Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Just nu kör jag simpelt med Apple Macbook, logic och Apogee Duet hemma. Funderar därför att skaffa mig någon liten mixer till det. Euphonix MC Mix verkar sjukt intressant! Undrar därför om det finns några här som kör på den eller andra daw-kontrollers?

Har även sneglat lite halvt på M-audio Projectmix I/O http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix_io.htm

ska i framtiden också skaffa mig ett litet större ljudkort så jag åtminstone får 16ch. Och M-audio verkar ju kunna fixa det med hjälp av adat. Har separata preamps så jag kommer nog inte behöva använda deras egna som säkerligen inte är så ball.. Iallafall. Vore skoj om ni hade andra förslag på daw kontrollers!

från början tyckte jag det kändes sjukt smidigt när jag jobbade med digidesigns commandbord. Undrar därför också om man då kan "gå vidare" i dessa mixrar på kanalerna. Alltså om jag ska mixa 22 ch och har någon av dessa mixrar.. Kan man då "rulla" vidare eller jobbar man bara med dom 8 reglarna man får? Antar att det borde vara som på commandborden men jag är rätt ny på dessa kontrollers och vet inte riktigt. Grymt är det också att man inte behöver ha så många outs för att kunna köra med "mixerbord".

kan gärna med ideer eller om det bara är till att köra! Och vilken skulle ni satsa på?

Redigerat av red_house_painter
Annons
Postat

jag har ett tascam fw-1082. tycker det är grymt smidigt och lätt skött! men det kan tyvärr inte erbjuda så många kanaler du vill ha men den har en storebror som borde fixa det. FW-1884 heter den.

Och du kan mixa alla kanaler med den, alltså finns en "bank"-knapp man kan zappa med. så du kan ju bara ha kontroll om 8 reglar itaget men sen kan du trycka vidare så byter den till nästa 8 och nästa 8 osv. OCh i cubase som jag kör så lägger sig en fin vit linje vid alla kanaler som just nu styrs av kontrollern så man alltid precis vet var man är. OCh det skulle förvåna mig om det inte finns en liknande lösning i samtliga andra stora daws.

joghjulet är nästan min favorit måste jag tilläga, sjukt skönt 🙂

Postat

okej ska kolla upp den! tack! kollade lite på youtube om euphonix och det funkade precis som jag hoppades på. verkar skönt med en kontroller när man sitter med laptop.

Postat

Jag kör med en kombination: Euphonix MC Control + Euphonix MC Mix och är väldigt nöjd.

Skön känsla, perfekt med motoriserade faders, bra integration med program. Kör du logic behöver du inte göra en enda inställning. Allt är färdigkonfigurerat för Logic så fort du har installerat Euphonix drivarna och programvaran.

Kände att jag behövde bägge två för att kunna dra i ganska många kanaler samtidigt, men MC Control-delen är nog den jag använder mest. Nu kan jag inte vara utan "jog-wheel" och alla transportknappar. Här har du dessutom ett touchscreenfönster som underlättar när du vill ratta på inställningar inne i pluggar.

Vet inte hur din budget ser ut, men jag kan varmt rekommendera att du skaffar bägge kontrollytorna.

Postat

Just nu kör jag simpelt med Apple Macbook, logic och Apogee Duet hemma. Funderar därför att skaffa mig någon liten mixer till det. Euphonix MC Mix verkar sjukt intressant! Undrar därför om det finns några här som kör på den eller andra daw-kontrollers?

Har även sneglat lite halvt på M-audio Projectmix I/O

Jag kör ProjectMixen och Pro Tools. Riktigt nöjd med den. Förmodligen "identiskt" med Command|8... Transport finns, kommer åt plugins, motoriserade faders (banker med 8 fysiska reglar åt gången. Kan bläddra bankvis eller styckvis) osv...

Ska du fortsätta med Logic rekommenderar jag nog tidigare nämnda Euphonix.

Magkänslan säger liksom M-Audio = Pro Tools och Euphonix = Logic... 😉

maart (oregistrerad)
Postat

Jag kör ProjectMixen och Pro Tools. Riktigt nöjd med den. Förmodligen "identiskt" med Command|8... Transport finns, kommer åt plugins, motoriserade faders (banker med 8 fysiska reglar åt gången. Kan bläddra bankvis eller styckvis) osv...

Ska du fortsätta med Logic rekommenderar jag nog tidigare nämnda Euphonix.

Magkänslan säger liksom M-Audio = Pro Tools och Euphonix = Logic... 😉

jag kör Command|8 mot PTLE och det låter, precis som du säger, som att det är precis samma funktionalitet. Möjligen sitter knapparna på lite olika ställen, det låter jag vara osagt. Är också ruskigt nöjd.

Använde Behringer BCF2000 förut och var jättenöjd, men fick prova en 002 fader i skolan och insåg att det var flera klasser mellan dom. Arbetsflödet blev ett helt annat med en "dedikerad" kontroller, och att kunna styra pluggarna ger ju en dimension extra på nåt sätt. Eftersom jag redan har en 002 rack tyckte jag det var bättre att satsa på Command|8:an än ett ljudkort till.

Håller även med om Euphonix-Logic resonemanget.

Postat

Okej jag kommer köra på euphonix. känns stabilt och så. en fråga dock om mc controll. verkar finnas 2 olika sådana. ganska varierande i pris också. 5000kr skillnad. någon som vet vad det är för skillnad på dessa 2?

1. http://www.thomann.de/se/euphonix_mc_control.htm

2. http://www.thomann.de/se/euphonix_mc_control_v2.htm

jag förstår självklart att det är version 2 som är dyrare men jag kan verkligen inte hitta något som är annorlunda!

mc mix kommer jag att köpa.. sen är det kanske en fråga om jag dessutom ska slänga in pengar för denna kontrollern också

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Okej jag kommer köra på euphonix. känns stabilt och så. en fråga dock om mc controll. verkar finnas 2 olika sådana. ganska varierande i pris också. 5000kr skillnad. någon som vet vad det är för skillnad på dessa 2?

1. http://www.thomann.de/se/euphonix_mc_control.htm

2. http://www.thomann.de/se/euphonix_mc_control_v2.htm

jag förstår självklart att det är version 2 som är dyrare men jag kan verkligen inte hitta något som är annorlunda!

Högre upplösning på skärmen är det iaf och den är nu LED vilket lär göra att den håller längre och drar mindre energi.

• 4 veckor senare...
Postat

Editerade hela den här tråden mest för att inte skapa en till.. Nu har jag iallafall skaffat en ny imac och installerat logic på denh är. Sen så köpte jag den här mc control istället för mc mix. hur som, så får jag inte den att fungera i logic. enligt manualen så ska man inte behöva göra något. jag kan styra apogees maestro utan problem. och i control-displayen så ändras det iallafall till logic express. men inget händer! Kan det ev vara för att man kör express eller har jag missat någon grej? eucontrol lyser grönt ialalfall

Postat

ingen som vet varför jag inte kan få styra något i logic express? får in logic texten på touchscreenen längst upp i höger. något i logic man bör göra?

Postat (redigerat)

ingen som vet varför jag inte kan få styra något i logic express? får in logic texten på touchscreenen längst upp i höger. något i logic man bör göra?

Logic Express står inte med i listan på program som stödjs

"Directly Support EuCon

Mac OSX

Apogee - Maestro for Duet, Ensemble & Symphony 64

Apple - Final Cut Pro

Apple - Logic Pro

Apple - Soundtrack Pro

Metric Halo - MIO Console

MOTU - Digital Performer

Steinberg - Cubase

Steinberg - Nuendo

ToolsOnAir - just:live

HUI & Mackie Control Apps

EuCon Supports these HUI & Mackie Control Protocol Applications

Ableton - Live

Digidesign - Pro Tools

Propellerheads - Reason"

Kan det vara så?

Redigerat av iGnu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.