Jump to content
Annons

Enskild näringsverksamhet


Uozon

Recommended Posts

Jag har sålt en del grejor på Tradera i år och det har gått bra. Nu har jag tänkt utöka det hela till en liten verksamhet där jag köper in saker billigt av privatpersoner via Internet(blocket, tradera osv) och säljer via Tradera.

Det kommer ju att generera lite extra pengar till mig, inte mycket i början men på sikt mer.

Enligt vad jag googlat mig till kommer det klassas som Enkild näringsverksamhet och då måste man skatta.

Måste jag registrera min verksamhet?

Vilka skatter måste jag hålla koll på?

Måste jag inneha F-skattsedel?

Har läst lite om egenavgifter, måste jag betala det på den vinst jag gör?

Moms är det aktuellt för mig?

Något annat viktigt jag måste veta innan jag kan tuta och kör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska i samband med registreringen av enskild firma ange affärsidén, men jag tror de kommer ha svårt att förstå den.

Tror jag inte, det är ju många som säljer via tradera som småföretagare.. Fast det kanske är lämpligt att satsa på specifika saker man köper in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag inte, det är ju många som säljer via tradera som småföretagare.. Fast det kanske är lämpligt att satsa på specifika saker man köper in.

Fel. Du tänker köpa från Tradera och sedan sälja samma saker via Tradera. Det märks ju tids nog och varför skulle då vissa sälja billigare än vad du säljer för? Jag råder dig till att satsa på denna idén, men istället köpa in från auktioner, konkurspartier, dödsbon och förvisso i vissa fall från nätsiter av den typ du nämner, men välj då ist Ebay och inte samma site (Tradera, Blocket) som du tänkt sälja på (Tradera, Blocket).

Kan vara bra att profilera dig också, såsom du antyder. Satsa på en inriktning. Handdukar är det hetaste har jag hört!

Lycka till!

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men transaktionen, bankutdraget och mailkorrespondensen räcker väl som kvitto? Bara det är detaljerat, så...

Ibland har jag bara fått ett mail från en riktig mångårig nationell eller internationell webbutik som gäller som kvitto, och då står det ju också så... "Gäller som kvitto. Skriv ut detta.".

Men kolla detta helst med Skatteverket först!

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar lite på det här med bokföring och det verkar krångligt. Måste man göra avancerad bokföring?

Köp den lilla gröna bokföingsboken i bokhandeln bara! Cirka 100;-.

Tänk på att fråga där om en penna för bokföring, med arkivbeständigt bläck.

Bok om bokföring och Enskild firma ges ut av förlaget Lundén AB, och finns säkert i samma bokhandel.

Tänk på att alltid signera och skriv datum om du skriver fel i

bokföringsboken, dra streck över det felaktiga och skriv det nya

där det bäst får plats. Sudda alltså inte eller fetstrecka så man inte ser är inte heller godtagbart.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En fundering innan till, sen är jag snart igång.

Gäller moms när man handlar begagnade varor av privatpersoner och säljer dem till privatpersoner? Om ja hur räknar jag ut den lättast?

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Egenavgift ungefär 30%, moms 25% om man når upp till ett visst belopp!!!!!!! Om inte är det vanlig skattesats som gäller 30%. 30+30+25 inte att förakta.

Ni måste notera att avgift inte är någon skatt och så gjorde man det och blev riktigt lycklig.

Ingen avdragsrätt på beg. grejor.

Ni vet om att det finns folk b.la. SAS direrktör som påstod att Sverige har dom lägsta skatterna, med det uttalande så talade han till kålrötter.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Egenavgift ungefär 30%, moms 25% om man når upp till ett visst belopp!!!!!!! Om inte är det vanlig skattesats som gäller 30%. 30+30+25 inte att förakta.

OM man som jag är under 26 får man lite rabatt på egenavgifterna. Vissa typer av varor har ju mindre moms, men det är inget jag behöver tänka på. Öh... är det 85% av vinsten som går bort i avgifter och skatt?, det låter jättemycket.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Och i slutändan blir du sköntaxerad så går allt åt fanders. Men det är egna företagare som staten behöver så den kan barskrapa in på bara skinnet.

Säg nu inte att jag varit för pessimistisk.

Har du tillgångar så gnider staten händerna i väntan på att hugga.

Det är fint med t.ex. energiskatt, använder ni någon energi? Och om så vill Vi på denna ha moms, det är momsfilibabba.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...