Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det nån som har gjort en Kabinett Shootout med olika kabinetter, Gitarr-kabinetter menar jag då.

Funderar på att köpa en "ny", för att få till djupare och rikare sounds med olika kabinetter.

Marshall kabinetter är mycket intressanta. Men ALLA fabrikat är ju också intressanta. Nån som har kabinett shootout? eller typ test av olika eller så.

Helst (mycket helst) att det är samma inställningar på förstärkaren. Skicka ljudfiler eller hänvisa nånstans om ni har 🙂

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Jag hade gått till en musikaffär och tagit med favorittoppen och sagt att jag var intresserad av en ny låda och fråga om de kunde hjälpa en testa fram någon som passar dig 🙂

Postat

Finns det nån som har gjort en Kabinett Shootout med olika kabinetter, Gitarr-kabinetter menar jag då.

Funderar på att köpa en "ny", för att få till djupare och rikare sounds med olika kabinetter.

Marshall kabinetter är mycket intressanta. Men ALLA fabrikat är ju också intressanta. Nån som har kabinett shootout? eller typ test av olika eller så.

Helst (mycket helst) att det är samma inställningar på förstärkaren. Skicka ljudfiler eller hänvisa nånstans om ni har 🙂

Hur menar du med djupare och rikare? Ett kabinett är ett kabinett, det är liksom inga magiska föremål vi pratar om. Marshall gör ju flera olika kabinetter, är du säker på att du verkligen vet vad du söker egentligen?

Mitt tips är att du lyssnar fram några gitarrljud du verkligen gillar, kollar upp vad för kabinett och vilka högtalarelement som användes vid inspelnigen och utgår därifrån. Och tänker dig för innan du betalar extra för en 4x12a, istället för ex. en 2x12a.

Jag tipsar dig gärna, men då behöver jag veta mer om vad det är för typ av ljud du söker. Det är inte alltid ett nytt kabinett är lösningen på jakten efter ett bättre gitarrljud. Ljudet är en ekvation där gitarr, mickar, förstärkare och kabinett alla spelar in.

Postat

Hur menar du med djupare och rikare? Ett kabinett är ett kabinett, det är liksom inga magiska föremål vi pratar om.

Fast jag håller inte med dig riktigt, en bra/rätt kabinett kan göra natt och dag skillnad!

Testade en riktigt gammal Marshall 4x12a med greenbacks som var ordentligt inspelade, den lät helt fantastiskt! Fick i princip alla förstärkare att låta bra.

Sen så är det att hitta en kombination som passar en. Jag hade personligen nog inte skaffat en 4x12a. Dels så hade jag inte kunnat pressa den så mycket hemma, och spelar mest i sammanhang då en stor 4x12a inte behövs.

Däremot så tycker jag att en ensam 12 kan låta lite tunnt, 2x12 eller 2x10 är då bättre för mig.

Och så gäller de att hitta rätt högtalare, Vintage 30 är en av de mest populära idag.

Personligen gillar jag celestrion blue och greenbacks mycket. Gärna gamla riktigt inspelade då de har en mjukare mer musikalisk ton i sig.

Men ja, en bra förstärkare är bra att ha med, testa lådan med förstärkare med.

Marshall gör bra lådor, men det är inte de billiga som är de som artister och folk tycker låter bra.

Har en kompis som har en jättedålig transistor marshall historia som han älskar för han får precis det ljud som hans idoler, det klassiska marshall ljudet. Och det låter verkligen hemskt, och hade man stoppat in förstärkaren i en kabinett som sett ut som vox hade han nog inte gillat det heller.

Så låt dig inte luras av märken 😛

Postat
Ett kabinett är ett kabinett, det är liksom inga magiska föremål vi pratar om

En kabinett är itne bara en kabinett. Vilket material de är gjorda i, hur tjockt material de är gjorda i, om de har closed-back eller open-back, hur djupt och tjockt framsidan är där elementen sitter. Hur många, hur tjocka, vilket material som pelarna inuti högtalarna är i osv. Det och elementen gör skillnaden. Den som inte vet om att varje kabinett, tom samma modell har olika ljud borde ha lite vett i sig.

Enda celestion jag tycker om är greenbacks, annars är jag mest en Eminence och kanske Fane männska

ensamma 12or låter lite tunnt ja. kanske kan få den bättre med större kabinett..

men jag är inte ute efter MITT artist ljud bara, utan ett annat sorts ljud som man kan blanda lite å ha olika. har en 4 tolva ifrån Randall med någe Jaguar eller nå sånt wierdo element i, closedback. Den är jävligt go. Bäst på live scen då den har WAAAY för mycket bas å någe sorts stomljud.. Får väl ta å dämpa det på nåt sätt.

Postat
Den som inte vet om att varje kabinett, tom samma modell har olika ljud borde ha lite vett i sig.

vem har vett i sig sa du?

han är nöjd med sitt gitarrljud - det är inte du

om du är säker på att det är kabinettet som är den svaga länken hos dig så ta med din övriga utrustning å testa olika tills du hör det du gillar

vad skulle en "shootout" utan samma input som du själv har ge dig tror du?

Postat

Jag gjorde en mellan mina: Engl Pro 4x12, Mesa boogie 2x12:a och Harley Benton 4x12, tyvärr har jag inte kvar filen. Men skillnaden var väldigt stor. Trots att alla hade vintage 30 element lät de väldigt olika. Både Mesan och Engln lät bra, fast olika. Harley benton lät inte alls bra, den lät burkig.

Tipset jag kan ge är att satsa på en dyr kvalitets låda, kvaliten på själva lådan är avgörande

Postat

Fast jag håller inte med dig riktigt, en bra/rätt kabinett kan göra natt och dag skillnad!

Testade en riktigt gammal Marshall 4x12a med greenbacks som var ordentligt inspelade, den lät helt fantastiskt! Fick i princip alla förstärkare att låta bra.

Sen så är det att hitta en kombination som passar en. Jag hade personligen nog inte skaffat en 4x12a. Dels så hade jag inte kunnat pressa den så mycket hemma, och spelar mest i sammanhang då en stor 4x12a inte behövs.

Däremot så tycker jag att en ensam 12 kan låta lite tunnt, 2x12 eller 2x10 är då bättre för mig.

Och så gäller de att hitta rätt högtalare, Vintage 30 är en av de mest populära idag.

Personligen gillar jag celestrion blue och greenbacks mycket. Gärna gamla riktigt inspelade då de har en mjukare mer musikalisk ton i sig.

Men ja, en bra förstärkare är bra att ha med, testa lådan med förstärkare med.

Marshall gör bra lådor, men det är inte de billiga som är de som artister och folk tycker låter bra.

Har en kompis som har en jättedålig transistor marshall historia som han älskar för han får precis det ljud som hans idoler, det klassiska marshall ljudet. Och det låter verkligen hemskt, och hade man stoppat in förstärkaren i en kabinett som sett ut som vox hade han nog inte gillat det heller.

Så låt dig inte luras av märken 😛

Poängen med att jag skrev som jag gjorde var att göra trådskaparen uppmärksam på att det inte nödvändigtvis måste vara endast kabinettet som behöver bytas ut för att man är missnöjd med sitt gitarrljud. Det kan vara idé att se över hela signalkedjan. Olika kabinett kan göra stor skillnad - absolut. Det har jag heller aldrig förnekat. Läs gärna mitt inlägg igen så kommer du nog att upptäcka det.

Postat

En kabinett är itne bara en kabinett. Vilket material de är gjorda i, hur tjockt material de är gjorda i, om de har closed-back eller open-back, hur djupt och tjockt framsidan är där elementen sitter. Hur många, hur tjocka, vilket material som pelarna inuti högtalarna är i osv. Det och elementen gör skillnaden. Den som inte vet om att varje kabinett, tom samma modell har olika ljud borde ha lite vett i sig.

Enda celestion jag tycker om är greenbacks, annars är jag mest en Eminence och kanske Fane männska

ensamma 12or låter lite tunnt ja. kanske kan få den bättre med större kabinett..

men jag är inte ute efter MITT artist ljud bara, utan ett annat sorts ljud som man kan blanda lite å ha olika. har en 4 tolva ifrån Randall med någe Jaguar eller nå sånt wierdo element i, closedback. Den är jävligt go. Bäst på live scen då den har WAAAY för mycket bas å någe sorts stomljud.. Får väl ta å dämpa det på nåt sätt.

Ja, absolut. Men det kan vara idé att se över hela signalkedjan om man är missnöjd med sitt gitarrljud. Hur ska man annars veta att det faktiskt är just kabinettet man inte är nöjd med?

Jag har aldrig sagt att det inte skulle vara skillnad på olika kabinett. Läs gärna mitt inlägg igen så ser du det. Sen får du nog fundera på vem som egentligen borde ha lite vett i sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.