av M-box och Digi 001 med Protools LE 6.4. Kompletta nybörjare är igång med sina ljudinspelningar efter knappt 30 minuters genomgång. Vad gäller redigeringen så är genomgången ännu kortare, 15 - 20 minuter. Sen fuskar jag lite vid mixningsgenomgången. Eleverna tipsas om att använda vissa presets som jag gjort iordning i förväg vad gäller kompressorer och lite EQ. Den första produktion de gör är antingen radioprogram eller en enklare musikinspelning med något de börjar med i Garageband.

Sen känns det väldigt enkelt och logiskt att koppla på genomgång efter genomgång. Det brukar gå väldigt fort för eleverna att bli hemmastadda i programmet och dess funktioner. Likaså har jag upptäckt hur enkelt många av mina elever har att lära sig Logic Express 7.0. de lär ju sig det mycket snabbare och lättare än vad jag gör. Usch!

Postat
de lär ju sig det mycket snabbare och lättare än vad jag gör. Usch!

😮

Men du får ta åt dig äran, de skulle inte lära sig så snabbt om du inte hade undervisat de så bra!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.