Jump to content
Annons

Bättre akustik i min hemmastudio?

Recommended Posts

CaddyLacMusic (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag behöver hjälp med att få till bättre akustik i min hemmastudio. Får in lite för mycket rumsljud i mikrofonen när jag spelar in. Har försökt läsa runt men tycker det är svårt att få fram lösningar som jag kan tänkas testa. Min studio ligger i ett helt vanligt oisolerat rum i huset - har under flera år gått från att vara ett övningsrum till en fullt fungerande inspelningsstudio, därav jag inte har tänkt så mycket på akustik och ljudisolering along the way, so to say 😉

Bild på studion

På bilden ser ni att mikrofonen står längst in i rummet mot väggen, förslag på hur jag kan få till bättre akustik vid inspelning skulle vara guld värt! Jag söker inte efter superduper-kvalité utan bara hjälp att få bort en del av rumsljudet, få en varmare och tydligare inspelning med mikrfonen.

Tack i förskott

Annons
Postat

Du kan ju börja med en sån HÄR. Jag har en sådan och den funkar finfint! Om du fortfarande tycker du får in för mycket rum kan du sätta upp t.ex. DESSA på väggarna också (bakom, på sidorna, i taket - ja där ljudet studsar). De sistnämda kan du ju också ha bakom/mellan dina monitorer, om det blir några över.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.