Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter nu i ett litet hus med min skrivbordsstudio, som dock tyvärr inte hinner användas speciellt mycket pga olika anledningar.

Kommer snart tillökning i familjen igen, andra barnet och då finns det inte plats för min studio i sovrummet länge.

Därför tänkte jag köpa mig en skaffa mig en bärbar dator PC (har inte ekonomi för mac) och ett usb-ljudkort för inspelning ibland som sång, gitarr, men gör mycket via midiklaviatur och mpd16.

Eftersom det är en hobby som nu länge inte används för mycket letar jag efter lågbudget förslag.

Vad bör jag tänka på och satsa på?

Annons
Postat (redigerat)

Nu har jag en stationär dator och har kört med ett audiophile ljudkort, har en klumpig mixer och monitorer som tar stor plats. Nu tänkte jag att det räcker med en bärbar dator, ett ljudkort, liten mixer? och hörlurar och man plockar fram monitorerna när det är mixningsdags och lyssna större än lurar.

Just för att jag ska kunna göra det i köket eller var som helst enkelt istället för att hålla till i sovrummet och ta upp stor plats med skrivbord och allt framställt hela tiden. Nu kunna plocka fram bärbardator, litet ljudkort osv när man får inspiraitonen.

exempelvis: TASCAM US-122MK2 som jag såg i någon annan tråd

Redigerat av Impey
Postat

Jag tycker nog du kan ta bort mixern helt ur ekvationen. Eller finns det någon särskild anledning till att du vill ha den?

MVH

Anders

Postat

det var också vad jag kände när jag har försökt läst i andra trådar.

Det handlar i grund och botten om att jag ska skaffa ett ljudkort till min bärbara dator och den som jag hade tänkt använda har inte firewire, så det måste bli ett usb-ljudkort.

Det innebär att det är ett ljudkort man ska satsa på som man kan spela in med och redigera i cubase och reason, till bra budgetpris och att man kan koppla in monitorerna när man vill det.

Det är alltså ett enbart ett ljudkort jag ska satsa på?

Postat

tvåt tips på ljudkort, är det det ända som man ska tänka på?

TASCAM US-122MK2

eller

Cakewalk ua-25ex

Postat

Har nu fyra som jag väljer mellan, men skulle vara intressant att höra era tankar om dessa! Om ni testat dem, har dem, är nöjda eller missnöjda. Vilka är fördelar respektive nackdelar.

TASCAM US-122MK2. 1390kr.

Cakewalk ua-25ex. 1870kr.

Steinbergs CI1. 1225:-

Steinbergs Cl2. 2195:-

Postat

Sant att det finns många trådar om ljudkort, men fortfarande få som har någonting att säga om dessa ljudkort. Det är mest frågor som från mig som inte testat de ännu.

Letar fortfarande användare av dessa ljudkort för att de ska ge tips om de är värda pengarna eller ej.

TASCAM US-122MK2. 1390kr.

Cakewalk ua-25ex. 1870kr.

Steinbergs CI1. 1225:-

Steinbergs Cl2. 2195:-

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.