Jump to content
Annons

Bärbar HP - Bra eller dynga?

Recommended Posts

Lednote (oregistrerad)
Postat

Håller på att bli tokig i min jakt efter en bärbar dator för musikinspelning.

Har letat och jämfört på internet och tycker oftast att, åtminstone spec-mässigt, att man får mest prestanda för pengarna om man köper en HP.

Har kikat runt mycket här på forumet och vissa säger att man ska sky HP som pesten och vissa verkar jättenöjda.

Vad har ni för erfarenheter av bärbara HP datorer?

För- och nackdelar?

Skulle vara oerhört tacksam för era åsikter och all hjälp jag kan få i mitt sökande efter den optimala bärbara ljuddatorn...

/Pelle

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

jag hade en HP från hösten 2006 som krånglade mycket. Det var en hyrdator så jag hade bra service-avtal på den, och det behövdes eftersom moderkortet la av 4 gånger i den på 3½ år. När den väl gick fungerade den bra tycker jag, men som sagt var kvalitén på moderkortet inte så imponerande i positiv bemärkelse. 4:e gången jag skickade in den var försommaren för drygt ett år sen och efter nån vecka ringde de och frågade om jag kunde tänka mig en ny dator med bättre prestanda istället (självklart kostnadsfritt), och det tackar man ju aldrig nej till. Den nya datorn jag fick har jag haft i drygt ett år och den går väldigt bra, även om man gör tunga prestandajobb på den. Har inte haft några problem alls med den.

Jag skulle tro att HP hade allvarliga problem med kvalitén för några år sen och många som "drabbades" inte rekommenderar dem idag. För egen del var jag väldigt skeptisk innan jag fick den här nya datorn, men eftersom den har funkat så bra ser jag ingen anledning att inte kolla vad HP har nästa gång jag köper en laptop. Tror deras kvalitetssvacka är över.

pme (oregistrerad)
Postat

Har du möjlighet så köp en apple, även om du bara tänker köra MS-windows på den.

Postat (redigerat)

HP är nog världens absolut sämsta datorer! Dessutom så är supporten allt annat än bra, otrevliga och riktigt inkompetenta! Instabila drivrutiner.

Köpte en HP för två årsen för att ha borta på jobb. Ingen märkvärdig alls, typ surfa, glo på film. Efter två veckor dog skärmen. Tog en månad att få det åtgärdat. Ett halvår senare dör skärmen igen. Datorn på reparation i 8 veckor!

Tilläg: Hårddisken kraschade för ett par månader sen oxå...

VD'n för det företaget ska vara glad att han/hon inte träffat mig.. för då hade jag skakat galler nu 😉

Redigerat av KillwithSkill
Postat (redigerat)

Sitter på en hp Dv-6 just nu. Dessutom med AMD-krets på. Med tanke på priset känns det väldigt bra, nyare hplaptops är ganska robusta i sina byggen, något som de äldre inte var. Har även haft kontakt med kundtjänst via mail. De var faktiskt inget vidare kunniga, men väl villiga att hjälpa mig.

Denna maskinen fungerar helt okej med cubase åxå, dock är firewirekretsen i datorn kass, men med expresscard fungerar det kanon. Folk säger att pc, hp och amd är omöjligt. Det är inte sant..

Nackdelen med dv6 är att moderkortet inte kan visa hur lång tid kvar batteriet har, utan endast procenttal. Det får man använda tex, battery bar till.

Jag har även haft en stationär hpdator för några år sedan. Den var skitbra, för att säga det rakt ut.

Men när det gäller min bärbara dator känner jag personligen inte att den är "bäst". Men för sitt pris gör den ett riktigt bra jobb. Tycker inte att hp är en besvikelse. Gott om kringutrustning också, fjärkontroll och E-sataport till exempel 🙂

Redigerat av Zmolker
Postat

Skulle jag köpa en vanlig PC som var billigare än en Mac, då skulle det bli en Dell...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Idag har jag testkört min Samsung R580 lite hårdare och förvisso kört på det interna ljudukortet.

Testade med Record demolåten The Baguettes, som mest fyra pluppar på Record DSP mätare.

Körde på lägsta latency 64 samples. Det går som en klocka.

Den kostatde 6 200 hos tysken.

Fördelar

Stor skärm 15"

Separat numeriskt tangentbord, en välsignelse om man kör Reason/Record

E-sata för disk.

Nackdelar

Blir lite stor när man skall bära med sig den. Väger dock inte mer än 2.5kg.

Ingen Firewire.

W7 32 bit, max minne 4GB vilket redan finns installerat.

Skall låna ett USB ljudkort och köra riktigt inspelning idag eller imorgon.

Dessutom måste jag provköra mina egna låtar, kräver dock lite installationspyssel innan så det kommer att dröja lite.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.