Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Letar efter ett studioprogram som passar mig. Har problem med mina händer och måste därför ha ett program där jag kan jobba med loopar på ett enkelt sätt. Jag vill dock även kunna spela in midi med skaplig kontroll. Cakewalk Home Studio 7 xl ser bra ut, men jag vill gärna kunna använda vst och vsti-plugins. Har förstått att man kan göra detta genom vad som kallas "Cakewalk VST adapter". Om någon kan svara på om hur detta fungerar vore jag tacksam.

Tack på förhand.

Annons
Postat

Är du "klar" med REAPER? För annars får du ju det du efterfrågar.

En VST-adapter är en drivrutin/mjukvara som — när du laddar en plugg — helt enkelt "översätter" VST(i) [steinberg-format] att bete sig som om de vore DX(i) [Cakewalk-format]. Jag har däremot ingen aning hur latency påverkas genom en adapter, men jag har svårt att tänka mig att det idag skulle vara någon märkbar skillnad.

Postat

Hej! Nu vet jag ju inte riktigt vilket problem du har med dina händer men då det gäller att jobba enkelt med loopbaserad musik så är det ju inte många program som slår Abteton Live. stöd för VST och VSTi finns också.

Har dessutom stöd för det flesta hårdvarukontrollers som finns på marknaden.

Ta en titt på videon på http://www.ableton.com/live?a=what_is så får du en idé om hur det funkar.

Finns att ladda hem som gratis 30-dagars demo så du kan testa i lugn och ro dessutom 🙂

Postat

Hej! Nu vet jag ju inte riktigt vilket problem du har med dina händer men då det gäller att jobba enkelt med loopbaserad musik så är det ju inte många program som slår Abteton Live. stöd för VST och VSTi finns också.

Har dessutom stöd för det flesta hårdvarukontrollers som finns på marknaden.

Ta en titt på videon på http://www.ableton.com/live?a=what_is så får du en idé om hur det funkar.

Finns att ladda hem som gratis 30-dagars demo så du kan testa i lugn och ro dessutom 🙂

Låter bra, men är inte priset 3 eller 4 ggr så högt?

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

Tack för svaret Valle. Behöver ett program som funkar med loopar och midi. Kanske ska skicka efter detta då.

Om loopar är huvudgrejen kan Acid vara värt att kolla in. Sony Software. 30 dagars fri test.

Postat

Om loopar är huvudgrejen kan Acid vara värt att kolla in. Sony Software. 30 dagars fri test.

Behöver den bästa kombinationen av loopar och midi. Behöver kunna starta upp ett projekt med hjälp av loopar, eftersom jag har en nervsjukdom som gör att jag har svårt spela igång ett projekt. Däremot kan jag när jag kommer igång spela in kortare, enklare partier. Därför vill jag ha en mididel i programmet som funkar. Har ett cubase 4 som jag kunde uppgradera, men tycker att det är för krångligt.

Postat

Ju mer du beskriver desto mer låter det egentligen som att du vill ha Garageband. Något bekvämare och mer snabbjobbat musikprogram för loopar och midi finns inte. Dessvärre finns det bara för Mac, och följer med gratis i varje Mac. Mängder av loopar följer med, det finns fler loopbibliotek att expandera med och såklart midi-instrument att spela med.

Cakewalk Sonar Home Studio är inte helt olikt ett bantat Cubase 4. Jag är inte helt säker på att du blir nöjd.

Prova i musikaffären!

Ableton Live är ganska stort, lite högre tröskel att komma igång med än Sonar och Cubase. Så även om det är helt överlägset när det gäller loopbaserad musik är det inget "enkelt" program i mitt tycke.

Acid är väldigt behändigt när det gäller loopar, lätt att jobba med, många loopar och det finns många Acid-anpassade loopbibliotek att köpa till. Prisvärt. Mididelen är dock sämre utvecklad än Sonar.

Magix Music Maker är inte heller att glömma. Inte alls lika mycket loopar som Garageband eller Acid, men det följer med ett gäng iaf.

Lättanvänt och VST-stöd.

Vill du att det följer med mycket loopar med programmet? Eller har du ett bibliotek av loopar redan? Isåfall, är det baserat kring wav/aiff eller rex?

Du kan kasta in Acid- och rex-loopar i Cubase 4 också om du vill testa att fortsätta med Cubase.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.