Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har börjat så smått med att mixa poplåten, håller just nu på med att klippa bort tysta partier med hjälp av detect silence i cubase.

Det jag upptäckt är att de andra trummorna läcker in i varandras mickar.

Kan detta påverka ljudet när låten är klar senare, eller kan man strunta i det?

Detect silence verkar inte vilja klippa bort det heller av någon anledning.

Annons
Postat

Hej!

Har börjat så smått med att mixa poplåten, håller just nu på med att klippa bort tysta partier med hjälp av detect silence i cubase.

Det jag upptäckt är att de andra trummorna läcker in i varandras mickar.

Kan detta påverka ljudet när låten är klar senare, eller kan man strunta i det?

Detect silence verkar inte vilja klippa bort det heller av någon anledning.

Nej det är inte så mkt att bry sig i.

Låt oss säga att du hör baskaggen i hiHatkanalen när du kör den i solo, men när du EQ:ar så e det hju HIHATEN so lyfts fram.

KÖr du sedan kaggen genom KOMPRESSOR>EQ så e det kaggen som lyfts fram. men lite läck genom mickrofoner får man ALLTID.

MEN! kör du både kagge & hihat på solo så kommer dom låta "var för sig"

Där hihaten läcker in i kaggekanalen kommer hihat kanale "lappa" över det lilla läck du hör.Så det är inget att oroa sig för. Samma sak gäller övriga kanaler. Men hju fler mickar dessto fler problem. Som fasfel läck m.m.

Nu kan jag ha låtit lite rörig i mitt förklarande. MEn detta e nog det enklaste jag kunde komma på 😄

Postat

Nej det är inte så mkt att bry sig i.

Låt oss säga att du hör baskaggen i hiHatkanalen när du kör den i solo, men när du EQ:ar så e det hju HIHATEN so lyfts fram.

KÖr du sedan kaggen genom KOMPRESSOR>EQ så e det kaggen som lyfts fram. men lite läck genom mickrofoner får man ALLTID.

MEN! kör du både kagge & hihat på solo så kommer dom låta "var för sig"

Där hihaten läcker in i kaggekanalen kommer hihat kanale "lappa" över det lilla läck du hör.Så det är inget att oroa sig för. Samma sak gäller övriga kanaler. Men hju fler mickar dessto fler problem. Som fasfel läck m.m.

Nu kan jag ha låtit lite rörig i mitt förklarande. MEn detta e nog det enklaste jag kunde komma på 😄

Tack för svar!

Okej så bra, dock undrar jag lite över en rad jag läste i studio special tidningen, att man ska rensa upp alla partier i klippen som inte har något ljud.

Är det bara för att det ska se mer städat ut, eller drar klippen typ processorkraft även när de är tysta, eller har det någon annan funktion? Om det ändå inte påverkar ljudet något menar jag.

Postat

Tack för svar!

Okej så bra, dock undrar jag lite över en rad jag läste i studio special tidningen, att man ska rensa upp alla partier i klippen som inte har något ljud.

Är det bara för att det ska se mer städat ut, eller drar klippen typ processorkraft även när de är tysta, eller har det någon annan funktion? Om det ändå inte påverkar ljudet något menar jag.

Det spelar ingen roll för prestandan. Det går åt lika mycket kraft att spela upp ett tyst audiospår som att spela upp ett som har massor av ljud.

Man kan rensa spåren om man tycker att det är någonting i dem som stör något annat på något sätt - eller om man kanske vill ändra något som kommer att bli fel jämfört med läckaget, men annars behöver man inte bry sig så mycket om det.

Postat

Det spelar ingen roll för prestandan. Det går åt lika mycket kraft att spela upp ett tyst audiospår som att spela upp ett som har massor av ljud.

Man kan rensa spåren om man tycker att det är någonting i dem som stör något annat på något sätt - eller om man kanske vill ändra något som kommer att bli fel jämfört med läckaget, men annars behöver man inte bry sig så mycket om det.

Ja precis ! =) Att rensa upp ger dig bara en bättre överblick över ditt arr. även om man färglägger det så är

en upprensning bara för att behålla "aktuellt" ljud på var enskillt spår och inte ha det så rörigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.