Jump to content
Annons

Extern hårddisk via usb2, firewire, lan

Pat Kramer (oregistrerad)

Recommended Posts

Två frågor:

1. Hur mycket låter de externa hårddiskarna? Just nu sitter jag med en Mac Mini och den är ju jävlaremig helt jävla knäpptyst ( många starka ord i den meningen ). Då vill man ju inte ha en firewirehårddisk som kommer in och krashar partyt.

2. Om man har slöa hårddiskar i datorn ( t ex i Mac Minin ), bör man då även ha musikprogrammen installerade på den externa hårddisken, eller går det bra att köra dem på de fjuttiga 4200rpm-diskarna?

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hur mycket det låter om en extern disk, beror förstås på vad det sitter för disk i lådan. Är det en Seagate, så är den mycket tyst, men om det är något annat märke, så väsnas den betydligt mer...

Dela på andra sajter

2. Om man har slöa hårddiskar i datorn ( t ex i Mac Minin ), bör man då även ha musikprogrammen installerade på den externa hårddisken, eller går det bra att köra dem på de fjuttiga 4200rpm-diskarna?

Du kan köra musikprogrammen på 4200-disken.

Dela på andra sajter

En Lacie-disk knorkar till lite då och då, men är ganska så tyst.

Jag köpte ett USB-case och gjorde egen extern disk. Huj! Vad den låter!!

Dela på andra sajter

Claes: Hoppsan! Det vill man ju inte vara med om. Jag antar att man kan anta att dem håller tyst när man inte aktivt använder dem...Eller?

Nja - helt tysta hårddiskar finns inte. Det är alltid ett svagt susande ljud när den är igång utan att läsa - och ett svagt knattrande ljud när den läser. Olika tillverkare är olika duktiga på det där med ljudnivån - och enligt min erfarenhet, så har Seagate legat bäst till under de senaste åren - åtminstone sedan att Fujitsu (som låg på samma låga ljudnivå som Seagate) slutade med 3.5" IDE-diskar...

Dela på andra sajter

Firewire är max 400MB/s men USB2 är 480Mb/s men jag har för mig många säger att firewire är bättre av någon konstig anledning?

hmm.....

Firewire400=400mbit/sek

Firewire800=800mbit/sek

USB2=480mbit/sek

eller?

I tråden har vi diskuterat USB vs Firewire. Det där är bara teoretiska siffror.

Dela på andra sajter

Jag referaerade ju till min tre år gamla "rundfrågning bland proffsen-enkät" tidigare i denna tråd. Jag har redogjort för den i ett par andra trådar. Jag kan inte rikitigt hitta dem men någon av trådarna tog upp den gamla Mac vs PC-frågan.

En absolut central anledning till varför jag skulle ha extern hårddisk, enligt branschen, var just det faktum att det inte skulle vara någon bra idé att lägga program- och ljud-filer på samma disk. Det skulle, enligt branschens ALLA företrädare, förr eller senare sluta i katastrof.

Vad jag menar är att för tre år sedan så resonerade studioägare, Sveriges Radios teknikchefer, SVT:s dito, teknisk personal på kommersiella radiostationer, radioreklamsproducenter, webb-byrådesigners, spelljudsdesigners etc på detta vis UTAN undantag! Firewirelösningen förespråkade alla med samma övertygelse. Där handlade det dock om överföringshastigheter. Å andra sidan fanns vare sig USB 2.0 eller det nya firewiresystemet då, åtminstone pratade ingen om det.

Dela på andra sajter

2. Om man har slöa hårddiskar i datorn ( t  ex i Mac Minin ), bör man då även ha musikprogrammen installerade på den externa hårddisken, eller går det bra att köra dem på de fjuttiga 4200rpm-diskarna?

Jag referaerade ju till min tre år gamla "rundfrågning bland proffsen-enkät" tidigare i denna tråd. Jag har redogjort för den i ett par andra trådar. Jag kan inte rikitigt hitta dem men någon av trådarna tog upp den gamla Mac vs PC-frågan.

En absolut central anledning till varför jag skulle ha extern hårddisk, enligt branschen, var just det faktum att det inte skulle vara någon bra idé att lägga program- och ljud-filer på samma disk. Det skulle, enligt branschens ALLA företrädare, förr eller senare sluta i katastrof.

Vad jag menar är att för tre år sedan så resonerade studioägare, Sveriges Radios teknikchefer, SVT:s dito, teknisk personal på kommersiella radiostationer, radioreklamsproducenter, webb-byrådesigners, spelljudsdesigners etc på detta vis UTAN undantag! Firewirelösningen förespråkade alla med samma övertygelse. Där handlade det dock om överföringshastigheter. Å andra sidan fanns vare sig USB 2.0 eller det nya firewiresystemet då, åtminstone pratade ingen om det.

Och din poäng är....?

Dela på andra sajter

Nej, instrument och samplingar skulle jag lägga på externa disken!

Jo, det var det jag misstänkte. Då får det bli så.

Instrumenten bör man nog installera på systemdisken, ihop med programmen - medan audioinspelningar och ljudbibliotek får ligga på den snabbare disken.

Dela på andra sajter

Hur mycket det låter om en extern disk, beror förstås på vad det sitter för disk i lådan. Är det en Seagate, så är den mycket tyst, men om det är något annat märke, så väsnas den betydligt mer...

Det finns en lösning om man vill ha helt tyst, och det är att skaffa ett flashminne istället för hårddisk. Däremot så är de bra mycket dyrare (per MB) och sen rymmer de inte så mycket heller. Hastigheten varierar också beroende på val av flashminne. Kan vara perfekt om man enbart håller på med ett fåtal samplingar och midi.

Dela på andra sajter

• 8 månader senare...

Är inne på att införskaffa mig en extern hårddisk, och var ganska övertygad om att jag skulle ha en firewire, men så såg jag att det finns en massa LAN-hårddiskar!?

Erfarneheter? Snabbar? Slöare? Stabilare? eller vad?

Den skall alltså vara för musikbruk..... 😱

Dela på andra sajter

Kom bara ihåg att Firewire (400 Mbps) är snabbare än USB 2.0 (480 Mbps) i praktiken.

Edit: Glömde att lägga till att LAN-diskar ändå har sämre överföringshastighet än USB 2.0.

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Jag kan berätta lite erfarenheter ang. LAN diskar då eller kanske blir det NAS (Network Attached Storage) i mitt fall. Jag byggde upp en anläggning där vi skulle redigera, och streama stora videofiler i ett automatiskt system. Systemet byggde på 1 Videoredigeringsdator, 1 st broadcastslinga (Infochanel 3). 1 streamdator (WinXP). 1 webserver med Mediaservice (Win2003 Server) samt själva NAS-burken då. 1 st Win2K server med IDE RAID3 på 1,4 TB.

Idén är att NAS burken ska utgöra filserver för samtliga enheter så att man slipper flytta runt stora filer mellan datorerna. Det hela kopplades ihop med ett Switchat 1 GB nätverk med 3-com som Switch och Intel Pro som nätverkskort på samtliga datorer. Alla burkar utom NAS (hemmabygge) burken är Dell och det har nu funkat klanderfritt i över 2 år. Ska du ha prestanda så ska du välja en GigaBit Switch om du vill jobba med hårddisk på LAN. Ska du spara filer större än 4GB så ska du välja NTFS som filsystem också.

Använder du bara en burk och vill ha extern lagring så ska du välja FireWire. Lacie har bra enheter där. USB är jag lite skeptisk till.

Dela på andra sajter

• 6 månader senare...

Kör Logic i en Mac Powerbook. Har en extern Lacie-disk på 250 GB. Hur är det - bör jag ha igång den och se till att audiofiler o samplingar etc ligger i den (kanske hela logic?) istället för lokalt i datorn?

Tjänar jag prestanda eller nåt på att använda den? Idagsläget har jag den bara som backup.

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tråd i samma ämne
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Har du problem med nåt, eller optimerar du för att optimera? Det är oftast ett fatalt misstag med DAW. Nå, anyway. Om du har problem med skivprestanda - bandar in massor med spår på 192KHz eller dylikt, så kör för all del med två skivor. Stor nytta ser jag inte med det.

Den bästa nyttan du har av skivan är just det du använder den till nu. Kör backups efter varje session (helst), håll skivan på ett sånt ställe att du kan ta den med dig ifall av 1) jordbävning 2) eldsvåda 3) skilsmässa.

Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Jag har lite samma rigg som du. Har en Powerbook och en Lacie 500 GB big disk.

Så som jag kör är att jag har vissa apple loops på min interna burk för att snabbt kunna göra låtideér eller liknande.

På min externa firewiredisk (har fw 800) har jag ännu fler apple loops samt alla mina samplingsskivor, ljudeffekter och liknande.

Jag har placerat alla mina exs filer på den interna burken.

För det smarta är att Logic vid varje uppstart söker igenom efter alla apple loops och alla exs:er. Sedan startar den upp. Så om jag har min hårddisk inkopplad eller inte spelar ingen roll. Logic kickar igång som vanligt, det är bara att om jag inte har min hårddisk inkopplad så kan jag inte välja mina samplingsskivor i exs24an.

Kopplar jag in den och startar om logic så pang boom finns alla där.

Däremot så ska du vara rädd om din Lacie, dom är omtåligare än man tror. Har redan haft en hårddiskkrash men jag hade turen att lyckas backa allt innan den dog.

Dela på andra sajter

Beror lite på hur du arbetar.

Inspelning av Audio skall du definitivt INTE göra på den externa.Logic hinner inte uppdatera tillräckligt fort så du får bara massa Dropouts då.

Huruvida du vill ha dina samplingar på den externa eller inte är upp till dig MEN en extern HD är inte lika snabb som en intern så om du jobbar mycket med samplingra bör du ha dom liggandes på din interna.Eller ialla fall dina Go-to ljud.

Vidare har jag hört att 500 gb Diskarna inte är att rekommendera till annat än backup då dessa har en större tendens att krasha.(bara vad jag hört)

Du bör även ha dina EXS-Instruments filer på den interna för snabbare tillgång till dom.

Redigerat av Piccazzo
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Beror lite på hur du arbetar.

Inspelning av Audio skall du definitivt INTE göra på den externa.Logic hinner inte uppdatera tillräckligt fort så du får bara massa Dropouts då.

Huruvida du vill ha dina samplingar på den externa eller inte är upp till dig MEN en extern HD är inte lika snabb som en intern så om du jobbar mycket med samplingra bör du ha dom liggandes på din interna.Eller ialla fall dina Go-to ljud.

Vidare har jag hört att 500 gb Diskarna inte är att rekommendera till annat än backup då dessa har en större tendens att krasha.(bara vad jag hört)

Du bör även ha dina EXS-Instruments filer på den interna för snabbare tillgång till dom.

Definitivt inte? Jag känner många som kör all audio på extern disk via fw800, det gör även jag. Den (lacie d2) klarar utan några som helst problem uppspelningar på 45-50 kanaler (fler har jag inte testat) audio i 24 bit 48 kHz. Har bara testat att köra in 24 kanaler samtidigt och diskmätaren ligger inte högt då heller.

Visst är den inte lika snabb som SATA, men den fungerar jättebra.

Redigerat av Elof
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.