Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej..

Jag har länge grubblat på hur man får "kör" att låta bra-bra-bäst .

om man ser på vanlig musik som sänds i radio tex, så finns det ALLTID körer i typ varje låt, men man lägger aldrig knappt märke till det... Fast tänker man på kören, så hörs dom tydligt ..

Hur spelar man egentligen in KÖR på bästa sätt? för att få det låta proffsigt... Speciella inställningar? , echon? ja ... berätta.. jag har länge funderat på detta

/Perrra

Annons
Postat
Hej..

om man ser på vanlig musik som sänds i radio tex, så finns det ALLTID körer i typ varje låt, men man lägger aldrig knappt märke till det... Fast tänker man på kören, så hörs dom tydligt ..

Hur spelar man egentligen in KÖR på bästa sätt? för att få det låta proffsigt... Speciella inställningar? , echon? ja ... berätta.. jag har länge funderat på detta

/Perrra

Jag är ingen expert, men jag brukar som standard lägga minst två körer panorerade mycket åt höger o vänster, knappt några effekter alls, bara lite eq. Vill man ha extra maffigt kan man laborera med enkla stämmor i körer, där också dubbla. Keep it simple, är min paroll och lägg mer tid på att sjunga rent än att mixa så brukar det låta bra....

Postat
Hej..

/Perrra

Svårt att ge genrella tips eftersom det är så olika på olika låtar. 😉

Men här kommer några.

1. Försök att separera leadsång med körer rent frekvensmässigt så att det inte krockar.

2. normalt så "brukar man" ha lite större eller mer reverb på kör så att den känns lite längre bort.

3. Körer passar (oftast) utmärkt att komprimera ganska hårt.

4. Går bra att dubba kör också för att få lite "maffigare" ljud.

Postat

Det är viktigt att få det tajt iallafall. Undvika att trycka på hårda konsonanter som PH och F och SCH i texten risken är att det blir en PH.PH.PH effekt om du fattar vad jag menar. Sparsamt med reverb och helst så likt grundljud som möjligt har jag fått lära mig. Dvs så lika S/N förhållande, inspleningsvolym och effekter som möjligt. Melodyne är ju en lätt genväg om man inte har tid och ork att sjunga.

Har du Cubase så är stacked-mode bra vid körer har jag upptäckt. 😉

Annars är det väl som med Annie Lennox gamla sminktips. Lägg på så mycket som möjligt (tills att det låter bra.)

Om man inte är en studionörd som sitter ensam med trettiofem kanaler utan ett band där fler sjunger så tycker jag det lönar sig att köra tillsammans. Man anpassar rösterna efter varandra utan att tänka på det om man har sjungit mycket ihop. Det ger ett tätare och roligare intryck... öh det sista lät lite flummigt kanske men ni fattar nog vad jag menar. 🙂

Postat

Ska du sjung "Super Sunny Sunday" kan det va läge att låta kören sjunga

"-uper -unny -unday" eller 4 av 8 tracks...

Låter inte klokt men det funkar ihop med Leadens S-ljud, annars kan det bli för mycket av det goda...De-esser funkar också...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.