Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det räcker med att dom litar på sina öron så vet dom att jag har rätt.

Tyvärr för dig men du är så låst i ditt teoretiska tänkande att du ofta missar självklarheter som att örat har olika frekvenskänslighet beroende på ljudnivå och att många av ett rums hörbart negativa egenskaper "triggas" först vid höga volymer....

Du kan/vill aldrig bemöta mina argument när det gäller akustik, man undrar varför? 😆

Antingen så hänvisar du till andras texter som inte säger någonting om något eller så viftar du bara bort argument och säger ungefär; "Nej, du har fel.", utan förklaring eller vetenskapligt resonemang.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79437&view=findpost&p=1131811

Annons
Postat

Uttalanden som detta:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79437&view=findpost&p=1132193

bevisar tydligt att du aldrig ens mätt upp ett rum och än mindre analyserat resultatet. Om du hade gjort det så skulle du också veta att t ex stående vågor beter sig exakt likadant oavsett om du spelar i 70 dB eller 90 dB. Det samma gäller alla andra parametrar man är intresserad av att analysera när det gäller rumsakustik.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Antingen så hänvisar du till andras texter som inte säger någonting om något eller så viftar du bara bort argument och säger ungefär; "Nej, du har fel.", utan förklaring eller vetenskapligt resonemang.

Nu pratar du väl med dig själv?

Postat (redigerat)

Det samma gäller alla andra parametrar man är intresserad av att analysera när det gäller rumsakustik.

De flesta musiker/tekniker är inte så intresserade av att analysera utan av det ljudande resultatet och det är inte bara beroende av rummets akustik utan även hur örat uppfattar ljud...Psykoakustik verkar du inte ha en aning om hur den fungerar....

"Psykoakustik

Psykoakustik är den del av akustiken där man försöker beskriva människans subjektiva uppfattning av ljud; auditiv perception är en psykologisk närbesläktad term. Många faktorer i människans hörselorgan och hjärna gör att vi uppfattar ljud på ett annat sätt än ett linjärt mätinstrument beskriver det. Ett närbesläktat område är audiologi, som behandlar de fysiologiska aspekterna.

Upplevd ljudstyrka är ett viktigt begrepp inom psykoakustiken. Den upplevda ljudstyrkan kan inte beskrivas med hjälp av enbart lineär filtrering, då det finns ett inbyggt styrkeberoende i lika-hörnivå-kurvorna, samt inverkan av maskeringseffekter.

Ljud som så att säga "lurar" örat brukar kallas psykoakustiska fenomen. Ett exempel är den så kallade Shepardskalan som låter likt ett glissando som faller eller stiger i all oändlighet.

Människans begränsade förmåga att uppfatta ljud används för att kunna komprimera informationen i bland annat MP3-formatet "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykoakustik

Redigerat av Glaskatten
Postat

De flesta musiker/tekniker är inte så intresserade av att analysera utan av det ljudande resultatet och det är inte bara beroende av rummets akustik utan även hur örat uppfattar ljud...Psykoakustik verkar du inte ha en aning om hur den fungerar....

"Psykoakustik

Psykoakustik är den del av akustiken där man försöker beskriva människans subjektiva uppfattning av ljud; auditiv perception är en psykologisk närbesläktad term. Många faktorer i människans hörselorgan och hjärna gör att vi uppfattar ljud på ett annat sätt än ett linjärt mätinstrument beskriver det. Ett närbesläktat område är audiologi, som behandlar de fysiologiska aspekterna.

Upplevd ljudstyrka är ett viktigt begrepp inom psykoakustiken. Den upplevda ljudstyrkan kan inte beskrivas med hjälp av enbart lineär filtrering, då det finns ett inbyggt styrkeberoende i lika-hörnivå-kurvorna, samt inverkan av maskeringseffekter.

Ljud som så att säga "lurar" örat brukar kallas psykoakustiska fenomen. Ett exempel är den så kallade Shepardskalan som låter likt ett glissando som faller eller stiger i all oändlighet.

Människans begränsade förmåga att uppfatta ljud används för att kunna komprimera informationen i bland annat MP3-formatet "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykoakustik

Jag väntar med spänning på att du ska förklara vad ovanstående har med saken att göra och hur det i så fall skulle försvara dina påståenden om att rummet spelar mindre roll om man spelar svagt.

Postat (redigerat)

Jag väntar med spänning på att du ska förklara vad ovanstående har med saken att göra och hur det i så fall skulle försvara dina påståenden om att rummet spelar mindre roll om man spelar svagt.

Trodde du kunde läsa innantill...

Om man pratar om vad som praktiken påverkar hur det låter i ett rum så är det ganska många faktorer som påverkar hur det i praktiken låter, till skillnad mot vad du predikar så är det inte bara rummets akustik utan följande faktorer (utan inbördes ordning) som påverkar slutresultatet.....

1. Högtalarnas kvalitet (även förstärkare o.s.v.)

2. Var högtalarna placeras(avstånd till vägg) o.s.v.

3. Hur högtalarna vinklas m.m.

4. Hur högt man spelar

5. Rummets akustik

6. Var personen som lyssnar sitter/står

7. Hur högtalarna är korrigerade (om möjligt)

8. Givetvis inspelningsmaterialets innehåll och kvalitet

9. Psykoakustiska effekter = örat uppfattar frekvenser olika beroende på nivå och musikens innehåll.

10. Temperatur i rummet och höjd över havet där rummet ligger.

11. Med mera.....

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)

Trodde du kunde läsa innantill...

Om man pratar om vad som praktiken påverkar hur det låter i ett rum så är det ganska många faktorer som påverkar hur det i praktiken låter, till skillnad mot vad du predikar så är det inte bara rummets akustik utan följande faktorer (utan inbördes ordning) som påverkar slutresultatet...

1. Högtalarnas kvalitet (även förstärkare o.s.v.)

2. Var högtalarna placeras(avstånd till vägg) o.s.v.

3. Hur högtalarna vinklas m.m.

4. Hur högt man spelar

5. Rummets akustik

6. Var personen som lyssnar sitter/står

7. Hur högtalarna är korrigerade (om möjligt)

8. Givetvis inspelningsmaterialets kvalitet

9. Psykoakustiska effekter örat uppfattar olika frekvenser beroende på nivå och musikens innehåll.

10. Temperatur och höjd

11. Med mera.....

Så du håller nu alltså med om att rummets akustik inte förändras p g a olika volymer?

Även om vi skulle blanda in psykoakustik så har du fortfarande inte lyckats förklara hur detta skulle kunna försvara ditt resonemang om att låg volym innebär mindre rumspåverkan.

Gör gärna det.

EDIT: Glöm inte att specifikt ange de parametrar som skulle förbättras med lägre volym. Jag väntar på svar.

EDIT 2: jo, en sak till; du får väldigt gärna även specificera vad du anser vara låg volym.

EDIT 3:

Jag har en svag känsla av att du snart kommer att ta ett citat ur sitt sammanhang, så innan du hinner göra det:

"Och om du inte akustikbehandlar på rätt sätt så kommer även basen i det som kallas ”modal region” (i ditt fall ca 70-200 Hz) att vara väldigt ojämn. Det spelar heller ingen roll hur starkt man spelar även om det är många som tror det 😉 *."

Jag gottar mig med ytterligare ett talande citat från dig:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79437&view=findpost&p=1131761

Återigen; du tror alltså på fullaste allvar att stående vågor kommer krypande först efter att en viss ljudnivå uppnåtts? Vid vilken nivå börjar detta? När kommer de ”ifatt”? Finns det ett tak när de slutar också? Kan du länka till några bra artiklar om detta?

… nähä, inte? 😛

Redigerat av Gilbert
Postat

Funkar på min MBP från 2010.

Å fasen, bra krut i hörlursförstärkaren då m a o. Funkar det även för mixning, d v s omastrat (lägre RMS-nivå alltså)?

Postat

Så du håller nu alltså med om att rummets akustik inte förändras p g a olika volymer?

Klart volym påverkar rummets akustik, rummets volym bl.a......

Sen handlar ju akustik som sagt inte bara om rummet. Akustik betyder ju läran om ljud.....

Postat

Klart volym påverkar rummets akustik, rummets volym bl.a......

Sen handlar ju akustik som sagt inte bara om rummet. Akustik betyder ju läran om ljud.....

Du kan/vill aldrig bemöta mina argument när det gäller akustik, man undrar varför? 😆

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79437&view=findpost&p=1131811

Postat

Återigen; du tror alltså på fullaste allvar att stående vågor kommer krypande först efter att en viss ljudnivå uppnåtts? Vid vilken nivå börjar detta?

Återigen så har du tydligen förståelseproblem detta skrev jag

"Jaha så du menar att störande stående vågor/resonanser uppkommer även när man lyssnar på låg volym......

Du är helt insnöad på teori men verkar sakna praktisk erfarenhet, vi pratar om hur man uppfattar akustiken i ett rum, du pratar mest om tomma rum utan något i dom.... "

Postat

Återigen så har du tydligen förståelseproblem detta skrev jag

"Jaha så du menar att störande stående vågor/resonanser uppkommer även när man lyssnar på låg volym......

Du är helt insnöad på teori men verkar sakna praktisk erfarenhet, vi pratar om hur man uppfattar akustiken i ett rum, du pratar mest om tomma rum utan något i dom.... "

Inga problem att läsa ... Väntar dock på lite vetenskapliga förklaringar från dig men jag väntar troligtvis förgäves som alltid när det gäller dig.

Postat

Inga problem att läsa ...

Jo det har du nog för du missade tydligen det viktiga ordet i sammanhanget, nämligen störande!

Postat (redigerat)

"Det spelar heller ingen roll hur starkt man spelar även om det är många som tror det"

Fast där har du ju otvivelaktligen fel klart det spelar roll vilken volym man spelar på för hur man uppfattar basen.....

Här är en bok som du borde läsa och förhoppningsvis t.o.m. förstå kanske så småningom http://books.google.com/books?id=Yyk5nAIJcBcC&printsec=frontcover&hl=sv#v=onepage&q&f=false

Så kanske du äntligen förstår att akustik INTE bara innebär uppmätningar av rum....

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)

"Det spelar heller ingen roll hur starkt man spelar även om det är många som tror det"

Fast där har du ju otvivelaktligen fel klart det spelar roll vilken volym man spelar på för hur man uppfattar basen.....

Här är en bok som du borde läsa och förhoppningsvis t.o.m. förstå kanske så småningom http://books.google.com/books?id=Yyk5nAIJcBcC&printsec=frontcover&hl=sv#v=onepage&q&f=false

Så kanske du äntligen förstår att akustik INTE bara innebär uppmätningar av rum....

EDIT 3:

Jag har en svag känsla av att du snart kommer att ta ett citat ur sitt sammanhang, så innan du hinner göra det:

"Och om du inte akustikbehandlar på rätt sätt så kommer även basen i det som kallas modal region (i ditt fall ca 70-200 Hz) att vara väldigt ojämn. Det spelar heller ingen roll hur starkt man spelar även om det är många som tror det 😉 *."

... Hur kunde jag veta!

Redigerat av Gilbert
Postat

Väntar ...

Även om vi skulle blanda in psykoakustik så har du fortfarande inte lyckats förklara hur detta skulle kunna försvara ditt resonemang om att låg volym innebär mindre rumspåverkan.

Gör gärna det.

EDIT: Glöm inte att specifikt ange de parametrar som skulle förbättras med lägre volym. Jag väntar på svar.

EDIT 2: jo, en sak till; du får väldigt gärna även specificera vad du anser vara låg volym.

Postat

Gilbert läs boken så kanske du lär dig lite om att örats funktion skiljer sig från mikrofonen på ganska många sätt....Vi andra har vetat det sedan länge....

"EDIT: Glöm inte att specifikt ange de parametrar som skulle förbättras med lägre volym. Jag väntar på svar."

Tydligheten i mellanregistret...Mindre rumspåverkan....Renare basåtergivning.....Gladare öron som inte påfrestas lika mycket som vid hög volym.....Elräkningen

" jo, en sak till; du får väldigt gärna även specificera vad du anser vara låg volym."

Den volym som man själv tycker är OK utan att rummets påverkan stör återgivningen.....

Själv lyssnar jag mestadels rätt högt....

Postat

"Near field monitors reduce (but do not at all eliminate) the impact of room acoustics on the overall sound, as the speakers’ direct sound is far greater than the reflections coming off the room surfaces. As a side benefit, because of their proximity to your ears, near field monitors do not have to produce a lot of power. This also relaxes the requirements for the amps feeding them."

Craig Anderton

Postat

Gilbert läs boken så kanske du lär dig lite om att örats funktion skiljer sig från mikrofonen på ganska många sätt....Vi andra har vetat det sedan länge....

"EDIT: Glöm inte att specifikt ange de parametrar som skulle förbättras med lägre volym. Jag väntar på svar."

Tydligheten i mellanregistret...Mindre rumspåverkan....Renare basåtergivning.....Gladare öron som inte påfrestas lika mycket som vid hög volym.....Elräkningen

" jo, en sak till; du får väldigt gärna även specificera vad du anser vara låg volym."

Den volym som man själv tycker är OK utan att rummets påverkan stör återgivningen.....

Själv lyssnar jag mestadels rätt högt....

Åhå… då har vi åtminstone fått några konkreta uppslag på vilka saker som enligt katten skulle dra nytta av en låg uppspelningsvolym kontra en starkare. Nu återstår bara för Glaskatten att försöka förklara (på ett vis så att andra kan följa resonemanget tack …) HUR dessa saker skulle bli bättre om man spelar svagt! Om du (som vanligt) inte ”vill”, så får du även finna dig i att ingen kommer att kunna hålla med dig om inget vetenskapligt resonemang presenteras.

Postat

"Near field monitors reduce (but do not at all eliminate) the impact of room acoustics on the overall sound, as the speakers’ direct sound is far greater than the reflections coming off the room surfaces. As a side benefit, because of their proximity to your ears, near field monitors do not have to produce a lot of power. This also relaxes the requirements for the amps feeding them."

Craig Anderton

😆

Snacka om att spika in sista spiken i sitt arguments kista!

Om du själv inte inser att detta inlägg på intet vis styrker dina teorier utan istället visar på bristande kunskap i ämnet vi diskuterar så måste väl jag förklara det för dig, men du får en chans att göra det själv först.

Postat

Sjukt intressant disskusion men jag måste nog säga att jag själv aldrig hade argumenterat mot Gilbert... Och akustiken i rummet är mycket viktigare än vad man tror

Postat

Å fasen, bra krut i hörlursförstärkaren då m a o. Funkar det även för mixning, d v s omastrat (lägre RMS-nivå alltså)?

Jupp=)

Postat

😆

Snacka om att spika in sista spiken i sitt arguments kista!

Trodde du kunde engelska?

Postat

Sjukt intressant disskusion men jag måste nog säga att jag själv aldrig hade argumenterat mot Gilbert... Och akustiken i rummet är mycket viktigare än vad man tror

Gilbert är en teoretiker som säkert kan en del om att räkna ut rumsakustik i teorin men i praktiken så brister det lite för honom, han rabblar mest mantran och glömmer att påpeka att teoretiska mätningar inte alltid stämmer överens med hur örat och hjärnan verkligen uppfattar ljud när man lyssnar på musik....

Perfekt rumsakustik existerar inte det är alltid kompromisser som får göras. Därför är det lite löjligt att Gilbert envisas med att påstå saker som inte stämmer i praktiken som att volymen på musiken inte spelar någon roll för hur man uppfattar ljud/musik i ett rum och rummets akustik, vem som helst kan ju prova och lätt höra att Gilbert har fel.....

Postat

Trodde du kunde engelska?

Men kan du för en enda gångs skull berätta vad du vill säga med dina inlägg och citat!

Förklara nu för mig varför detta inlägg styrker din tes!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78475&view=findpost&p=1135161

Om du bara försökte så skulle du ju inse att detta inte har något med det vi diskuterar att göra men du är uppenbarligen så dåligt insatt att du inte ens förstår detta!

Postat

Helvete vad den diskussionen tog fart 😄

Jag köper hs80m tror jag.. lär hur som helst inte låta sämre än ett par mindre billigare.

Då har jag ju samtidigt framtidssäkrat den biten(högtalarna).

Postat (redigerat)

här har du ett citat från Siegfried Linkwitz om du säkert känner till, han kan både teori och praktik....

"The room is usually considered to be the problem when a loudspeaker does not sound right. Actually, the loudspeaker is the problem, because it illuminates the room unevenly with sound at different frequencies. The room merely talks back and the listener's brain cannot withdraw attention from it. Room correction will make the loudspeaker sound different but it cannot fix its off-axis frequency response, which is heard via the room.

Below you will find a lot of theory that you can safely ignore, because your room is most likely not one of those ideal cases that can be described mathematically. No one can tell you the right room proportions, though many have and are trying. Listening rooms in the home are much more difficult to understand and describe than concert halls, because their acoustic size varies from being small compared to a 56 foot wavelength at 20 Hz, to being very large at 10 kHz with 1.3 inch wavelength. Concert halls are acoustically large even at the lowest frequencies and thus easier to analyze and they have been studied extensively. Even so, concert hall design is still a blend of art and science. For your listening/living room design and layout follow the simple guidelines above and forget what you read about 1/3rd rules, costly room treatment products, magic wood blocks, etc. and use appropriate loudspeakers."

Redigerat av Glaskatten
Postat

här har du ett citat från Siegmund Linkwitz om du säkert känner till, han kan både teori och praktik....

"The room is usually considered to be the problem when a loudspeaker does not sound right. Actually, the loudspeaker is the problem, because it illuminates the room unevenly with sound at different frequencies. The room merely talks back and the listener's brain cannot withdraw attention from it. Room correction will make the loudspeaker sound different but it cannot fix its off-axis frequency response, which is heard via the room.

Below you will find a lot of theory that you can safely ignore, because your room is most likely not one of those ideal cases that can be described mathematically. No one can tell you the right room proportions, though many have and are trying. Listening rooms in the home are much more difficult to understand and describe than concert halls, because their acoustic size varies from being small compared to a 56 foot wavelength at 20 Hz, to being very large at 10 kHz with 1.3 inch wavelength. Concert halls are acoustically large even at the lowest frequencies and thus easier to analyze and they have been studied extensively. Even so, concert hall design is still a blend of art and science. For your listening/living room design and layout follow the simple guidelines above and forget what you read about 1/3rd rules, costly room treatment products, magic wood blocks, etc. and use appropriate loudspeakers."

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.