KillwithSkill Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 (redigerat) Nu äntligen har apple släppt Mac Pro. Det har gått mer än 500 dagar sen förra modellen. Och mig veterligen så har det aldrig skett i mac pro's historia att det skulle ta så lång tid! Modellerna finns i 4, 6, 8 eller 12 kärnor. http://www.apple.com/macpro Quad-Core från 23 995 kronor. 8-Core från 33 995 kronor. 12-Core från 48 995 kronor Optioner med SSD på 512 GB eller 2 TB 7200rpm Ram upp till 32GB 6 GB (6 x 1 GB) 8 GB (4 x 2 GB) 12 GB (6 x 2 GB) 16 GB (8 x 2 GB) 24 GB (6 x 4 GB) 32 GB (8 x 4 GB) Utöver ATI Radeon HD 5770 1 GB så går det få dubbla ATI Radeon HD 5770 1 GB eller ATI Radeon HD 5870 1 GB Apple displays är fortfarande dom gamla på 24" och 30" Men det lär inte dröja förrän dom försvinner för gott ur sortimentet och ersätts med nya 27" Ingen billig maskin men heller ingen slösurfdator! Hoppas att Logic bara kan med 12 kärnor, då blir detta riktigt intressant! Redigerat 9 augusti 2010 av KillwithSkill
KillwithSkill Postat 27 juli 2010 Trådstartare Postat 27 juli 2010 Apple passade även på att släppa en 27 tums skärm: http://www.apple.com/displays/ Och en trackpad: http://www.apple.com/magictrackpad/
Linus Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 4 st FW800 är visserligen bättre än 2 st FW800 USB 3.0 är bara NEC-chipset än så länge, det väntas komma bättre chipset från Intel senare - så det kanske blir bättre så. När USB 3.0 slår igenom kanske det finns drivrutiner klara till Mac OS X och så trycker man i ett PCIe-kort. Trackpaden verkar tuff, en sådan ska jag ha!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Apple passade även på att släppa en 27 tums skärm: http://www.apple.com/displays/ Och en trackpad: http://www.apple.com/magictrackpad/ Och uppdaterade iMacs!
Gilbert Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 (redigerat) Dock inga USB 3.0 eller FW 16/32 Tycker inte det är så himla viktigt med USB 3.0 eller FW 16/32 då det är en stationär dator med PCI-platser. Synd bara att det bara finns 3st lediga. Redigerat 27 juli 2010 av Gilbert
Linus Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Tycker inte det är så himla viktigt med USB 3.0 eller FW 16/32 Jag håller egentligen med, men i en sån här "maxad" maskin vill man gärna ha det mesta av allt 😉
Linus Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Och uppdaterade iMacs! Ser fram emot ett benchmarktest mellan alla modellerna.
KillwithSkill Postat 27 juli 2010 Trådstartare Postat 27 juli 2010 (redigerat) 4 st FW800 är visserligen bättre än 2 st FW800 Den förra modellen (mars 2009) har väl 4 st FW 800 vill jag minnas? Två bak och två fram... eller? Aja, hur som helst så känns det riktigt bra att den är på G. Och hoppas att konfigurationsdelen på apples sida snart kommer igång. Vill börja fundera hur jag ska ha det med saker och ting... ☺️ Redigerat 29 juli 2010 av KillwithSkill
ardic Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Helvet*e, en sån där trackpad skulle man ha! Jobbar bättre på min MBP än min MP, kanske detta är lösningen?!
pme (oregistrerad) Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Det blev inte mycket mer prestanda för pengarna. Ganska uselt efter 500 dagar. pris/prestanda brukar hålla sig på en halvering var 18 månad.
saverman Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Trackpaden verkar tuff, en sådan ska jag ha! Samma här. Undrar när de finns i butikerna...?
Linus Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Samma här. Undrar när de finns i butikerna...? Ganska snart antagligen. Köper man hos Apple Store är det snabb leverans. Färdig att skickas: Inom 24 timmar
Pesek Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Man kanske skulle bli spådam 😉 http://forum.macworld.se/topic/120431-nya-storlekar-paa-imacarna/page__view__findpost__p__1302553
KillwithSkill Postat 29 juli 2010 Trådstartare Postat 29 juli 2010 Det blev inte mycket mer prestanda för pengarna. Ganska uselt efter 500 dagar. pris/prestanda brukar hålla sig på en halvering var 18 månad. Ja, jag kan faktiskt hålla med på det. Har väntet så länge på en ny Mac Pro att när jag såg apple annonsera så blev man ju yberglad. Men nu när det har lagt sig och man har studerat på revisionen och Mac Pro 2010 Aug så är det som du säger riktigt snålt och dåligt! Faktum är att det nästan BARA är uppdaterade cpu'er. Minnet har blivit ett uns snabbare och optionen 24 GB finns med. Och SSD kan man slänga i ändå. Och att gå från 3499 USD för 8 proppar till 4999USD för 12 proppar?? Galet, förmodligen 15 galna svenska papp. Fast det är iof inget om man jämför med nuvarande modell där det kostade från 2.26 till 2.93 hela 28 papp! Och om nu man skiter i 12 cores och koncentrerar sig på 8-core och ska jämföra med förra modellen (mars 2009) så undrar man hur pass mkt mer prestanda det är? Nehalem vs westmere? http://review.techworld.com/processors/3217560/intel-westmere-xeon-review/ Och det verkar inte vara mycket mer krut! Så... vad fan hände egentligen? Närmre 530 dagar och resultatet är detta?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 29 juli 2010 Postat 29 juli 2010 Och det verkar inte vara mycket mer krut! Så... vad fan hände egentligen? Närmre 530 dagar och resultatet är detta? Tänk på att det är svårt att öka processorprestandan procentuellt lika mycket på highend prylarna som på low och mid datorerna som liksom börjar på en lägre nivå och alltid dras med handikapp/kompromisser. Med detta sagt så vet jag att i princip alla släppta MP duger bra till för de flesta även de med högt ställda krav. Sen så vet jag att nästa släpp av MP kommer innehålla en hel del tufft som inte riktigt var redo för lansering (nej jag menar inte snabbare FW eller USB3)
pme (oregistrerad) Postat 29 juli 2010 Postat 29 juli 2010 Tänk på att det är svårt att öka processorprestandan procentuellt lika mycket på highend prylarna som på low och mid datorerna som liksom börjar på en lägre nivå och alltid dras med handikapp/kompromisser. Med detta sagt så vet jag att i princip alla släppta MP duger bra till för de flesta även de med högt ställda krav. Sen så vet jag att nästa släpp av MP kommer innehålla en hel del tufft som inte riktigt var redo för lansering (nej jag menar inte snabbare FW eller USB3) Vad menar du nu? Sandy Bridge kommer väl inte innan 2012. Och inte ens den ser speciellt brutal ut. Det finns lite roligare xeon:er redan idag som apple inte har i sina produkter, dvs fler än 2 cpu:er. Men det blir dyrt++. Men det blev inga Beckton cpu:er. Inte heller gick man mot pressade priser med en i7 processor. Inge 6 GB/s disk heller vad jag har sett. Och minnet verkar inte heller riktigt optimerat då de inte har tripplar av minnes slottarna. Det är ju så illa att man nästan börjar fundera på en hackintosh i stället.
danielssondesign Postat 29 juli 2010 Postat 29 juli 2010 Kan ju hoppas att man får in lite sånt här i nästa då... Intel - Breakthrough Speed "..HD film from iTunes or 100 hours of music in less than a second." 50gb/s någon?
Linus Postat 30 juli 2010 Postat 30 juli 2010 (redigerat) Light Peak, ja. Konceptet kom från just Apple och Intel gavs uppdraget att utveckla det. Så det är därför givet att det kommer till Mac, mer en fråga kring hur länge det dröjer innan man sätter detta i produktion. Förmodligen kommer detta fasa ut Firewire. Kanske därför Apple satte FW800 på Mac Pro, ingen mening att sätta dit FW1600 när det inte finns några tillbehör och man vet att tekniken kommer att bli föråldrad ändå. Framtiden verkar ligga i USB 3 och Light Peak. Video: Intel demonstrerar... Redigerat 30 juli 2010 av Linus
KillwithSkill Postat 30 juli 2010 Trådstartare Postat 30 juli 2010 9e Aug 2010 så börjar apple ta emot beställningar! Enligt Penna_ha som har haft mer rätt än fel, borta på macworldforumet så är nya mac pro exakt densamma som den nuvarande. Bara att den 2mb stora EFI-firmwaren har uppdaterats för att stödja nya processorer. Och nästa mac pro är med Sandy bridge-arkitekturen, som släpps runt Q4 2011. Bara att vänja oss att apple inte släpper update vart 9-10e månad längre. Så nu blir det att ta en funderare! Vilken modell man ska ha! Om det är fåniga priser för större proppar än ingångsmodellerna så är det bättre att lägga det på ett extra UAD-2kort eller SSD. Så fantastikt mkt woaw blir det inte om man höjer ex från 2.66 till 2.93, till en kostnad på kanske 15-20 papp!Kanske satsa ist på nya Apogee Symphony I/O för en 40 papp... 😉
pme (oregistrerad) Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 9e Aug 2010 så börjar apple ta emot beställningar! Enligt Penna_ha som har haft mer rätt än fel, borta på macworldforumet så är nya mac pro exakt densamma som den nuvarande. Bara att den 2mb stora EFI-firmwaren har uppdaterats för att stödja nya processorer. Och nästa mac pro är med Sandy bridge-arkitekturen, som släpps runt Q4 2011. Bara att vänja oss att apple inte släpper update vart 9-10e månad längre. Så nu blir det att ta en funderare! Vilken modell man ska ha! Om det är fåniga priser för större proppar än ingångsmodellerna så är det bättre att lägga det på ett extra UAD-2kort eller SSD. Så fantastikt mkt woaw blir det inte om man höjer ex från 2.66 till 2.93, till en kostnad på kanske 15-20 papp!Kanske satsa ist på nya Apogee Symphony I/O för en 40 papp... 😉 Exakt samma blir nog svårt eftersom den ska ha fler fw portar. Ur processor synvikel så är gulftown en aningen bättre eftersom den delar cachen lite bättre och är större. Men skillnaden är förmodligen mycket svår att märka i ett blindtest...
KillwithSkill Postat 1 augusti 2010 Trådstartare Postat 1 augusti 2010 (redigerat) Men...? Jag är helt hundra på att modell Mars 2009 och Aug 2010 har lika många FW's?! Alltså fyra stycken! Fyra FireWire 800-portar (två på den främre panelen' date=' två på den bakre panelen[/quote']Och nyhetssidan om nya Mac Pro: Four FireWire 800 ports (two on front panel' date=' two on back panel)[/quote'] Sen hur mkt mer kraftigare den är, är nog nästan omärkbart. Men strunt samma. Dom har ju gått upp ett litet snäpp i ghz till nästan samma pris som det var när mars 2009 lanserades. Sen en grej som man glömmer av är ju grafikkortet. Om det nu stämmer att beställningen går att göra den 9e aug så ska det bli intressant vad det blir för upplägg. Gissar på att SSD kommer att var galet dyrt, och att höjja ghz med nån mhz stiker iväg det med! Vi får se hur det ser ut sen. Jag kommer förmodligen med en del frågor och ber om råd! Redigerat 1 augusti 2010 av KillwithSkill
Peth Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 Och minnet verkar inte heller riktigt optimerat då de inte har tripplar av minnes slottarna. Det är ju så illa att man nästan börjar fundera på en hackintosh i stället. Fast minnet i Macpro körs i tripple channel, så länge du bara har minne i tre av slottarna. Om du går in på Applestore så ser du att Macpro som standard kommer med 3 eller 6 gig med ram, och att den går att konfigurera med multiplar av tre gig minne. För de som har större behov av mycket minne framför snabbt minne går det att använda den fjärde minnesslotten också.
KillwithSkill Postat 9 augusti 2010 Trådstartare Postat 9 augusti 2010 Nu går det att beställa Mac Pro på Applestore! Jag själv måste fundera rejält hur fasen man ska ha det. Största frågan är hur Logic 9 hanterar 12 kärnor? Vill ju slå till på 12-core och 12 GB ram. Diskar är inte så viktigt än. Det köper man ändå på annat håll, kanske även ramminnet!
saverman Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 Nu går det att beställa Mac Pro på Applestore! Jag själv måste fundera rejält hur fasen man ska ha det. Största frågan är hur Logic 9 hanterar 12 kärnor? Vill ju slå till på 12-core och 12 GB ram. Diskar är inte så viktigt än. Det köper man ändå på annat håll, kanske även ramminnet! De var ju inte direkt tokbilliga... 😕
henk2055 Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 (redigerat) Får jag bara ställa en kanske lite korkad fråga 😛 Vad har man för praktisk nytta av 12 st xeon proppar? Vad är det i Logic som kräver så här fruktansvärt mycket prestanda? Att kunna köra obscent många Space designers samtidigt? Att kunna använda en hel uppsjö av de mest krävande syntarna utan att behöva bounca ner spåren? Hjälp en vilsen själ på vägen här nu 🙂 Edit: Att man kan lansera en helt ny dator för 23995:- år 2010 och bara begåva denna maskin med 3gb ram minne anser jag vara bortom all rimlig logik. Om man kikar på instegsmodellen i grundutförande. Inte ens den billigaste iMacen har så lite ram. Hur resonerar Apple kring detta? Redigerat 9 augusti 2010 av henk2055
pme (oregistrerad) Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 De verkar inte ha gjort någon ny mac pro. Det är bara en annan bestyckning. Jag hade tänkt köpa en ny mac pro, men jag skiter i det. De är inte prisvärda. Detta måste vara den sämsta uppdateringen någonsin av mac pro.
sadomachine (oregistrerad) Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 Hade detta varit en tråd om nya PC datorer så hade det drällt av kommentarer om att byta till Mac istället... Men jag sitter med min pc och är nöjd...., och ganska tyst...
KillwithSkill Postat 9 augusti 2010 Trådstartare Postat 9 augusti 2010 Får jag bara ställa en kanske lite korkad fråga 😛 Vad har man för praktisk nytta av 12 st xeon proppar? Vad är det i Logic som kräver så här fruktansvärt mycket prestanda? Att kunna köra obscent många Space designers samtidigt? Att kunna använda en hel uppsjö av de mest krävande syntarna utan att behöva bounca ner spåren? Hjälp en vilsen själ på vägen här nu 🙂 Edit: Att man kan lansera en helt ny dator för 23995:- år 2010 och bara begåva denna maskin med 3gb ram minne anser jag vara bortom all rimlig logik. Om man kikar på instegsmodellen i grundutförande. Inte ens den billigaste iMacen har så lite ram. Hur resonerar Apple kring detta? Praktiskt nytta? Nja det är väl en fråga av behov! För mig som kommer att använda bara interna effekter och en massa samplingar, så som Superior, Synthogy, Spectrasonics osv så krävs det både ram och cpu. Sen gött att slippa hålla på att sålla bort eller bounca ihjäl sig. Och att man har ett rejält headroom i cpu. Och en burk som håller måttet i många år framöver. Att Apple bara sätter 3 GB på minsta modellen är nog för att det inte har så stort spann i ram eftersom det är en singlepropp. Sen är det upp till den som köper burken att välja därefter. Men visst, jag håller med. Jävligt snålt! I dom större så startar det från 6 GB men har oxå med 24GB och 32GB som inte finns med som option i minsta modellen. De verkar inte ha gjort någon ny mac pro. Det är bara en annan bestyckning. Jag hade tänkt köpa en ny mac pro, men jag skiter i det. De är inte prisvärda. Detta måste vara den sämsta uppdateringen någonsin av mac pro. Nej det är ju ingen ny alls. Lite snabbare proppar och lagt till hexa i sortimentet. Sen bytt till snabbare grafikkort och SSD som urval. Men det är ju inget man inte kan göra själv. Det enda som egentligen har gjorts är att EFI-firmware har uppdaterats för att stödja nya processorer. Så jag håller med riktigt lamt. MEN... vad finns det annars i proppväg? Att slänga i ex en hexa 2x3.33 så skulle datorn föra att jävla väsen och dra hutlöst med ström. Sen allt annat som man kan vänta sig, BluRay, USB 3.0, FW 3200 osv... Well...man kan ju tycka mkt. Och en annan har inget val än att slå till nu och gilla läget! Sen får vi ta för givet att det kommer nog ingen ny update förrän Q4 2011!
KillwithSkill Postat 9 augusti 2010 Trådstartare Postat 9 augusti 2010 Hade detta varit en tråd om nya PC datorer så hade det drällt av kommentarer om att byta till Mac istället... Men jag sitter med min pc och är nöjd...., och ganska tyst... Ett antagande och ett fånigt sätt att försöka börja vs-fjanteriet som borde ha dött för flera årsen. Bra att du är nöjd, det är det som ändå är meningen! Vi snackar om missnöjet att Apple inte släppte värre grejer än vad dom gjorde idag. Trotts detta... så är det burkar som fortfarande är rätt duktiga att ha i studion. Och jag kommer oxå bli nöjd till slut! Hur många här på studioforumet sitter med en PC innehållande 8 eller 12 proppar?
sadomachine (oregistrerad) Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 Nej, det var inte alls meningen att blåsa liv i VS-fjanteriet..., bara en liten kommentar om hur vi med PC har haft det i alla år... Jag har en HP med intel i7 920, som jag köpte begagnad för 8000:- och mycket riktigt så hänger den sej en stund efter uppstart (är ju en HP PC), men efter omstart funkar den fint... 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.