Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

lite bakrundsinfo. finns det något enkelt ritprogram till mac som gör det lättare för er att förstå?

har precis flyttat i en ny lägenhet (min bostadsrätt) och bor på första våningen som är upphöjt från markplan. har grova betongväggar i mitt sovrum och har än i dag inte hört några grannar på mina två sidor. En långsida samt en kortsida. Det enda jag hör från grannarna ovanför är när dom klampar runt. alltså enbart basiga toner. aldrig hört musik, väckarklockor, telefoner som ligger på golvet osv osv.

min tanke är helt enkelt att jag ska kunna spela in piano, gitarr (elgitarr i isoboxar) utan problem men också kunna göra lättare mixar.

Ska ge er lite mått och info kring mina väggar.

plankgolv - tak 269cm

kortside vägg 306cm

långside vägg 461cm

den ena långsideväggen går ut mot mitt vardagsrum och är ca 28cm tjock. kraftfull betong.

den ena kortsidan har ett väldigt stort fönster.

de övriga sidorna har inget mer än grannar.

min tanke är eftersom det också är ett "sovrum" 😆 är att jag ska ha en garderob på långsidan ut mot vardsgrummet pga det är en massiv fönsterbräda gjord i marmor eller något. jag planerar dessutom att få plats

med ett vanligt piano på den sidan.

på den andra kortsidan är det också betong. det finns dock ett "hål" där man tryckt in ca 40cm roxull. antar att det gäller för hela den massiva väggen. Helt klart bara till det positiva då jag slipper använda ännu mer plats för att behandla den väggen. sängen (120cm) kommer förmodligen stå längs med samma kortsida.

sen är det den sista långsidan som också sträcker sig mot en granne. här vet jag inte riktigt vad det är. alla väggar i lägenheten är betong. just denna verkar ha någon form av träskiva i och med att den ekar lite när man slår på den. det går dock inte höra något till andra sidan. gissar att även denna är dämpad bakom och innan det kommer en betongvägg. på denna sida kommer jag att ha bord med syntar, effekter osv... jag tänker då helt enkelt använda fönsterväggen till att ha mitt bord med dator och högtalare. tanken är att jag ska dämpa upp nederdelen av fönstrena med något stumt/ljudisolerande material för att inte få någon studs.

NU TILL SJÄLVA BYGGET OCH MINA FRÅGOR!

har läst mycket på sae om akustik och även varit med och byggt riktiga studios. jag är klart medveten om att denna "lokal" inte är särskilt anpassad för någon som helst studioverksamhet. jag vill dock bygga det så optimalt som möjligt. känns då som att prion är att se till att det inte läcker upp till grannarna eller på sidorna.

golvet tänkte jag bygga med att sätta reglar och under dom klippa ut liggunderlag som jag fäster med lim (har egentligen mindblock nu. ska självklart vara den där grejen på tuuub!) bygga någon form av 30x30cm eller 40x-40cm ytor med reglarna som jag fyller med roxull. på det kommer sedan plankorna. blir någon form av halvflytande golv. borde inte ta upp mer än 10cm.

hur tycker ni då jag ska göra taket för att bäst ljuddämpa så mina övre grannar slipper höra mitt mixande av tex baskagge? Har räknat att jag ska kunna bygga ca 20cm (max 25cm !) från mitt rikiga tak.

och kortsidan av väggen (där sängen står) hur mycket mer tror ni jag behöver bygga för att ljudisolera men också ge mig en ett bra ljud så det inte blir för stumt?

sen undrar jag såklart om den långsidan ut mot mitt vardagsrum. kommer jag behöva lägga något på den väggen tror ni? Gissar ändå att pianot inte kommer gå upp i betångväggen upp till mina grannar. eller? Borde inte ca 8-10cm golv och 20cm tak kunna fixa det?

den andra långsidan får förbli som den är tills jag vet vad som finns bakom. återkommer om detta!

viktigaste frågan...

Kommer jag att kunna lyckas med allt? kommer det alltså att kunna funka som påläggslokal och mixa i proper volym utan att få en massa klagande grannar?

och har ni några ideer som ni vill dela med er av?

kommer försöka ta lite bilder så ni kommer kunna se hur det kommer att se ut. dessutom om det finns något ritprogram till mac som man kan ladda ner vore jag tacksam. bygget kommer att börja inom kort. kommer dock ta sin tid eftersom jag gör en massa jobb på olika platser nu. kommer inte ens vara hemma i göteborg.

Annons
Postat (redigerat)

som ni ser på den "mörka" bilden. Där garderoberna står är den väggen utmed mitt vardagsrum. precis här tänker jag att jag ska ha mina monitorer

den andra liggande bilden visar den kortsidan mot grannen och vänster långsida mot grannen. där det är plast tejpat har jag hittat den 40cm djupa roxullen innan en betongvägg. sängen står lite snyggt på kanten också som visar dess bredd och djup 🥰

post-3686-023571200 1280686757_thumb.jpg

post-3686-034123000 1280686818_thumb.jpg

Redigerat av red_house_painter
  • 2 veckor senare...
Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Tjabba! Tänkte dela med mig av min idé till mitt sovrum i uppskattningsvis samma storlek;

När lönen kommer in om några veckor ska det snickras en loftsäng i rummet. Under denna hamnar en "studiomöbel".

Planen är att bygga in absorbenter under och även en najjs belysning. Är inte säker på hur resultatet kommer bli, eller om det är trivsamt att sitta och mixa med så lågt "tak". Men jag gissar att absorbenterna och själva sängen gör en del för din grannes skull.

Jag ska försöka plåta och lägga upp när jag tar hammaren i handen!

Ha D!

Postat

Ljudisolering (”rum I rum”) är inget man gör i en lägenhet. Akustikbehandla går ju däremot givetvis att göra. Det finns många bra trådar I forumet du kan läsa.

Här är ett axplock:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64907

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64907

https://www.studio.se/index.php?showtopic=73426

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.