Jump to content
Annons

Gissa synthen

maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Lite tunn och spinkig med ett kort delay? Tyckte först att den triggade om filtren vilket skulle kunna innebära Korp Poly 800 men den har bara Chorus så då blåser jag på med Korg Poly 800 mkII även om jag tror att den inte låter så bra.

JL

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 704
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)

OK nu har jag fastnat i en totalt hopplöst nördig tråd gissande på en 80 tals synth. Jag som lovat mig själv att släppa teknikträsket och "bara" göra musik. Trött man blir.

Kan man få en ledtråd?

Med tanke på hur det låter när man lirar på den så känns det som om den har en Joystick för att kontrollera filter och LFO.

Korrekt?

Dela på andra sajter

😛

Ska försöka återkomma med ett nytt ljudexempel lite senare ikväll istället för ett ge fler ledtrådar.

Edit: Nope, ingen Polysix heller. Faktiskt inte en chans att jag skulle kunna få min polysix att låta såhär...

Redigerat av android
Dela på andra sajter

Ok, här kommer en snutt till...

Synthen är såpass ny för mig, så jag har ingen större koll på vad som är dess "typiska" ljud, och jag har heller ingen koll på om det här är "klassiska presets" eller förra ägarens kreationer.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om det inte varit för att du skulle sälja din Wavestation hade jag gissat på Prophet VS. VS har joystick :-)

Casio CZ ?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror inte på några av alternativen som själv skrev men nu är jag så jädra sugen på att få veta vad synten heter...

Sequential Six Track

Dela på andra sajter

Grrrr!

Rätt spår? Hur i attans kan det vara rätt spår om man säger SID men det inte är SID? 😄

Monomachine har ju en sorts SID-syntes i sig men den är det väl inte?

Redigerat av Thomas
Dela på andra sajter

😄

En snubbe på ett annat forum skrev att oscillatorerna i den här på nåt sätt ska va besläktade med SID...

Håller dock just på och kikar i manualen och där verkar det inte stå nåt om det, så jag är inte säker... Blir faktiskt inte riktigt klok på hur allt i den här egentligen funkar. 😄

Edit: Alltså, inte Monomachine, och inte heller Gameboy.

Redigerat av android
Dela på andra sajter

Hah, det låter faktiskt SID tills filtren kommer...

Precis. Det var väl en jäkla tur att det inte var SID eftersom jag tidigare sagt "Filter som låter skunk". För det gör ju inte SID-filtret! 🙂

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag som har en ESQ1.

Var inne på Ensoniq men joysticken var ett klart sidospår.

Eftersom jag inte har Polyfonisk aftertouch och när jag hade stängde jag av det eftersom det drog ned MIDI prestandan så mycket på den svartvita tiden.

Känner igen de fula filtren nu :-)

Får skylla på att ESQ1an inte varit inlopplad de senaste 4 åren.

JL

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Å nej nu måste jag gissa en gång på denna synth, bara en gång inte mer.

Nord Modular.

Dela på andra sajter

Mono??? Tror du luras. 😉

Sådana här låtsas-techno-workstations fanns det gott om ett tag. Rave-o-lution 309, MC303/505, RM1x, Electribe etc etc. Undras vilken det kan vara. 309?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Någon sådan där Roland Technoworkstationmedalltinbyggtisilverfärgsamtenmassarattarpåvarsnamnjagintevetm

enkanskebörjarpåmcnåt?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.