Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag använder mig av m-audio fast track.

Har ett problem av många där det jag spelar in har en fördröjning och hamnar en halv sekund efter beat. Hur gör jag för att få det rätt?!

TACKSAM FÖR HJÄLP!

Annons
Postat (redigerat)

Oavsett vad du har kommer du att hamna efter. En halv sekund låter mycket. I ditt fall måste du justera din DAW mot hur det låter.

Skapa en tydlig signal som du spelar och kopplar in till ditt ljudkort sen. Dvs. spela upp och spela in på samma gång. Avikelsen från signalen ser du då tydligt. De flesta ljudkort låter dig sedan kompensera för detta. I övrigt ska man anstränga kortet så mycket som man kan. 32-64 vid inspelning och kanske 1024-2048 vid mix.

Latency kommer alltid att finnas sen är det upp till dig hur känslig du är.

I värsta fall får du flytta fram det du har spelat in en bit för att stämma. Själv gör jag det nästan hela tiden.

Redigerat av DivineCo
Postat

Med en halv sekunds latency så är det nog ganska troligt att du använder fel drivrutin.

Kör du med Cubase, så ska du välja den driver som heter ASIO och någonting med ditt ljudkorts namn.

Menar du istället att det som har spelats in hamnar fel? Då kan det handla om det som beskrivs i den klistrade tråden i Cubase-avdelningen, om Emulerade portar. Där tas även upp System Timestamp, som kan behöva aktiveras för att allt ska spelas upp i rätt tid.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.