Jump to content
Annons

Gissa synthen

maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

🙂

Jag hade fel, tusan också. Mono/Poly har väl inget Unison-läge? Tyckte mig höra det, men jag var väl morgonsnurrig.

Annons
  • Svar 704
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat
Gissar på en Korg Mono/Poly  😛

And we have a winner C_Sledge 🙂😄 Det var inte dåligt att lista ut att det var en Korg MonoPoly...

Bara för att det är min favvoritsynt så bjuder jag på ett ljudspår till så att ni får höra mer av alla dess ljudskepnader

mopo2.jpg

Åh, det där låter riktigt fett! Vill ha! 🙂

/Daniel

Postat
😉

Jag hade fel, tusan också. Mono/Poly har väl inget Unison-läge? Tyckte mig höra det, men jag var väl morgonsnurrig.

Jorå.. Unison har den minsan.. Riktigt ordentligt också.. Nämligen 4 feta osscillatorer samtidigt.. Det är främst i Unisonläge man spelar på den faktiskt.. Sen kan man ju köra 4 toner polyfoniskt också men det låter oftast lite knasigt då den bara har 1 VCF och 1 VCA med tillhörande ADSR för alla oscillatorer att dela på.

Många av det speciella ljuden man kan göra med en Mono/Poly gör man genom dess effektfunktion i Unisonläge.. Man kan köra ringmodulation eller i ett läge som heter Sync (liknar enkel FM) och låta detta moduleras av endera ADRS eller LFO.

Ska bli spännande att höra vad C_Sledge knåpar ihop för nåt 😉

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Geocities har usel bandbred den ligger på en 10 meg eller nått, skulle behöva lite tips på en bra host :rolleyes:

Som forumets inbyggda uppladdningsmöjlighet?

Jag håller med, Geocities suger igel. Det funkar inte för fem spänn. Kom igen, jag vill gissa rätt så jag kan lägga upp en svår synth!

Postat
Geocities har usel bandbred den ligger på en 10 meg eller nått, skulle behöva lite tips på en bra host :rolleyes:

Som forumets inbyggda uppladdningsmöjlighet?

Jag håller med, Geocities suger igel. Det funkar inte för fem spänn. Kom igen, jag vill gissa rätt så jag kan lägga upp en svår synth!

Tänkte inte på det, provar den på en gång 😆

Postat
🙂

Jorå.. Unison har den minsan.. Riktigt ordentligt också.. Nämligen 4 feta osscillatorer samtidigt.. Det är främst i Unisonläge man spelar på den faktiskt.. Sen kan man ju köra 4 toner polyfoniskt också men det låter oftast lite knasigt då den bara har 1 VCF och 1 VCA med tillhörande ADSR för alla oscillatorer att dela på.

Många av det speciella ljuden man kan göra med en Mono/Poly gör man genom dess effektfunktion i Unisonläge.. Man kan köra ringmodulation eller i ett läge som heter Sync (liknar enkel FM) och låta detta moduleras av endera ADRS eller LFO.

Ska bli spännande att höra vad C_Sledge knåpar ihop för nåt :rolleyes:

Coolt, det visste jag inte! Det enda jag visste om Mono/Poly är att den utgör leaden på i stort sett alla gamla Antiloop-låtar 😆

Postat
Det gick inte att initiera en fil.

🙁🙁

Hmm, sorry!.. Nu ska det funka.. Jag hade sparat som "variabel bitrate, highest quality" i Wavelab.. Upptäckte att Windows mediaspelare inte kunde spela upp den.. Men Foobar2000 och QuickTime kunde.. :rolleyes:

Nu har jag sparat om filen i 160 Kb/s fixed bitrate i stället.. Ska funka nu!

underbara ljudexempel 😎😄

Korg Mono/Poly, en sån ska jag ha (jag gillar rattar (.)(.) 😄 )

kan jag lägga ljudexemplet på min webplats ?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Skjuter från höften och säger virus

Postat (redigerat)

Uh, jag kan inte lyssna på filen. Och varför kodade du inte om den till mp3-format eller zippade? Smidigare för filöverföring över internet.

Redigerat av mornel
Postat

Skulle också kunna gissa på en Virus, men för att inte säga samma som TrippelMax så gissar jag på en Nord Micro Modular .. 😆

/Daniel

Postat
Geocities har usel bandbred den ligger på en 10 meg eller nått, skulle behöva lite tips på en bra host 😆

The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer. Visit our help area for more information.

Access to this site will be restored within an hour. Please try again later.

Skicka filen med yousendit.com till dig själv och posta vidare länken här.

Postat (redigerat)
underbara ljudexempel  😄  😄

Korg Mono/Poly, en sån ska jag ha (jag gillar rattar (.)(.)  😆 )

kan jag lägga ljudexemplet på min webplats ?

Japp 44 schyssta rattar har den 😛

Klart du får lägga upp ljudexemplet på din webplats...

EDIT: Kom på att jag måste ju gissa på ljudet också.. Det låter "korgigt" om ljudet och inte unisont.. Så jag säger Korg MS10 😉

Redigerat av hegobald
Postat
MonoPoly-Notes till MiDi

MOD'a

har hittat en beg för 6300 är det ett bra/rätt pris ??

Sålde min MP4a för 3 år sedan.. Fick 8000:- för den (samma som jag gav 1982). Då slängde jag med en Roland CSQ-100 analog sequencer på köpet också.

6300:- är ett rimligt pris.. Men saker att tänka på.. Potentiometrarna blir lätt oxiderade och slitna efter ett tag.. Provspela den först och ratta på alla rattar för att se att det funkar och inte skrapar och hackar för mycket. Första gången du blir ut för en MP4a så ska du inte bli förtvivlad på att den inte håller stämningen.. Den behöver nämligen 10 minuter på sig innan oscillatorugnarna nåt arbetstemperatur och den håller stämningen.. 😆

Postat
Första gången du blir ut för en MP4a så ska du inte bli förtvivlad på att den inte håller stämningen.. Den behöver nämligen 10 minuter på sig innan oscillatorugnarna nåt arbetstemperatur och den håller stämningen.. 😆

Och idag är vi sura om dator med sequencer tar 2 minuter att boota. 😉

Postat

Förbannat bra tråd om man letar syntar som ger det ljudet man tycker bäst om iallafall. Fastnade direkt för Novation BassStation som trevligt nog fanns som vst-plugg.

Postat (redigerat)
Gissar på en Korg Mono/Poly  😆

And we have a winner C_Sledge 🙂😄 Det var inte dåligt att lista ut att det var en Korg MonoPoly...

Bara för att det är min favvoritsynt så bjuder jag på ett ljudspår till så att ni får höra mer av alla dess ljudskepnader

mopo2.jpg

Vet du om de ljuden 2:12-2:44 och 4:35-4:43 in i ljudfilen går att göra med en polysix eller nån annan synt med liknande egenskaper. Skulle gärna köpa en mono/poly annars om det gick.

Redigerat av Henkera
Postat

Uh, jag kan inte lyssna på filen. Och varför kodade du inte om den till mp3-format eller zippade? Smidigare för filöverföring över internet.

Ber om ursäkt för det, hade så många bollar i luften igår, råkade tappa en 🙂

Postat (redigerat)

Gissa Synten

Ny länk, kommer vara uppe i 7 dagar och ett begränsat antal nerladdnigar.

Bättre en geocitie dock.

Tack Linus 🙂

Glömde tilläga att den är i mp3 nu 🙂

Redigerat av C_Sledge
Postat
MonoPoly-Notes till MiDi

MOD'a

har hittat en beg för 6300 är det ett bra/rätt pris ??

Sålde min MP4a för 3 år sedan.. Fick 8000:- för den (samma som jag gav 1982). Då slängde jag med en Roland CSQ-100 analog sequencer på köpet också.

6300:- är ett rimligt pris.. Men saker att tänka på.. Potentiometrarna blir lätt oxiderade och slitna efter ett tag.. Provspela den först och ratta på alla rattar för att se att det funkar och inte skrapar och hackar för mycket. Första gången du blir ut för en MP4a så ska du inte bli förtvivlad på att den inte håller stämningen.. Den behöver nämligen 10 minuter på sig innan oscillatorugnarna nåt arbetstemperatur och den håller stämningen.. 🙂

Tack för tippsen ! Guld !! 🙂

Postat (redigerat)
Vet du om de ljuden 2:12-2:44 och 4:35-4:43 in i ljudfilen går att göra med en polysix eller nån annan synt med liknande egenskaper. Skulle gärna köpa en mono/poly annars om det gick.

Näe.. Det tror jag inte. På dessa ljud används syncfunktionen (effects) på Mono/Poly i unisonläger och mig veterligt så saknas ringmodulator/FM sync i Polysix.

EDIT: En bra sida med ljud och manualer till Polysix http://www.synthmania.com/polysix.htm

Redigerat av hegobald
Postat
Gissa Synten

Ny länk, kommer vara uppe i 7 dagar och ett begränsat antal nerladdnigar.

Bättre en geocitie dock.

Tack Linus 😆

Glömde tilläga att den är i mp3 nu 😆

Hmm, en synth med seriösa TB303-komplex (jmfr penisavund). Ingen aning. Novation Bass Station?

Postat

Aha!!! 😆 C-Sledge.. Kan detta vara en SH-101 (eller va dom grå plastsyntarna med guitarstraps nu hette)

Postat
Aha!!! 😄 C-Sledge.. Kan detta vara en SH-101 (eller va dom grå plastsyntarna med guitarstraps nu hette)

Det var det de hette, fanns ju också i rött och blått.

Postat
Aha!!! 😳 C-Sledge.. Kan detta vara en SH-101 (eller va dom grå plastsyntarna med guitarstraps nu hette)

Rätt svar! 😉

Grå, Blå , Röd och den väldigt ovanliga färgen Vit 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.