Jump to content
Annons

Logic eller Pro Tools?Vad passar mig?

Recommended Posts

Postat
Kan man i Logic få bra inspelad ljud från en konsert, eller inspelad i en studio? Sedan addera lite reverb vid behov, rengöra ljudbilden, och mixa på bra sätt?

Varför skulle det inte gå att få det ?

Det låter mer som att problemet sitter framför dator inte i den , Du kan göra allt i Logic som du kan göra i pro tools utan någon skillnad på ljudkvalitet.

Som det sagts är programmet bara en del av inspelningen , Akustik , Signalkedja , Erfarenhet är lika viktiga beståndsdelar där Erfarenhet är absolut viktigast.

bra inspelad ljud från en konsert

Kräver många mickar , bra mickar , och bra preamps eller mixerbord som mickarna går in i.Har inget med Logic/Pro Tools/Cubase etc att göra.

Annons
Postat

När det gäller användarvänlighet tycker jag Logic vinner i längden. På något sätt känns den mer logisk. Hade en polare inne i studion som skulle hjälpa mig med en mix. Han hade inte jobbat med dator i studio sedan c:a 10 år sen. Efter 20 minuter var han igång o hittade i Logic som om han själv hade tillverkat programmet. Sådana erfarenheter har jag inte från PT.

Kolin

• 3 månader senare...
Postat

Vill passa på här med en ny fråga: Sitter och funderar på att välja Pro Tools eller Logic. Står i ljudkortsköpartankar (långt ord!) samtidigt, och då spelar det ju in en del vad man väljer för grejjer, även om Pro Tools, vad jag förstått nu har släppt på ljudkorts-kraven.

Men en faktor som jag funderar på hur viktig den är, är vad mina polare har för utrustning och DAWs. Och det vet ju inte ni! ☺️ Men det intressanta blir om man vill flytta över projekt från Logic till Pro Tools eller vice versa. Hur fungerar sånt? Och har man större nytta av att se till att alla polare väljer samma DAW, eller kan det vara tvärt om, att man typ ökar produktiviteten med olika DAWs tillgängliga? Det kanske ligger en del tycke och smak här också.. Så, vad tänker ni, om jag får fråga?

Kan kanske tillägga här att jag då har några polare som har varsin ministudio, DAW, ljudkort och sitt instrument. Och det finns funderingar på att slå ihop påsarna och börja bygga en studio tillsammans. 🙂

/Christoffer

Postat

Om ni är flera som ska köra ihop så skulle nog jag satsa på att köra samma daw så ni kan ha samma pluggar och flytta hela mappar mellan er. För min del så är smidighet alltid prio ett. Finns inget värre än jobb runt omkring som tar tid, vilket det kommer göra om ni kör olika DAW:s.

Om det sedan finns saker i båda programmen som ni upplever som måsten, ja då får ni väll köra på båda och dela upp arbetet där efter. Men jag skulle nog satsa på att köra samma daw, iaf till en början för smidighet, och möjlighet att hjälpa varandra om något strular.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.