Jump to content
Annons

Logic eller Pro Tools?Vad passar mig?

Recommended Posts

Iliketapping (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej

Jag funderar över om man ska lära sig Pro Tools eller Logic. Vilket program används mest i studios Sverige?

Vilket program används mest internationellt?

Jag köpte nyligen en macbook pro 13", med tanke på denna dator, vilket program passar bäst?

Är Logic i regel bättre om man äger en mac?

EDIT: Hade tänkt använda det för att spela in band i studio. Men också sitta hemma och spela in lite låtidéer på egen hand. hade inte tänkt att använda synthar och midi, tror jag iaf.

Redigerat av Iliketapping
Annons
Postat

Att fråga vad som passar en själv är som att fråga hur långt ska en snöre vara . .

😆

Du behöver berätta lite mer om vad du vill använda ett DAW till. Inspelning? Mixning? skriva låtar? Göra Cappucino?

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är Logic i regel bättre om man äger en mac?

jag skulle nog säga tvärt om -mac är i regel bättre om man ska köra logic 😎

i övrigt håller jag med chrisB

Redigerat av maart
Rödeorm (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om valet står mellan Logic och ProTools LE rekomenderar jag Logic. Logic är mer stabilt och jag avskyr att LE saknar automatic Delay compensation.

Edit.Stavfel

Redigerat av Rödeorm
Postat

Sänder mina varmaste rekomendationer att skaffa Logic! Jag är supernöjd.

Postat

Jag måste då protestera angående postningar om PT's stabilitet. Jag har använt PT dagligen (nåja nästan) i 8 års tid, det är suveränt stabilt och pålitligt. För inspelning, mixning, ljuddesign för film/radio så äger Pro Tools helt enkelt.

Däremot så är Logic suveränt för komponerande, låtskisser, etc; skapa låtar helt enkelt mest pga av alla dess fantastiska pluggar som kommer med; synthar, sampler, bibliotek, loopar, hanteringen av midi, externa ljudmoduler, mm - men när jag är färdig i Logic så exporterar jag allt för mixning i Pro Tools. Jag står helt enkelt inte ut med att mixa i Logic.

Men det är jag det. 😛

Postat

Du behöver berätta lite mer om vad du vill använda ett DAW till. Inspelning? Mixning? skriva låtar? Göra Cappucino?

Jag vill göra Cappuccino med mitt DAW! Vilket ska jag köpa? :rolleyes:

Postat

Du kan säkert få en liten demostration i musikaffären av de två programmen. Kolla på hemsidorna vilka pluggar som medföljer och vad som passar dina önskemål bäst.

För mig så va pro tools väldigt enkelt att lära sig efter att man jobbat analogt. Man fattade snabbt signalvägarna.

Som sagt:

1. kolla upp vad som följer med och vad som lämpar sig bäst för dig

2. Kolla upp vlket arbetssätt som känns mest bekvämt

3. aväg mot priset

Pro Tools är grymt stabilt om det nu va någon som sa annat, har dock inte jobbat med LE på Mac på ett bra tag. Men har svårt att tro att det skulle vara mindre stabilt. Om du sköter uppdateringar efter anvisningar så blir det inga problem. Problem brukar uppstå när folk bara klickar på att uppdatera utan att kolla upp om det är kompatibelt.

Vad använder de som du jobbar med. Om de sitter med logic så kan det vara smidigt att sitta med samma daw, samma sak om de sitter med pro tools, LE, HD eller m-powered spelar ingen roll för kompatibilitet att skicka sessions mellan varandra.

MVH

Anders

Postat

jag kan underteckna att logic är mer stabilt än pro tools, pro tools på studio datorn (8.0.3 om nån är intresserad) tappade bort samtliga sångspår på ett projekt jag hade. Gick ju att lösa för nånstans var dom men det tog tid! Sen crashar pro tools på den datorn oftare än vad som är acceptabelt.

Sen tycker jag att logic är en mer komplett daw än vad pro tools LE är, pro tools LE är just det, lite.

Iliketapping (oregistrerad)
Postat

hade tänkt använda programmet i studio för att spela in band. kolla min edit

• 3 veckor senare...
421s535 (oregistrerad)
Postat
när jag är färdig i Logic så exporterar jag allt för mixning i Pro Tools. Jag står helt enkelt inte ut med att mixa i Logic.

Men det är jag det. 😛

Varför? Förtydliga?

Postat

Svaret är just det; jag står inte ut med att mixa i Logic - jag kan men . . .

Mycket beror säkert på vana, men bara en sån sak som att panoreringsrattarna inte går upp till 100 utan till 64 resp 63 stör mig, egentligen är det Logics hela GUI upplägg som stör. ☺️

Jag trivs helt enkelt mycket bättre med Pro Tools - för inspelning och mix, men för komposition, skisser, etc etc så gillar jag Logic - mest för att jag har stora exs24 och loop bibliotek.

Postat (redigerat)

Skall du spela in, editera och mixa skulle jag rekommendera PT.

Alla gnäller över att det inte finns latency comp. men hur jobbigt är det att flytta några spår?? De enda spåren som har mycket latency är de spår där jag använder trummtriggnings pluggar som t.ex Drumagog.

PT krånglar aldrig för mig OM jag håller mig borta från midi.

Jag älskar layouten, och det är det enda program som har Beat detective som är super när man ska editera trummor.

Skall du använda mycket midi, producera hade jag kört på Logic.

Redigerat av crillemannen
421s535 (oregistrerad)
Postat

OK. tack för svaret.

Jag är ingen hi-tech person, så behöver veta mer från era erfarenheter.

Finns det någon skillnad mellan PT och L när det gäller inspelning? Kan man höra skillnaden? Självklart, om man använder samma hårdvaran...

Är DET mixing som skiljer dessa två produkter mest (pratar ej om MIDI)?

Postat (redigerat)

Det är ingen kvalitets skillnad i fråga om ljud om du använder samma hårdvara.

Man kan ju t.ex köra externa konverterare genom ADAT och Spdif.

Skillnaden mellan PT LE vs HD är att i LE har de strypt vissa funktioner, så som t.ex

Import session data (finns i LE i begränsad form), 7

Latency compensation (i HD kalkyleras den genom Core/Accelkorten)

Track och Aux spår. Dock så kommer jag i princip aldrig över 48spår. Detta går att uppgradera genom MusicProductiontoolkit i LE.

givetvis finns det många fler funktioner som saknas. Men de är väll dessa som jag saknar allra mest.

Postat

Det är ingen kvalitets skillnad i fråga om ljud om du använder samma hårdvara.

Man kan ju t.ex köra externa konverterare genom ADAT och Spdif.

Skillnaden mellan PT LE vs HD är att i LE har de strypt vissa funktioner, så som t.ex

Import session data (finns i LE i begränsad form), 7

Latency compensation (i HD kalkyleras den genom Core/Accelkorten)

Track och Aux spår. Dock så kommer jag i princip aldrig över 48spår. Detta går att uppgradera genom MusicProductiontoolkit i LE.

givetvis finns det många fler funktioner som saknas. Men de är väll dessa som jag saknar allra mest.

Tackar för din kunskap, vet någon eller du vilka begränsningar det är och vilka skillnader det är med M-Powered Pro tools?

421s535 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Var kan man köpa PT HD med rätt hårdvara?

På AVID kan jag inte hitta det. Eller missar nåt? 😲

...med bra pris.

Redigerat av 421s535
Postat (redigerat)

Var kan man köpa PT HD med rätt hårdvara?

På AVID kan jag inte hitta det. Eller missar nåt? 😲

PT HD finns hos de allra flesta större musikaffärer. Du kan checka in www.thomann.de om du vill se priserna. Dock så måste AVID ha något nytt på "g" även om folk har pratat om nya HD (eller PT Native som jag hoppas på) i flera år nu 🙂

Du kan även köra PT HD med olika konverterare, inte bara med AVID's. T.ex Lynx Aurora, SSL Alphalink, Apogee.

Jag skulle investera i ett Lynx system om jag hade haft pengarna.

Ska du investera i ett HD system så får du hosta upp cirka 50-100tusen tyvärr.

Postat

Jag skulle också vilja föra in i diskussionen Cubase! Jag valde Cubase för det fanns flest inlägg här på avd. Cubase. Dessutom lätt att skaffa kurser på DVD och böcker om Cubase. (men DVD och böcker lär nog finnas för övriga progg också kan jag anta).

Men å andra sidan kan jag tycka att programmen är ganska lika. De kan ungefär utföra samma saker. Kan man ett är det ganska enkelt att lära sig ett annat. Tror inte att det stora problemet i vilket progg man kör i. Problemet ligger i att vara kreativ och skapa musik. Det är lätt att "snöa in" i att bygga och lägga tid på att utveckla studiomiljön.

Studionmiljön duger ofta som den är, och behöver inte byggas ut ytterligare för att kunna vara än mer kreativ. Det är lätt fastna i "om jag bara hade den där prylen skulle jag kunna göra det där..." osv.

Postat

Jag skulle också vilja föra in i diskussionen Cubase! Jag valde Cubase för det fanns flest inlägg här på avd. Cubase. Dessutom lätt att skaffa kurser på DVD och böcker om Cubase. (men DVD och böcker lär nog finnas för övriga progg också kan jag anta).

Men å andra sidan kan jag tycka att programmen är ganska lika. De kan ungefär utföra samma saker. Kan man ett är det ganska enkelt att lära sig ett annat. Tror inte att det stora problemet i vilket progg man kör i. Problemet ligger i att vara kreativ och skapa musik. Det är lätt att "snöa in" i att bygga och lägga tid på att utveckla studiomiljön.

Studionmiljön duger ofta som den är, och behöver inte byggas ut ytterligare för att kunna vara än mer kreativ. Det är lätt fastna i "om jag bara hade den där prylen skulle jag kunna göra det där..." osv.

Absolut!!!

Men jag tror alla är överens om att editerngs biten i PT är klart bäst. Jag som jobbar med riktigt trummor skulle aldrig kunna vara utan Beat detective. Dock när det komemr till mix biten så spelar det ingen större roll om du kör med 3:e parts pluggar. Handlar om vad man gillar och är bekväm med.

Jag gillar dock layouten i PT, speciellt Mix window view som är mycket överskådlig, och bäst i mitt tycke av de alternativen.

men smaken är som baken haha 🙂

Postat

Tackar för din kunskap, vet någon eller du vilka begränsningar det är och vilka skillnader det är med M-Powered Pro tools?

Jag har ingen erfarenhet av m-powered. Dock är jag relativt säker på att det inte är någon skilland på LE vs M-powered.

Samma program med olika interface.

Någon annan kanske kan fylla i??

Postat

Absolut!!!

Men jag tror alla är överens om att editerngs biten i PT är klart bäst.

Beror nog helt och hållet på vad man är van vid så nej, vi är inte överens ... 😉

421s535 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ska du investera i ett HD system så får du hosta upp cirka 50-100tusen tyvärr.

🤪😳 :blink: 😳

Ok. det låter att PT HD inte är för mig......

crillemannen, vad har du?

Vad sägs om http://www.thomann.de/se/digidesign_mbox_2_factory_bundle.htm ?

Skulle det fungera också med Logic 8???

Redigerat av 421s535
Postat (redigerat)

Jag har en Digi 003, tycker den fungerar super. Jag spelar ju in trummor etc så jag behöver 16 ingångar. Min Crane Song spider kör jag via ADAT så jag använder Spiderns egna DA.

Jag har även haft en Mbox 2 Pro som även den var bra, helt ok preamps också. Om du ställt in dig för PT så duger alla deras interface helt klart. Man får hoppa upp i 20-30tusen kroner klassen om du ska ha något markant bättre.

Men man kan även göra just som jag gör, använda externa konverterare, ifall du har planer på att uppgradera allt eftersom.

Hur många i/o behöver du??

421s535 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej, inte så många... Spelar in mest konserter, och egen musik. Oftast klassisk eller folkmusik. DVS akustisk. Så, det är mer några micar och så...

Just nu har jag Logic Studio 8, men undrar om det blir nåt mycket bättre med Pro Tools. Det verkar - ja, men det kostar.......!

Redigerat av 421s535
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej, inte så många... Spelar in mest konserter, och egen musik. Oftast klassisk eller folkmusik. DVS akustisk. Så, det är mer några micar och så...

Just nu har jag Logic Studio 8, men undrar om det blir nåt mycket bättre med Pro Tools. Det verkar - ja, men det kostar.......!

Inspelningarnas ljudkvalité beror inte på mjukvaran. Du kan spela in med gratisprogram och det kommer att låta lika bra som om du spelar in i PT HD.

Akustik, mickar och preamps avgör hur det låter vid akustiska inspelningar.

En sak som man bör kolla innan man byter från tex Logic eller Cubase det är om man köpt några pluggar som man gillar.

Det är inte alltid dom finns som RTAS till Pro Tools.

Redigerat av drloop
421s535 (oregistrerad)
Postat

Ok...

En fråga för mer duktiga.

Kan man i Logic få bra inspelad ljud från en konsert, eller inspelad i en studio? Sedan addera lite reverb vid behov, rengöra ljudbilden, och mixa på bra sätt?

Frågan är mest relaterad till Pro Tools som alternativ.

Om allt är i så fall relaterad till mikrofoner och ljudkort, så är det Logic som gäller, för det har jag redan.

Postat

ja. Kör du på Logic tycker jag om du redan har det. Du kommer inte märka någon skillnad i ljudkvalité för att du byter DAW till pro tools.

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat

Ok...

En fråga för mer duktiga.

Kan man i Logic få bra inspelad ljud från en konsert, eller inspelad i en studio? Sedan addera lite reverb vid behov, rengöra ljudbilden, och mixa på bra sätt?

Frågan är mest relaterad till Pro Tools som alternativ.

Om allt är i så fall relaterad till mikrofoner och ljudkort, så är det Logic som gäller, för det har jag redan.

Som Anders redan svarat så spelar det ingen roll om du använder PT eller Logic.

I fallande ordning av betydelse så påverkar följande slutresultatet:

Dina kunskaper om inspelning och mix, akustik, mick, preamp, ljudkort. (förutom artisten förstås...)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.