Jump to content
Annons

audioinspelning cakewalk home studio 2002

Recommended Posts

Bosserein (oregistrerad)
Postat

Hej! Nybörjare som jag är så måste jag fråga. varför spelas även det gamla in en gåmg till på det nya spåret? jag har spelat in ett audio spår med piano vill lägga på lite sång på nästa spår men då spelas även det gamla in på det nya spåret. Hur undviker man att det redan inspelade inte blir inspelat en gång till på nästa audiotrack så att säga?

Jag vet att mitt ljudkort är skit SB Live. Kör annars med en mixer Phonic 1202 in till line in, line ut till 2rtn, och en yamaha psr 630 för midi. Och Cakewalk home studio 2002. Inte kan det väl bara vara ljudkortets fel?

Annons
Postat

Låter som du spelar in medhörningen, alltså det du spelar upp från datorn går via mixern in i datorn igen. Har du en knapp för "To ctrl rm" för 2t rtn på mixern kan du prova den... :rolleyes:

Postat

En sån vanlig fråga att jag sökte på ett tidigare inlägg med samma problem och kör en copy/paste på mitt eget inlägg: :rolleyes:

Många Soundblaster-användare gör misstaget att inte kika i ljudkortets egen mixer. Där är förmodligen "What U Hear" ikryssat för inspelning istället för "Line in" eller vad du vill använda. 😕

"What U Hear" gör att "Det du hör" spelas in, och spelar du upp trummor blir även trummorna inspelade på samma spår.

Bosserein (oregistrerad)
Postat

Håller just nu på att testa hittade en knapp för to main men det spelar ingen roll, jag har kopplat så här ifrån main till line in, från hörlursuttaget till 2rtn (spelar det nån roll om man går från line ut eller hörlursuttaget) det är enklare från hörlursuttaget. jag har inte to main intryckt men det blir samma sak ändå, dubbel inspelat. hittar inte "What u hear" i SB Snälla hjälp mig någon!

Bosserein (oregistrerad)
Postat

hittade i inställningar på mixen o där var stereo mix för bockad som inspelnings source provade line in istället o det verkar funka Är stereo mix o what you hear samma sak?

Postat
(spelar det nån roll om man går från line ut eller hörlursuttaget)

Ja det spelar roll; Det ska (enkelt uttryckt) vara "line" överallt där du inte kopplar just hörlurar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.