Thomas Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Bump? Är jag nära eller har jag missat nåt? 😱 Ojdå - det är visst jag som missat att tråden uppdaterats... Antingen fick jag inte mailet alls eller så har jag supit väck det 😄 Anyway: Du är nära så tillvida att det är en Korg. Det är ingen DW 6000 eller 8000 (DW 800 finns inget som heter). Ljudet är i varjefall typiskt för en synt med sampalde vågformer (man hör aliasen på samplingsfrekvensen tydligt) Nja, den använde inte samplade vågformer, och jag undrar var du hör aliasingen någonstans? "Stråk"-ljudet distar en aning men det är i DCAn.
Thomas Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Eller nä fan, det är siel. Nix, ingen Siel tyvärr. Ja, det var jag som spelade på pro-onen. Hurså? Äsch, bara kul att veta 😱
Linus Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Märkligt och svårt. Jag tycker också att det låter samplade vågformer. Speciellt den sista snutten som låter som en gammal NES 😱 Poly-61 då?
Thomas Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Märkligt och svårt. Jag tycker också att det låter samplade vågformer. Speciellt den sista snutten som låter som en gammal NES 😱 Poly-61 då? He he 😄 Kul att du säger det. Oscillatorchipet satt faktiskt i ett par arkadspel när det begav sig. En utmärkande detalj är att man hör att filtret omtriggas varje not, alt ligger kvar - i legatofaserna. Den har alltså bara ett filter totalt (dvs inte en per röst...). Nu börjar det brännas. Kombinera era gissningar lite och ni har svaret 🙂
Linus Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Oscillatorchipet satt faktiskt i ett par arkadspel när det begav sig. Ja, då hann mornel före med rätt svar... 😉 Poly-800/800II
hegobald Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Ja ojsan.. Vad jag blandar ioph med DW 800 8000 så menar jag naturligtvis Poly 800 den där lilla batteridrivna saken.. Hmm.. men jag var inte först.. Det var så länge sen jag höll på med dom där prylarna.. hmm.. Men visst är det en Korg i alla fall 😄
Thomas Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 (redigerat) Grattis till mornel för rätt svar! Jajjemän, det handlar såklart om Korg Poly 800. Den gjordes ju även i version II också - lite mer stil på designen och inbyggt digital delay - wow. Jämför man Poly 800 med DW 8000 så är det stoora skillader. Det jag främst inte gillar med Poly'n är just det att den bara har en filterröst. Helt absurt 🙂 mornel - slänger du upp nåt nytt man kan gissa på? Redigerat 28 januari 2006 av Thomas
hegobald Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Jag hatar att förlora när jag vet att jag hade rätt.. men då jag blandar ihop namnen på dom här burkarna så får jag skylla mig själva .. Nåja grattis Mornel
Mutto Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Den här tråden uppfyller alla mina fördomar om snokfaktorn på studio-forum användare! Helt underbart! En till, en till!
hegobald Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 (redigerat) Den här tråden uppfyller alla mina fördomar om snokfaktorn på studio-forum användare! Helt underbart! En till, en till! Förklara vad du menar med snokfaktor? Jag tänker "googleabilltyfactor" då du säger så Redigerat 28 januari 2006 av hegobald
mornel Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Då kör vi då: Your browser does not support the HTML5 audio tag Sätt igång och gissa! 😳
Thomas Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Hmm. Någon slags klocka ringer definitivt... Får gissa på Kawai K1. Mnjaaa. Känns inte helt rätt, men men... 😳
mornel Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Hmm. Någon slags klocka ringer definitivt... Får gissa på Kawai K1. Mnjaaa. Känns inte helt rätt, men men... 😳 Nix, det är fel. Fortsätt gissa 😛
mornel Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Bah, snart får du inte vara med och leka längre, Thomas. Du är alldeles för duktig 😳 D-20 är rätt svar.
Thomas Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Bah, snart får du inte vara med och leka längre, Thomas. Du är alldeles för duktig 😳 D-20 är rätt svar. He he. Just try me! 😛 Lite småirriterad är jag ändå på att jag inte skrev Roland med en gång för det var faktiskt min första tanke, men jag tyckte att det var nåt som inte stämde... 😛 Ni får vänta tills imorgon med att få ett nytt bidrag. Hoppas att ni håller ut 🙂
Linus Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Hehe, det var jag som gjorde testet. Jag ville välja några typiska 90-tals Rolandljud... och trodde väl att det skulle gissas på U-20 eller Sound Canvas osv. också. Men K1:an kom samma år, så du satte åldern i första gissningen iaf. 😳 Kul att du är så duktig på att spota synthar 😛
mornel Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Ni får vänta tills imorgon med att få ett nytt bidrag. Hoppas att ni håller ut 😳 Sov gott du 😛
Thomas Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 OK, dags för ännu en synth. Vilken kan det vara?
mornel Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Jag gissar ganska blindt, men jag försöker mig ändå på med Korg Wavestation.
hegobald Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Njaha... För nya syntar för mig egentligen.. Vet inte om det ska kallas syntar ens.. Men det lät som lite Karma-teknologi.. Så jag Gissar på en Korg Karma. Fast det kan vara en Triton studio också.. Mycket Korg blir det 🙂
Linus Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Mjo... Karma hade jag också i huvudet. Och Trinity. Och Motif och alla ### romplers... 🙂
Thomas Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 (redigerat) Insåg rätt snabbt att det inte var det smartaste exemplet jag gav 🙂 Linus, det är ingen Fantom men detta skulle gå att spela upp identiskt från en sådan - om man säger så. Bara presets är det. JV-1080... Så jag ger Linus vandringspriset Redigerat 29 januari 2006 av Thomas
mornel Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Jag var, som vanligt, helt ute och cyklade alltså. Tusan! Min första tanke var Motif, men men.
Linus Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag
Thomas Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Malström? 🙁 Nja, vi snackar väl fortfarande hårdvara hoppas jag? Svårt med sådana hära virtuella analoger. Tyckte mig först höra Korg MS2000 men den har ju inget reverb, så jag slår till med Access Virus.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.