Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Du menar om det är skillnad på att vända en stormembransmick så att membranet hamnar i underkant? Både ja och nej.

En mikrofon utan rör har ingen större värmeutveckling och då spelar det ingen större roll. Värmeutvecklingen hos en rörmikrofon kan däremot (åtminstone teoretiskt) påverka membranet. Därför brukar man ofta vrida rörmikrofoner 90 eller 180 grader.

Postat

Prova och se! Men med största sannolikhet, nej.

Antar att du tänker på de många bilder man ser från "professionella" studios, eller med kända artister, där mikrofonen hänger upp och ner? Osäker på om det var på det här forumet, Gearslutz eller liknande, där man kom fram till att det antagligen har att göra med att de använder rörmikrofoner med röret i mikrofonen - eftersom dessa alstrar en del värme vill man inte att den stiger uppåt och sliter på membranet.

Postat

Ämnet diskuterades får något år sedan:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=68991

Postat

Tackar för alla svar 😄 Haha yes det var det jag tänkte mest på att dom brukar hänga upp och ner i proffs studios! hehe..

pme (oregistrerad)
Postat

Det är väl bara att prova. Skulle tro att de flesta mickar har en ganska tydlig dämpning neråt. Direkt ljudet påverkas inte, men ljudet från reflektioner i tak och golv kan

bli olika och hur olika det blir beror då naturligtvis även på hur dämpat det är.

Postat

Upp-och-ned-vänd mikrofon betyder att man är djävulsdyrkare.

Inte alls, det där är bara gammalt skrock.

Däremot får man ju både kanal- och fasvändning, men det fixar man lätt i mixen ...

😉

Postat

Inte alls, det där är bara gammalt skrock.

Däremot får man ju både kanal- och fasvändning, men det fixar man lätt i mixen ...

😉

Fasvändning? Ska ingen protestera mot det?

Det värsta tycker jag är att jag irriterar mig på mickloggan blir svårare att läsa uppochned.

drloop (oregistrerad)
Postat

Min fru tittar så konstigt på mig när jag gaffar upp mickstativet i taket...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.