Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, Har ett ljudkort (Presonus Firebox)

När jag stoppar in sladden så lyser den blått. Men Datorn känner inte ljudkortet :S

Det står att jag inte har nåt ljudkort i?! Men för några veckor sen så funka den utmärkt?

Vad kan problemet vara? Behöver få igång den snabbt!

EDIT: Det står även på firebox mixern NO DEVICE.

Redigerat av Dozmusss
Annons
Postat

Generell felsökning då.

1. testa med annan sladd ev testa även i annat FW uttag om du har.

2. testa ljudkortet i annan dator.

Slutsats funkar ljudkort med samma sladd i annan dator så är felet i din dator. Drivrutin eller hårdvaru fel.

Funkar inte ljudkort i annan dator även då du testat med ny sladd så har nåt hänt med ljudkortet.

Postat

Avinstallera (se till att alla PreSonus-filer försvinner) och ominstallera sedan drivrutiner av senaste version.

Postat (redigerat)

Avinstallera (se till att alla PreSonus-filer försvinner) och ominstallera sedan drivrutiner av senaste version.

Har redan försökt , När man ska starta om datorn och sedan installera drivrutinerna då säger den att man ska reconnecta ljudkortet och när jag gör det händer inget :S och när jag trycker på nästa så säger den Reconnecta :S fast jag redan gjort det

EDIT: Har även öppnat ljudkortet och kollat inuti allt ser helt okej ut!

Redigerat av Dozmusss
Postat

Hej, Har ett ljudkort (Presonus Firebox)

När jag stoppar in sladden så lyser den blått. Men Datorn känner inte ljudkortet :S

Det står att jag inte har nåt ljudkort i?! Men för några veckor sen så funka den utmärkt?

Vad kan problemet vara? Behöver få igång den snabbt!

EDIT: Det står även på firebox mixern NO DEVICE.

Har du kollat inställningar i ditt DAW ?

VEt nu inte HUR du använder ditt. KÖr med Firebox själ. Kolla så

att inställning i DEVICE SETUP>VST> CONNECTIONS är rätt. (tror detta e rätt väg.

sitter inte hemma för tillfället) Där i den lilla listan finns var du kan finna DITT ljud kort. KAn nu stå som du påståt

"NO DEVICE" klicka på fönstret och välj FIRBOX. glöm ej klicka på APPLY och sedan OK.

kolla även underkatalogen som gäller MIDI. Där finner du 2 fönster ,iN / OUT. kan stå NO DEVICE CONNECTED eller liknanade. Där skall

FIREBOX också vara valda. Eller ALL MIDI IN och FIREBOX OUT!

Detta är vad jag kan hjälpa dig med just nu. Hoppas detta är vad du letat efter. Annars får man hoppas att du löst det själv =)

• Gilla 1
Postat

Har du kollat inställningar i ditt DAW ?

VEt nu inte HUR du använder ditt. KÖr med Firebox själ. Kolla så

att inställning i DEVICE SETUP>VST> CONNECTIONS är rätt. (tror detta e rätt väg.

sitter inte hemma för tillfället) Där i den lilla listan finns var du kan finna DITT ljud kort. KAn nu stå som du påståt

"NO DEVICE" klicka på fönstret och välj FIRBOX. glöm ej klicka på APPLY och sedan OK.

kolla även underkatalogen som gäller MIDI. Där finner du 2 fönster ,iN / OUT. kan stå NO DEVICE CONNECTED eller liknanade. Där skall

FIREBOX också vara valda. Eller ALL MIDI IN och FIREBOX OUT!

Detta är vad jag kan hjälpa dig med just nu. Hoppas detta är vad du letat efter. Annars får man hoppas att du löst det själv =)

Problemet är att det bara går att välja NO DEVICE och inget annat finns på listan 🙁 Ska hålla på mera med datorn imrgn 🙁 Tack för alla svar. Om ni kmr på nåt mer så äre ba säga till 🙂

Postat

kolla en annan dator, du kan ha bränt fireboxens firewire kontakt, detta var ett problem förut vet inte hur de är nuförtiden. Kör du mac eller pc?

Postat

kolla en annan dator, du kan ha bränt fireboxens firewire kontakt, detta var ett problem förut vet inte hur de är nuförtiden. Kör du mac eller pc?

Jag kör pc 🙁 Jag tror att jag har bränt nåt i fireboxen har öppnad o kollat men allt ser bra ut. Hade ljudkortet i kopplad i en dator sen stängde bara av den sådära , drog ut alla kablar där bak utan att ha stängt datorn ? Så det kanske är att den blivit bränd?

Postat

Kan hända att du bränt det om du har otur. Det finns ett (någorlunda) känt problem med 6-pinnars firewirekontaker; om man kopplar in/ur dom snett kan det bli kortis mellan ström och datastiften = stekt firewirekrets i datorn och/eller ljudkortet. Testa som sagt mot annan dator, det kanske är firewirekortet i datorn som gett upp. Då är det enkelt fixat med ett nytt kort. Det är inte säkert att skadorna syns när man kollar på kortet.

Är det ljudkortet som bränt finns det en viss chans att det finns "säkringar" (ser antagligen ut som ytmonterade motstånd) på datalinorna som är utbytbara. Men det krävs nån som är kunnig på elektronik för att hitta dom och byta ut dom. Kanske inte värt pengarna att lämna in till nån, men om du känner nån kunnig så är det är värt en koll. Har du garanti kvar kan den vägen också var värd ett försök innan du skruvar för mycket.

/Andreas

Postat (redigerat)

Kan hända att du bränt det om du har otur. Det finns ett (någorlunda) känt problem med 6-pinnars firewirekontaker; om man kopplar in/ur dom snett kan det bli kortis mellan ström och datastiften = stekt firewirekrets i datorn och/eller ljudkortet. Testa som sagt mot annan dator, det kanske är firewirekortet i datorn som gett upp. Då är det enkelt fixat med ett nytt kort. Det är inte säkert att skadorna syns när man kollar på kortet.

Är det ljudkortet som bränt finns det en viss chans att det finns "säkringar" (ser antagligen ut som ytmonterade motstånd) på datalinorna som är utbytbara. Men det krävs nån som är kunnig på elektronik för att hitta dom och byta ut dom. Kanske inte värt pengarna att lämna in till nån, men om du känner nån kunnig så är det är värt en koll. Har du garanti kvar kan den vägen också var värd ett försök innan du skruvar för mycket.

/Andreas

När jag öppnar o kollar i datorn är det inget kort 🙁 Det är nån konstig liten metall låta!

Redigerat av Dozmusss
Postat

Jag hängde inte riktigt med nu, men firewirekretsen är ofta inbyggt på moderkortet, att jag säger firewire-"kortet" är väl mest en ovana 🙂.

Det är antagligen inte möjligt att se med blotta ögat om det är något fel på kretsen, man måste mäta och greja, och då bör man vet vad man gör för att inte förstöra ytterligare.

Så testa på en annan datorn först, där du vet att firewire funkar som det ska, med en kabel som du vet är ok. Funkar det där är det alltså fel i din dator och inte på fireboxen. Funkar det inte där så ligger antagligen problemet i fireboxen. Försök i så fall få det fixat på garantin.

/Andreas

Postat

Är det inte dubbla firewire uttag på fireboxen?

Använder själv 2st FP10 och där har ett uttag på varje bara lagt av.. vet inte varför.. Men dom kanske är lika känsliga på fireboxen? Testa byt!

Postat

Är det inte dubbla firewire uttag på fireboxen?

Använder själv 2st FP10 och där har ett uttag på varje bara lagt av.. vet inte varför.. Men dom kanske är lika känsliga på fireboxen? Testa byt!

har testat allt det dära har testat på 3 datorer det är fel på fireboxen, men ska nog göra en låt med Pream Studio project VTB1 och en SP B1 , kvaliten blir nästan samma elr?! 😛

Postat
har testat allt det dära har testat på 3 datorer det är fel på fireboxen
Okej...
men ska nog göra en låt med Pream Studio project VTB1 och en SP B1 , kvaliten blir nästan samma elr?! 😛
Men nu jämför du en preamp med ljudkort med preamp. Vad ska du koppla VTB-1:an till?

VTB-1 är rörpreamp så det låter inte direkt som preampen i Firebox.

För det andra, använde du B1 till din Firebox också? Eller vilken mikrofon ska vi jämföra med, för att kunna säga bu eller bä i jämförelsen?

Postat

Okej...

Men nu jämför du en preamp med ljudkort med preamp. Vad ska du koppla VTB-1:an till?

VTB-1 är rörpreamp så det låter inte direkt som preampen i Firebox.

För det andra, använde du B1 till din Firebox också? Eller vilken mikrofon ska vi jämföra med, för att kunna säga bu eller bä i jämförelsen?

Mikrofonen är

Studio Project B1 och Vtb1.an

Eller

Firebox och SP B1

, undrar ljudkvaliten kan väll inte vara så stor skillnad? Kommer min röst vara mer robotaktig då?

Postat

Mikrofonen är

Studio Project B1 och Vtb1.an

Eller

Firebox och SP B1

, undrar ljudkvaliten kan väll inte vara så stor skillnad? Kommer min röst vara mer robotaktig då?

Preamparna har olika färgning, så det blir skillnad på soundet. Vilket man föredrar är i vanlig ordning en smaksak.

Någon "robotaktig" röst blir det däremot inte...

Postat

Preamparna har olika färgning, så det blir skillnad på soundet. Vilket man föredrar är i vanlig ordning en smaksak.

Någon "robotaktig" röst blir det däremot inte...

okej tack för alla svar 🙂 har tänkt på en M-Audio Firewire Solo Vad tycker ni om den ?

Postat (redigerat)

okej tack för alla svar 🙂 har tänkt på en M-Audio Firewire Solo Vad tycker ni om den ?

ingen vet hur den är ?

Spelar in hiphop . Och inga instrument

Redigerat av Dozmusss

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.