Mr. Math Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 Hur ställer man in micken när man ska spela in sång? *Mickens lutning, ska den vara lutad uppifrån och ner mot munnen, tvärtom etc. ? *Mickens lutning, jag har hört att man kan luta så att du inte gapar rätt in i membranet, rakt framifrån....nå? *Avstånd mellan mick och puffskydd? *Avstånd mellan mun och mick, mun och puffskydd?
Claes Holmerup Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 Jag brukar montera micen på ca 25cm avstånd från munnen och med membranet ungefär i näshöjd, med en vinkling ner så att membranet "pekar" rakt mot munnen. Micen ska absolut inte vara vinklad uppåt mot munnen, eftersom alla puffljud går snett neråt om man är någorlunda normalt konstruerad... Testa själv var det värsta lufttrycket kommer, genom att hålla handen en bit framför munnen och säga "P" på normalt sätt. Jag brukar ha puffskyddet ungefär 10cm från micen. På detta sätt är alla sånginspelningarna på min testsite gjorda...
Lundin Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 En del riktar micken ( normal mick, typ SM58 )så den pekar snett uppifrån neråt med centerpunkten mellan överläppen och nästippen. När jag kör med min stormembransmick under arrangering brukar jag variera avståndet beroende på hur mycket av rummet jag vill få med, men normalt sitter puffskyddet c:a 5cm ifrån gallret/membranet och sedan munnen 2 - 3cm från puffskyddet. När jag lånar i en sångerska/ sångare för seriösa pålägg blir det mer Classe's teknik med längre avstånd Allting hänger ju på hur starkt du sjunger, vilka prylar du har mellan micken och inspelningsmediet (ljudkortet ?) och vad du vill ha för sound... Har du en monitorfunktion i mixerbordet/ljudkortet hör du direkt exakt hur det kommer att låta... sedan avgöra om det är så du vill att det ska låta... Bara att testa sig fram
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.