debatt Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Hej! Tänkte variera de stundande utgåvorna av cd lite och dammade därför av min gamla A3-skrivare BJC-4550 från Canon, från 1999. Tänkte göra 6-sidiga vikta inlägg att putta in i bookletfickorna samt göra några kommande miniaffischer i A3-storlek. Köpte en "Deltaco Model:UC-1284B USB till Printerkabel (IEEE-1284)". Medföljde en installations-cd (men den verkade bara behövas till Win ME och Win 98). och en sexsidig manual. I den berättas om Driver installation och sedan om Printer installation. Driver installation behövde jag tydligen inte göra med Win XP och Printer installation vet jag inte... men tydligen inte det heller?! Datorn (en Toshiba laptop med usb, från 2008), hittade kabeln och skrivaren direkt. Kom inte ens upp den där guiden för Ny maskinvara på Skärmen. Tidigare hade jag hämtat hem de senaste drivrutinerna för skrivaren, alltså Canon BJC-4550, direkt från Canons egen officiella webbsida. Jag la dem på "Skrivbordet". De var från 2003 tydligen... Men när jag försökte installera dem därefter så går inte det!! Det står att jag inte har WinZip i datorn och de hänvisar till www.winzip.com. Detta program kostar $30, men... ska det inte ingå något unzip-program eller vad det kan kallas, i Windows XP?? Hursomhelst så kunde jag inte öppna de Canon-drivrutinerna från 2003. Men kanske att min dators Win XP som redan hittar skrivaren har installerat drivrutiner nu då helt automatiskt?! Jag tror ju inte att dessa i så fall är ÄLDRE än från 2003... Min pc är ju från 2008. Det visuella interfacet (skrivar-infon på bildskärmen) är modernare än det jag såg på skärmen 1999-2001 med en tidigare dator då jag använde skrivaren då och då, så det är nog nyare drivrutiner iaf. Problemet: Skrivaren kommunicerar tydligen och patronen rör sig, valsen rullar, den låter och börjar tugga ned pappret så sakteliga efter det att jag tryckt på "Skriv ut", men på pappret blir det inga utskrifter! Jag har förvarat patroner (har ett gäng) i därför avsedda Canon original förvaringsboxar i hårdplast. Kan det vara torkat bläck ändå? Det där med drivrutinerna... behöver jag bry mig nu om det? Eller är det där bootsen klämmer? 😲 //:debatt
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 (redigerat) Bläcket är färskvara, så har du haft bläckpatroner stående ett par år, så har de säkert torkat. Eftersom det verkar som om skrivaren tar emot information, så är det troligen inga problem med drivrutinerna. WinZip kan du köra en tid gratis, för utvärdering - så du måste inte köpa det för att packa upp ett nedladdat Zip-arkiv. Det är visserligen lite skumt att den inbyggda varianten i Windows inte tar hand om det - för det tycker jag borde funka. Kanske för att Zip-arkivet är gjort med en för gammal version av Zip...? Redigerat 5 augusti 2010 av Claes
Fertan Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Har haft min demoversion av Winzip på den här datorn i säkert 3-4 år, och det rullar på utan problem. Det dyker upp en ruta där man får välja mellan att registrera/köpa Winzip eller att fortsätta köra demoversionen, men den har aldrig slutat fungera för mig. Annars tar väl WinRar även zip-filer, och det har jag för mig är gratis?
Hjorten Postat 5 augusti 2010 Postat 5 augusti 2010 Har haft min demoversion av Winzip på den här datorn i säkert 3-4 år, och det rullar på utan problem. Det dyker upp en ruta där man får välja mellan att registrera/köpa Winzip eller att fortsätta köra demoversionen, men den har aldrig slutat fungera för mig. Det är i och för sig ett licensbrott att göra så. Annars tar väl WinRar även zip-filer, och det har jag för mig är gratis? Ja, WinRar hanterar zip-filer. Nej, det är inte gratis. Däremot finns 7-zip som är gratis (och open source), det går att ladda hem på http://www.7-zip.org/
debatt Postat 6 augusti 2010 Trådstartare Postat 6 augusti 2010 Mmm... ett par år... bläckpatronerna har säkert stått 10 år... 😆😆 Undrar om det gäller nyköpta OÖPPNADE askar också. Enligt info på webbsidor verkar det så. Ok... så bläck är verkligen en färskvara. Winzip var s.a.s. knutet till företaget Nico som hade lagt upp länken på Canons officiella webbsida och vid nedladdningen av drivrutinerna så gick det inte med annat än Winzip fattar jag det som och väl där kunde jag inte välja någon demoversion. Det värsta var emellertid att jag var fast i att acceptera en nedladdning av Toogle search bar samtidigt, som ska existera upptill på min skärm. Det vill jag inte ha. Vid installationen stod det nämligen "trycker du installera nu, så accepterar du att "Toogle search bar" installeras samtidigt." Jag la ned det därför. Men som Claes skrev, drivrutinerna verkar ju fungera även om jag aldrig installerat några... Görs det per automatik i Win XP då? ☺️
Hjorten Postat 6 augusti 2010 Postat 6 augusti 2010 Winzip var s.a.s. knutet till företaget Nico som hade lagt upp länken på Canons officiella webbsida och vid nedladdningen av drivrutinerna så gick det inte med annat än Winzip fattar jag det som och väl där kunde jag inte välja någon demoversion. Du är inte bunden till att öppna zip-filer med WinZip, du kan använda vilket program som helst som har stöd för att öppna den typ av filer, t.ex 7-zip som jag nämnde här ovanför. Och det programmet är gratis och fritt från skräp. Men som Claes skrev, drivrutinerna verkar ju fungera även om jag aldrig installerat några... Görs det per automatik i Win XP då? Ja, med hjälp av plug n play. Ibland finns dock inte stödet inbyggt, och då får man ladda hem drivrutiner, eller använda den eventuella installations-cd:n.
debatt Postat 6 augusti 2010 Trådstartare Postat 6 augusti 2010 Bläcket är färskvara, så har du haft bläckpatroner stående ett par år, så har de säkert torkat. Värt att beakta även när man beställer patroner från mindre säljare på Nätet kanske. De är ofta mycket billigare, men hållbarheten på deras patroner kanske är minimal eller ingen alls... 😳
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.