Jump to content
Annons

Gissa synthen

maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 704
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Kurzweil k2000?  😉

Fanken va snabb du var då 😉 .. Men du har rätt.. Ok.. min favvosynt i studion.. Men ok.. Din tur nu!

Haha. Jag har ju förstås ingen aning om hur den låter, men dök det upp ett "workstation"-klipp från dig kunde det ju inte vara mycket annat 😄

Hmm, jag lägger upp ett klipp först imorgon kväll. Om någon vill dyka emellan så är ni välkomna.

Dela på andra sajter

Tja... och dessutom var det inte jag som spelade.. Det var en demolåt faktiskt.... Fast ingen som normalt föjer med synten.. Trodde att det skulle försvåra en aning.. Men du fattade ändå Mornel 😉

Dela på andra sajter

Ja precis, det var Microkorg-presets och lite skruv på filtret. En polare hade med sig sin hem till mig så jag tänkte att jag skulle lira loss lite 😆

Redigerat av mornel
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt filter har den iaf. Fast lite tråkig fyrkantsvåg... Hmm, den låter ganska rent ändå... Kan inte vara sådär jättegammal? Inte mycket till bakgrundsbrus... 😛

Fast det är klart, vem har sagt att gamla syntar måste vara brusiga eller sönder-oxiderade? 🙂

EDIT: Är det en Juno då? Juno-106 kanske?

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Roland SH-3a?

Då blev det lättare. Hehe. Din tur.

Helt otroligt rolig och korkad synt. Bäst på att göra knasljud. Filtren är dock mums. Synd bara att klaviaturen är så hemsk på den.... hu..

Saxar från Vintagesynth.org

sh3.jpg

The SH-3a is a funky little analog synth and was among Roland's first programmable additive synths. Like the SH-1 and SH-09, the SH-3a has a single oscillator for a simple monophonic sound. Not nearly as good as the two or three VCO's found in other monophonic synths. It could perform additive synthesis by mixing in up to five different waveforms. All of its editing controls which are just shy of the SH-5's features have been crammed together all the way to the left of the keyboard. This was an attempt to accommodate organ and piano players who would typically put their synths on top of their piano. This makes space for sheet music, there's even a stand for sheet music. As for its construction, the wood casing is covered with fake leather, and protected by metal corners. It has been used by Kitaro, Human League and Vangelis.

Polyphony - Monophonic (low note takes priority) Oscillators - 1 VCO plus Pink/White Noise generator and Portamento Memory - None LFO - LFO1 has sawtooth waveform, LFO2 sine or square and delay slider, Sample-and-Hold with level and sample time sliders. LFO's can be assigned to VCF, VCA, VCO. VCF/VCA - Resonant self-oscillating lowpass filter w/ frequency and resonance controls

VCA is basic ADSR type Arpeg/Seq - None Keyboard - 44 keys Control - None Date Produced - 1974 - 1976

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Ha ha! Jag hade aldrig trott att jag skulle ha något att säga i denna tråd, men du gav så många ledtrådar... 😆

Får återkomma imorgon med ett klipp.

Tänkte att den kanske var lite väl skum... additiv syntes kunde jag kanske väntat med, men jag är så jämrans otålig. ;D

Dela på andra sajter

Nu är det ju pinsamt nog så att jag inte äger någon hårdvarusynt, och mjukvara är ju tydligen bannlyst. 😆

Så jag tar ett litet klipp från en gammal skiva och ser om någon kan plocka detta. Själv är jag faktiskt inte ens hundra på modellen... :rolleyes:

Men vi kan ju börja med att plocka fabrikatet. Hämta

Edit: "Banjoljudet" i bakgrunden är...en banjo.

Redigerat av Signert
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.