Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nu 2 olika trådar om samma ämne egentligen. Ska göra ett jobb i en studio som har ett EMU 1820 och en behringer ADA8000 kopplat på adat för att få in 16ch.

Jag tänker ta med mig preamps för att täcka upp inspelning av trum och bas. Alltså 14 separata preamps. Api, chandler, vintage design osv...

Att koppla det i EMU 1820s 6 analoga in är inga problem. Däremot en fråga om ADA8000.

Kan man koppla in mina preamps på varje kanal på ADAn och köra utan problem? Hittar inte om man kan stänga av preamps funktionen nämligen. Stor risk för brus???

Gissar att folk ändå har den här. Hur har ni gjort och hur skulle ni göra i min situation?

Annons
Postat (redigerat)

Svårt att säga, eftersom de inte skriver något om hur det är kopplat i manualen. Lite konstigt, eftersom de annars väldigt ofta har blockschema i sina manualer.

Det finns ju både Mic och Line in - men det är dumt nog väldigt vanligt på billigare prylar, att Line-ingången bara är pad:ad internt och skickas in i preampen för att förstärkas upp igen...

Var bor du förresten? I närheten av Malmö, eller...?

Redigerat av Claes
Postat

Nej tyvärr bor jag i göteborg. eller egentligen så trivs jag rätt bra här så jag är faktiskt nöjd 😆

hittade heller inget i manualen tyvärr.. läser allt från amerikanska forum till recensioner.. hittar inget!

ska försöka ringa till teknikern och fråga. han verkar dock inte ha den största kollen.

Postat

Kom ihåg att de fanns en tråd på gearslutz där nån jäkel suttit och kört en låt genom en ada8000 genom line in och och omvandlat den 30 gånger, de var ju skillnad men inte lika mkt som man skulle kunna tro, kan inte hitta den nu men jag kom ihåg att jag hade svårt att höra skillnad på det! Jag har inga gyllene öron men ändå! Jag tror line innen me preampen på lägsta nivån kmr funka bra.

Postat

snackade med en snubbe igår om att använda andra preamps genom den och han sa att han upplevde brus. då pga att man kopplar in en preamp genom preamp. hur som så letar jag vidare på hur jag ska lösa situationen

Postat
Hittar inte om man kan stänga av preamps funktionen nämligen.

Lineingången (telekontakten) går direkt till A/D, inte genom preamp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.