Jump to content
Annons

Vill "bygga" inspelningshörna för sång


CarlRob

Recommended Posts

Jag menade ju inte att jag använder min "koja" för att svärmor inte ska höra mig, utan för att jag inte ska få lika mycket rumsklang.

Det är ju såklart som du säger Claes, men när jag sitter nära micken och spelar gitarr i min hydda, så blir ljudet inte lika skrälligt som det blir utan alla lakan 🙂

Så skillnad blir det, även om bara diskanten sugs bort.

Fred bröder

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag menade ju inte att jag använder min "koja" för att svärmor inte ska höra mig, utan för att jag inte ska få lika mycket rumsklang.

Det är ju såklart som du säger Claes, men när jag sitter nära micken och spelar gitarr i min hydda, så blir ljudet inte lika skrälligt som det blir utan alla lakan 🙂

Så skillnad blir det, även om bara diskanten sugs bort.

Fred bröder

Absolut! Att det blir skillnad är helt säkert, men risken är stor (för att inte säga gigantisk... 😉 ) att du får ett ganska instängt och dött grundljud om du har för litet utrymme. Det är också därför en sånghörna är så mycket bättre än ett litet sångbås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Dessutom så absorberar täcken, draperier o dyl enbart diskant, eftersom materialet är för tunt för att absorbera annat.

Absolut visst är det så. Däremot är jag lite nyfiken på om det har gjorts några mätningar av vad som händer om man tar och hänger ett rejält täcke dubbelt med en rejäl luftspalt emellan täckesändarna. Om ni förstår vad jag menar.

Borde man inte kunna absorbera i alla fall lite av något längre våglängder på detta sätt?

Någon som vet?

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut visst är det så. Däremot är jag lite nyfiken på om det har gjorts några mätningar av vad som händer om man tar och hänger ett rejält täcke dubbelt med en rejäl luftspalt emellan täckesändarna. Om ni förstår vad jag menar.

Borde man inte kunna absorbera i alla fall lite av något längre våglängder på detta sätt?

Någon som vet?

Inte vet, men jag kan teoretiskt spekulera. 🙂

Om du har en tunn absorbent:

Dels, ju "längre" ljudvågen är desto mindre del av det område som du ska dämpa täcks av den tunna absorbenten (täcket i detta fallet) alltså minskandeabsorbtionsfaktor.

Dessutom eftersom den är tunn så kommer närliggande frekvenser "missa" och inte dämpas och du får en väldig berg och dalbana i dämpningen.

Men jag har inga mätningar så här på rak arm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut visst är det så. Däremot är jag lite nyfiken på om det har gjorts några mätningar av vad som händer om man tar och hänger ett rejält täcke dubbelt med en rejäl luftspalt emellan täckesändarna. Om ni förstår vad jag menar.

Borde man inte kunna absorbera i alla fall lite av något längre våglängder på detta sätt?

Någon som vet?

Vill bara citera lite info ifrån boken "80-talets Sound"/Ljudens värld/"Akustiska metoder" skrivet av Göran Weihs: "Alla porösa dämpare släpper igenom luft. Men det går trögt. På liknande sätt uppstår lä i skogen. Därför duger inte cellplast i madrasser, äggkartonger och andra material som man ofta finner i replokaler. Gullfiber, ull, vadd, tjockt med filtar och liknande går däremot fint. Håll materialet mot munnen och blås för test. Ju längre fibrer desto effektivare basabsorbent. Långhårig ull är därför oslagbar. Men gullfiber är billigare." och "Basvågor går i första hand igenom en gullfiberskiva, inte runt om den"

Sen har jag läst nånstans att basfrekvenserna gärna vill krypa in i hörnorna...

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter ju rimligt de båda av er säger. Porösa material bör göras så täta som möjligt utan att för den skull börja reflektera. Men det jag nog mer var ute efter var vad en luftspalt(20-30cm) mellan tex två tjocka täcken kunde göra för att bryta upp dom lite längre våglängderna. Förstår att man knappast har en basfälla här men min teori var att man skulle komma lite längre ner. Antagligen är det nog ändå som cyborg säger att det kan flukturera en hel del i dämpningen. Men vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftspalten gör nog inte mycket nytta för akustiken, utan det är något man tar till för att förbättra ljudisolering i väggarna.

Det som gör att man kommer ner i frekvens vid absorption, är ju tjockleken på materialet. Finns det bara luft en bit i det så fortsätter allt som inte har dämpats redan och när nästa lager är lika tunt så dämpas fortfarande samma frekvenser som redan är dämpade. Lägre frekvenser fortsätter igenom, precis som de gick igenom det första lagret. Med andra ord så kommer förmodligen bara diskanten att bli ännu svagare, medan resten är mer eller mindre oförändrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftspalten gör nog inte mycket nytta för akustiken, utan det är något man tar till för att förbättra ljudisolering i väggarna.

Det som gör att man kommer ner i frekvens vid absorption, är ju tjockleken på materialet. Finns det bara luft en bit i det så fortsätter allt som inte har dämpats redan och när nästa lager är lika tunt så dämpas fortfarande samma frekvenser som redan är dämpade. Lägre frekvenser fortsätter igenom, precis som de gick igenom det första lagret. Med andra ord så kommer förmodligen bara diskanten att bli ännu svagare, medan resten är mer eller mindre oförändrat.

Njae ...

En luftspalt bakom en porös absorbent innebär (förutsatt mot en solid yta, d v s en vägg t ex) att den porösa absorbenten hamnar närmare området där partikelhastigheten är maximal (om lång våglängd = låg frekvens). Ljudvågen går aldrig "igenom" materialet utan ”studsar” mot ytan, partikelhastigheten är maximal en 1/4 våglängd ifrån ytan och ju närmre en porös absorbent placeras denna punkt, ju högre absorption. Vid låga frekvenser så måste en porös absorbent antingen vara extremt tjock eller så måste den flyttas ut så den kan bromsa en partikelrörelse. Vid ytan är partikelrörelsen nära noll (oftast). Givetvis får den inte vara för tunn eller av olämpligt material då detta påverkar hur effektivt den bromsar partiklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där jävla knackandet från cymbaler på digitalseten låten faktiskt en hel del (inte så högt som akustiska cymbaler som man bör använda hörselskydd till då. men tänk att du bankar hårt i bordet med ett par trummskinnar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae ...

En luftspalt bakom en porös absorbent innebär (förutsatt mot en solid yta, d v s en vägg t ex) att den porösa absorbenten hamnar närmare området där partikelhastigheten är maximal (om lång våglängd = låg frekvens). Ljudvågen går aldrig "igenom" materialet utan ”studsar” mot ytan, partikelhastigheten är maximal en 1/4 våglängd ifrån ytan och ju närmre en porös absorbent placeras denna punkt, ju högre absorption. Vid låga frekvenser så måste en porös absorbent antingen vara extremt tjock eller så måste den flyttas ut så den kan bromsa en partikelrörelse. Vid ytan är partikelrörelsen nära noll (oftast). Givetvis får den inte vara för tunn eller av olämpligt material då detta påverkar hur effektivt den bromsar partiklar.

Ljudvågen måste väl ändå gå igenom absorbenten för att kunna studsa mot väggen bakom? Annars skulle det ju aldrig göra någon nytta alls med en luftspalt bakom - och man hade dessutom aldrig behövt ljudisolera... 😉 Det är ju resan genom materialet som gör att man får absorption.

Frågeställningen i detta fallet handlade om att sätta upp två täcken med luftspalt mellan för att kommer ner lite i frekvens, så det handlar om två väldigt tunna absorbenter - och då kan man nog inte räkna det på riktigt samma sätt, eftersom båda bara kan absorbera den högsta diskanten och knappast kan göra mer än mikroskopisk nytta på annat...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några saker bara:

När det gäller porösa material så handlar det inte om att göra dem tätare för de sa vara "bättre". Dels handlar det om flödestäthet och dels är det olika beroende på situationen. Vid tunna absorbenter för att komma åt lite lägre frekvenser brukar det vara bra att ha något högre flödestäthet. För övrigt handlar det mer om att matcha impedans och då går det inte att säga samma sak.

När det gäller porösa absorbenter och dämpning ska jag försöka säga det på ett annat sätt:

Tänk att vi med störst effekt dämpar där "rörelsen" är som störst. Hittar vi den positionen kan vi dämpa lite lägre frekvenser om vi har rätt position även med en tunn absorbent. Men om absorbenten är tunn kommer vi inte åt positionen för närliggande frekvenser, de kommer att ha störst rörelse utanför absorbenten och inte påverkas alls (därav bergodalbanan). Dessutom om absorbenten är tunn i förhållande till ljudvågen så kommer vi bara att påverka en väldigt liten del/kort stund (lägre absorb.koeff).

Och då har vi ändå utelämnat det praktiska arbetet att avgöra frekvens och position! 🙂

(edit: ah, missade att uppdatera så det är redan svar på en del ovan ... )

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudvågen måste väl ändå gå igenom absorbenten för att kunna studsa mot väggen bakom? Annars skulle det ju aldrig göra någon nytta alls med en luftspalt bakom - och man hade dessutom aldrig behövt ljudisolera... 😉 Det är ju resan genom materialet som gör att man får absorption.

Frågeställningen i detta fallet handlade om att sätta upp två täcken med luftspalt mellan för att kommer ner lite i frekvens, så det handlar om två väldigt tunna absorbenter - och då kan man nog inte räkna det på riktigt samma sätt, eftersom båda bara kan absorbera den högsta diskanten och knappast kan göra mer än mikroskopisk nytta på annat...?

Ok, klantigt formulerat kanske; området med maximal partikelhastighet förflyttar sig inte genom materialet. Detta område kommer alltid att återfinnas en 1/4 våglängd ifrån ytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lärorikt och mycket bra information från er alla tre.

Det där med täthet hade jag nog koll på. Att det inte är densitet man är ute efter utan snarare flödestäthet.

Däremot har jag nog blundat lite väl mycket angående det cborg skrev om position. Hur viktigt det är. Första ljudstudsen kan man ju ganska lätt tänka sig om man tänker i form av ljus och speglar (eller i alla fall inbillar man sig det) men det är ju verkligen ingen sann bild då inte ljudet är en linjär rörelse utan fortplantar sig mer eller mindre koncentriskt. Det innebär ju att man får en oändligt antal viklar på dom primära ljudstutsarna. Sen varje gång ljudet studsar ökas komplexiteten även om också verkan avklingar.

Det gör ju att det måste vara mer eller mindre omöjligt att räkna ut det optimala vilket ju även är beroende av ljudkällan.

Så jag antar att det är mätningar och mycket trial and error som gäller.

Förlåt att jag hamnade långt från inspelningshörnan som den här tråden handlar om.

För oss med lite sämre möjligheter funkar dock Claes wiki-lösning utmärkt.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, klantigt formulerat kanske; området med maximal partikelhastighet förflyttar sig inte genom materialet. Detta område kommer alltid att återfinnas en 1/4 våglängd ifrån ytan.

Men varför placerar man då inte absorbenten där det är maxpartikelhastighet, dvs 1/4 våglängd från väggen där du har din stående våg ex? Borde man inte få större effekt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför placerar man då inte absorbenten där det är maxpartikelhastighet, dvs 1/4 våglängd från väggen där du har din stående våg ex? Borde man inte få större effekt då?

Självklart, men du får ha ett ganska stort rum i så fall. 1/4 våglängd vid 40Hz är ca 2m... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis kan man beräkna dom mest kritiska punkterna och det ska man ju göra om man har möjlighet. Däremot är det ju också så som Jerry säger man måste ha koll på fåren. Även det bästa studiorummet är ibland belammrat med skit. (Läs musiker och instrument)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför placerar man då inte absorbenten där det är maxpartikelhastighet, dvs 1/4 våglängd från väggen där du har din stående våg ex? Borde man inte få större effekt då?

För att citera samma bok och ställe som i tidigare post: "Maximalt tryck finner vi alltså vid väggen - en halv våglängd ut - ytterligare en halv våglängd ut o s v. Detsamma gäller naturligtvis tak, golv och andra reflekterande ytor. Då är det givet att maximal rörelse råder en kvarts - tre kvarts - fem kvarts våglängd o s v från väggen. Om man placerar dämpmaterialet just där väggen rusar - maximal rörelse - blir den extra trött. Under en sekund hinner ljudet (C =340 m) gå fram och tillbaka 68 gånger (C/5) i ett fem meter långt rum. Om hälften av energin blir värme var gång vågen passerar dämparen finns inte mycket ljud kvar efter 0,1 sekund. Rummets efterklang blir kort för de frekvensområden som dämpas så."

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart, men du får ha ett ganska stort rum i så fall. 1/4 våglängd vid 40Hz är ca 2m... 😉

Helt rätt Claes.

Liten lathund i citat: "Tonen 10 000 Hz har en våglängd på 3,4 cm =0,034 m. Att absorbera en infallande 10 000 Hz ton, kräver att porös dämpning placeras 0,034 m/4 =8,5 mm ut från väggen. För en 1 000 Hz ton blir avståndet 0,34 m/4 = 8,5 cm ut från väggen. 100 Hz-vågen har sitt hastighetsmaximum 3,4 m/4 = 85 cm från väggen o s v."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.