Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Testade Yamaha motif gentemot Roland Fantom synten och blev förvånad över hur dålig Yamaha var i jämförelse.

Yamahas pianoljud lät som pianoljuden ifrån en Casio och pads etc låter som en synth för 3000-4000.

Hur kommer det sig att en så stor jätte vill ha dyra pengar för ljud som man kan få för 4000kr?

Den enda synten som är värd att köpa just nu är enligt mig Roland Fantom!!

Vad tycker ni?

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Vad tycker ni?

Casios pianoljud låter ofta väldigt bra nuförtiden...

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Jag kan bara hålla med, tycker precis likadant.

Men jag har ju å andra sidan en Fantom X6. (som jag knappt använder pga mjukvarusynthar)

Postat

Casios pianoljud låter ofta väldigt bra nuförtiden...

Om jag gnider smärgelduk mot prydnadsföremål av glas får jag fram ett ljud som påminner om GM-ljud 004.

Postat

Om jag gnider smärgelduk mot prydnadsföremål av glas får jag fram ett ljud som påminner om GM-ljud 004.

😆

pme (oregistrerad)
Postat

Yamaha äger steinberg och korg. Kanske tycker de att de konkurrerar lite väl onödigt mycket med sig själva. Själv tycker jag alla digitalpianon/syntar/keyboard låter bra trist

i jämförelse med flera gb stora samplade pianon på min dator. Eller trist är fel, mindre som äkta vara. Roland har dock fått ihop något intressant med sitt modellerade piano. Fast

jag blev tyvärr mer förtjust i klaviaturet än ljudet när jag provade.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Yamaha äger steinberg och korg.

Yamaha äger inte Korg och har aldrig gjort det, däremot så var de ett tag delägare i Korg men det är de vad jag vet inte längre.

Postat (redigerat)

Tycker mycket bra om det mesta Yamaha har gjort. Från Akustiska gitarrer till Basklarinetter.

Kanske är det så att dom har försökt göra lite för mycket. Vad vet jag...

Känner inte till syntar speciellt väl däremot har jag en kompis som är en mycket duktig och anlitad keyboardist. Han hatar Roland även om hans namn är snarlikt. Så om Motif är så dålig som du beskriver så styrker bara detta min teori om att kanske försöker Yamaha ha ett tydligare fokus nu för tiden.

Tror dock att Yamaha är långt ifrån uträknade.

Redigerat av DivineCo
pme (oregistrerad)
Postat

Yamaha äger inte Korg och har aldrig gjort det, däremot så var de ett tag delägare i Korg men det är de vad jag vet inte längre.

Enligt wikipedia så blev visst yamaha utköpta redan 1993. Mer än vad jag visste, och där sket sig den teorin...

Postat

För när jag testade Yamaha Motif gentemot Roland Fantom som tex, Piano ljud.Så hade Yamaha motif ett pip liknande ljud som ebbade ut i ackorden.Medans Rolands pianoljud hade en mkt klar klang som höll hela vägen ut.¨

Syntljud:Här hör man att det mesta som hörs i dagens produktioner kommer ifrån Roland eller Korg

Yamaha motif ljuden var som ljuden ifrån leksaks synten ifrån BR leksaker.

Pads:Roland äger fortfarande

Strings:Jag kände igen många av stråkarna i olika produktioner!

Etc

Tråkigt, har alltid förknippat Yamaha med kvalite,men samtidigt kommer hårdvara att ersättas,idag skulle jag aldrig ersätta min mjukvara synt gentemot en TI Virus.Min mjukvarusynt gör mer än vad virus nånsin kan göra och det för 1700 gentemot 10000=)

• 3 månader senare...
Postat

En barndomsvän som jobbat med klaviaturinstrument hela sitt liv ( ja, han har faktiskt aldrig haft ett "vanligt" jobb) talade om för mig för några år sedan att förr var Roland bäst när det gällde att återge naturtrogna instrument, men att de för länge sen blivit omsprungna av Yamaha. Själv tycker jag att både Motif och Fantom, oavsett modell, låter fantastiska. Skall till Jul byta upp mig från min gamla PSR 730 till ngt fett för runt 20 så jag håller ögonen på både + Korg. Men som du beskriver Motifs ljud verkar det nästan vara ett fysiskt fel på den... Min gamla Yamaha får ett liknande problem ibland men jag återställer RAM-minnet och då låter den utmärkt igen.

Hittade bl a denna sida om jämförelser:

http://www.keyboardforums.com/keyboard-brands-and-sounds-t21987.html

Men det finns säkert andra jämförelser som prioriterar annorlunda.

Postat

Äh. alla keyboardar är väl bara skit som inte har med rocknroll att göra alls.

Passar på att be om ursäkt. Skoja bara. laugh.gif

Och inte var det roligt alls, haha fy fan.

Postat

Motif kanske är dynga, aldrig provat, kommer inte prova, inte min grej. Men mängder av andra instrument är topp-klass, kan säga många bra saker om min trombon och min fagott (bägge Yamaha). Önskar jag hade en Yamaha flygel, men det får nog vänta. Clavinova pianon är inte heller fy skam, även om jag sist köpte ett Nord Piano. Skulle inte säga nej om nån slängde en DM2000 mixer efter mig. Motorcyklarna är inte heller helt dåliga, snarare tvärtom. Snöskoter har jag inget behov av i Stockholms innerstad, men de gör såna också har jag sett. Och utombordare till båten.

Slutsatsen är väl att de inte gett upp.

// Gunnar

Postat (redigerat)

Valde själv mellan Fantom och Motif men valde en Motif XS 8 vilken jag är ruskigt nöjd med. Alla som hört den brukar berömma ljuden. Fast jag tycker Fantom var likvärdig. Mest en tillfällighet som avgjorde vilken det blev. Men jag tror en del hamnar i placeboträsket eller "min BMW är mycket bättre än din Mercedes" fjanterier. När det bara handlar om olika tycke och smak.

Hur många konserter har man inte varit på och hört av en annan musiker:

-Hör ni vilket dåligt ljud han har på sin......valfritt instrument.

Redigerat av Ulf_A
Postat

Skulle inte säga nej om nån slängde en DM2000 mixer efter mig.

Skulle inte duckat ifall någon slängde en DM-1000 efter mig heller. Vad gäller funktionalitet ligger Yamaha långt fram bland mindre digitalmixrar.

Postat

För när jag testade Yamaha Motif gentemot Roland Fantom som tex, Piano ljud.Så hade Yamaha motif ett pip liknande ljud som ebbade ut i ackorden.Medans Rolands pianoljud hade en mkt klar klang som höll hela vägen ut.¨

Syntljud:Här hör man att det mesta som hörs i dagens produktioner kommer ifrån Roland eller Korg

Etc

Tråkigt, har alltid förknippat Yamaha med kvalite,men samtidigt kommer hårdvara att ersättas,idag skulle jag aldrig ersätta min mjukvara synt gentemot en TI Virus.Min mjukvarusynt gör mer än vad virus nånsin kan göra och det för 1700 gentemot 10000=)

Vilken mjukvarusynth kör du med då ?

Postat

Min tioöring

Roland e luriga... Kan låta väldigt vackert (nåja) för sig själv, för att i bandsammanhang tappa allt vad kropp heter. Iochförsig e de inte många syntar som klarar av att leverera tillsammans med trummor, bas och gitarr.

Jag tycker det ofta blir vasst och tunt. Alla syntar (moderna keyboards) kommer enligt min åsikt till korta, men just Roland leder med hästlängder på denna fronten.

Personligen tycker jag det är ohyggligt svårt att bedöma hur en synt kommer att klara sig tillsammans med andra, för det e inte alltid den som låter bäst ensam, som funkar bäst i ett band.

Pianon har en tendens att vara väldigt korta i tonen och väldigt klirriga i de högre registren. Basen brukar konkurrera med gitarrversionen av basen i ett band. Ett högpassfilter brukar bara resultera i att pianot låter som att det kommer från en transistorradio.

Hittills har jag inte stött på någon klaviatur som klarar av att bryta igenom en ljudmassa med "riktiga" instrument på ett fullt acceptabelt sätt. Hammond, Rhodes, och Moog och till och med mellotronen briljerar här bland keyboards 🥰

Själva klaviaturerna (dom vägda) lämnar också ofta övrigt att önska. Det finns ingenting med dom som känns som ett riktigt piano. Tangenterna känns för djupa, odistinkta och lite "wobbliga". Anslaget blir liksom lite mer på chans än att man har full kontroll på styrkan

Även om jag låter som jag ratar alla moderna syntar e de inte riktigt så. Som keyboardist har jag självfallet en hel drös med olika syntar, men jag upplever dom bara som godtagbara, inte enastående....ännu

Har själv en Motif ES8 som jag är relativt nöjd med. Pianoljuden upplever jag inte som att dom är mer förskräckliga än på andra syntar.

Spelar jag in finns det ännu ingen hårdvarusynt jag har hört som slår EastWest pianot på fingrarna. Detta har jag emellertid inte testat i live än. Sen har jag i ärlighetens namn inte testat alla keyboards som finns... 😊

/Ulf

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Etc

Själv har jag en Virus TI och jag tycker den är komplett när det gäller elektroniska ljud.

Jag har EN elektronisk synt och den räcker. Behöver inte 7 vst syntar som komplementerar varandra.

Och det allra bästa med viruset är just tillgången till alla rattar så man kan förändra ljudbilden med ett vrid.

Dessutom har man tillgång till enorma ljudbanker och hittar alla tänkbara elektroniska ljud man kan tänkas behöva.

Så jag rekommenderar absolut viruset även idag när tillgången på mjukvarusyntar växer stadigt.

Jag väljer också att köra mina pianoljud samt basljud och stråkar mm. via hårdvara. Ljuden håller hög klass.

Folk lägger alldeles för stor vikt vid att ljuden ska vara så perfekta som möjligt istället för att utveckla sin teknik när det gäller

klaviaturspelande. Vid "blindtester" av färdiga produktioner tror jag inte de flesta skulle kunna urskilja vilket pianoljud som "låter bäst" om det nu är megastora samplingsbibliotek

eller exemplevis Roland fantoms pianoljud. Alla ljud låter rätt bra när skickliga pianister spelar 🙂

Jag har provat massor av mjukvarupianon och aldrig hittat nåt jag tycker låter speciellt bra.

Anledningen till det är nog att de flesta monitorna begränsar upplevelsen av ett riktigt pianoklang.

Redigerat av Pmm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.