Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett relativt stor rum som jag tänkt använda till "liverum", men tycker att det kanske är lite för stort för att bara använda till sång. Kanske är bättre att göra ett "micbås" i det rummet istället och då undrar jag; vad är minimum storleken för ett "micbås" för att det ska låta bra?

Annons
Postat

Ett mickbås brukar man i regel dämpa ut totalt. Du strävar alltså efter att inte ha någon rumsklang alls. Dock kan man om man konstruerar ett eget fundera över om man i konstruktionen kan lösa problem med stående vågor. En manlig röst går som lägst ner till runt 90 Hz, vilket innebär en våglängd på 3,8m, så inga (obehandlade) mickbås kommer undan de problemen (inte p.g.a. storlek i alla fall). Kanske du kan bygga in en avstämd helmholtzare i en eller två av väggarna.

Postat

Vad är relativt stort? Om det är 50-60 m2 då kan du göra ett "bås" på ca 15m2.

Har själv testat sångbås i små storlekar men aldrig kännt mig bekväm att sjunga i sådan utrymmen.

Gjorde ett bås av vårt fd kök, i replokalen som är ca 3x2.4 meter i storlek.

Efter många timmars jobb och nån tusenlapp i materialkostnad har inte en enda rad sång lagts i det utrymmet.

Har blivit ett dyrt förvaringsutrymme för merch och gitarr cases.

Jag tycker det är en bättre idé att bygga skärmar som kan flyttas runt och kombineras på olika sätt än att bygga in sig i ett hörn.

Postat

Jag tycker det är en bättre idé att bygga skärmar som kan flyttas runt och kombineras på olika sätt än att bygga in sig i ett hörn.

+1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.