C_Sledge Postat 18 oktober 2005 Dela Postat 18 oktober 2005 Gissa Synten Ny länk, kommer vara uppe i 7 dagar och ett begränsat antal nerladdnigar. Bättre en geocitie dock. Tack Linus 😛 Glömde tilläga att den är i mp3 nu 😳 Hmm, en synth med seriösa TB303-komplex (jmfr penisavund). Ingen aning. Novation Bass Station? haha jo. Min 303 emluering blev inge vidare. Mina patch notes försvann när jag flyttade 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Rätt svar! 🙂 Mmm.. En Roland SH-101 Va kul.. Kunde dock inte höra färgen på den 🙂 Innebär det här att jag får lägga upp nåra syntljud för er att gissa på igen? 🙂😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Rätt svar! 🙂 Mmm.. En Roland SH-101 Va kul.. Kunde dock inte höra färgen på den 🙂 Innebär det här att jag får lägga upp nåra syntljud för er att gissa på igen? 🙂😉 Varsågod! Det blir bara roligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Ahhh.. Då har jag ordningställt lite sköna synthklanger igen då. Jag kan tänka mig att det kommer att bli ganska svårt att gissa det här monstrets härkomst. Vi "äldre" synthare kommer nog att ha lättare att lista ut vad det är 😛 Precis som i tidigare ljudexempel så är alla reverb och delayeffekter är pålagda utanför synthen. Men jag vill underestyrka att alla ljud är spelade i realtid på synthen och det bara är en synt åt gången. Synthens interna sequenser används på de flesta ljud. I slutet av ljudfilen (vid 11:10) så har jag också klippt in en melodisnutt där samtliga ljud är gjorda men den här synthen.. Även rytmspåret ! 😄 Vassego! Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Ahhh.. Då har jag ordningställt lite sköna synthklanger igen då.Jag kan tänka mig att det kommer att bli ganska svårt att gissa det här monstrets härkomst. Vi "äldre" synthare kommer nog att ha lättare att lista ut vad det är 🙁 Precis som i tidigare ljudexempel så är alla reverb och delayeffekter är pålagda utanför synthen. Men jag vill underestyrka att alla ljud är spelade i realtid på synthen och det bara är en synt åt gången. Synthens interna sequenser används på de flesta ljud. I slutet av ljudfilen (vid 11:10) så har jag också klippt in en melodisnutt där samtliga ljud är gjorda men den här synthen.. Även rytmspåret ! 🙂 Vassego! Your browser does not support the HTML5 audio tag Vågar mig inte på att gissa... men jag vill gärna veta vad det är jag hör... (Om ingen gissat rätt efter en sisådär 10 gissningar kanske jag ger mig på ett försök med hjälp av uteslutningsmetoden). 🙂 Tycker det luktar lite yamaha om det här... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wille Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Ahhh.. Då har jag ordningställt lite sköna synthklanger igen då.Jag kan tänka mig att det kommer att bli ganska svårt att gissa det här monstrets härkomst. Vi "äldre" synthare kommer nog att ha lättare att lista ut vad det är 🙁 Precis som i tidigare ljudexempel så är alla reverb och delayeffekter är pålagda utanför synthen. Men jag vill underestyrka att alla ljud är spelade i realtid på synthen och det bara är en synt åt gången. Synthens interna sequenser används på de flesta ljud. I slutet av ljudfilen (vid 11:10) så har jag också klippt in en melodisnutt där samtliga ljud är gjorda men den här synthen.. Även rytmspåret ! 🙂 Vassego! Your browser does not support the HTML5 audio tag Skulle gissa på en Yamaha CS någonting el kanske Roland JP/JX jäkligt svårt iaf.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Tycker det luktar lite yamaha om det här... 😄 Nix.. Ingen Yamaha.. Men kan berätta att då den här synthen väl var färdigutvecklad och skulle släppas så blev Yamaha dess absolut största konkurrent. 🙁 Skulle tro att den är ganska okänd för de flesta inte så insatta synthare.. Men för de mer insatta så är detta en legendarisk synth 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Roland Jupiter-4/Jupiter-6/Jupiter-8? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wille Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Ahhh.. Då har jag ordningställt lite sköna synthklanger igen då.Jag kan tänka mig att det kommer att bli ganska svårt att gissa det här monstrets härkomst. Vi "äldre" synthare kommer nog att ha lättare att lista ut vad det är 😉 Precis som i tidigare ljudexempel så är alla reverb och delayeffekter är pålagda utanför synthen. Men jag vill underestyrka att alla ljud är spelade i realtid på synthen och det bara är en synt åt gången. Synthens interna sequenser används på de flesta ljud. I slutet av ljudfilen (vid 11:10) så har jag också klippt in en melodisnutt där samtliga ljud är gjorda men den här synthen.. Även rytmspåret ! 😎 Vassego! Your browser does not support the HTML5 audio tag Kan det vara en Oberheim av något slag? Matrix 12 ? OB8? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 (redigerat) Jag tror också på Oberheim. Kanske en matrix 1000? Edit: Eller förresten, är det stereoljud? Då kan det ju inte vara en matrix... Edit 2: Jag blir sugen på att titta på "Flykten från New York" när jag lyssnar på filen! 😛 Redigerat 19 oktober 2005 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Tjosan, polyfoni och stereo. Väldigt snyggt ljud, särskilt de pluckiga grejor du spelade med kort filterdecay och lite delay. Är det nån gammal ARP? Odyssey? Nä, nu har jag nog jättefel igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wille Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Edit 2: Jag blir sugen på att titta på "Flykten från New York" när jag lyssnar på filen! 😛 Fick också dom vibbarna.. skönt 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C_Sledge Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Chansar på en PPG Wave 2.X 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wille Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Chansar på en PPG Wave 2.X 😉 Hade en liten tanke på den med 😎😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Elka Synthex. Kom inte och säg att du har en sådan... i så fall måste du ge den till mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iOlle Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Hmmm.... Jag var åsså pricis inne på en ELKA... Den har en fyrkanalig sequencer och verkar vara ett stort as!!! Ganska mäktigt att hitta en sequencer i en pre-midi synt. // Olle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iOlle Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 (redigerat) Ömmm... Hitta nått intressant... En skola hur man ska smeka synthex'en medhårs.... Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 19 oktober 2005 av ••• OLLE ••• Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 vänta nu. Det är ju samma mönster och ljud i olle´s exempel som hegobalds. Fabriksinställning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Elka Synthex. Kom inte och säg att du har en sådan... i så fall måste du ge den till mig. *haha* FanfAaaAr !!! Nu är jag impad.. Självklart är det en Elka Synthex. Jag trodde ingen skulle ta igen den. Kan passa på att berätta lite om synten.. Den släpptes i slutet av 1982 och fanns fram till 1985. Den har 8 röster med vardera 2 Digtalt kontrollerade ANALOGA (inte som t.ex Korg DW-800 som har digitala vågformer i sina) oscillatorer. Den har dessutom en 4-spårig digital sequencer som är busenkel att programera både i step och realtid. Perfekt för att göra programerade multitimbara arppegion med. Ursprungligen så var det meningen att den skulle konkurrera ut 2 av dom stora amerikanska synthtillverkarnas flaggskep SC Prophet 5 / Prophet 10 samt Oberheim Ob-X. Problemet var att den här synten släpptes bara strax före Yamaha släppte sin DX7 och hamnade därmed i skuggan av den.. Digitalt var liksom inne då.. Urspungspriset på denna synt var närmare 30.000:- 1982 men på grund av att den inte blev nån succé (vi skyller på DX7ans succé) så kunde man få tag i dessa syntar nya för under 10.000:-. Sen så var ju inte dessa italienska syntar så särkillt hotta i syntkretsar runt i mitten av 80-talet Elka (mer kända för sina orkesterorglar och ynkliga stråkmaskiner) samt Siel var bland det sämsta man kunde skaffa i syntväg. Synthexen fanns i 2 utförande också.. På senare tid (1983-85)hade den faktiskt en mycket rudimentär MIDI funktion.. Bara note ON/OFF kunde skickas på midikanal 1 och dessutom i monofont läge. Den musiker som mest frekvent använde en Synthex skulle jag nog säga är Michael Jarre... Alla som sett hans liveuppträdande med hans laserharpa ska veta att den "harpan" triggade en färdig sequence på en Elka Synhex. Your browser does not support the HTML5 audio tag Men som ni hör så har den fantastiska ljud och rytmegenskaper.. Jag diggar den synten.. Och dom är hållbara också.. Har inte haft nåra problem alls med den jag hade på över 20 år. Och sorry Neko.. Näe.. Jag har sålt den.. Till Tyskland 🙁 Nu får Neko meka ihop nåt spännande ljud tycker jag 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 (redigerat) vänta nu. Det är ju samma mönster och ljud i olle´s exempel som hegobalds. Fabriksinställning? Näe.. Jag hade ju inte min Synthex kvar så jag länkade samma ljudexempel som Olles men tog bort pratet.. Jag kan ju ändå garantera att det är en Elka Synthex och jag har haft en.. Och jag gillade den.. Men den var erbarmeligt tung. Och jaa.. Jag har tillåtelse från Robert Wittek.. Han köpte ju Elkan av mig så 😱 EDIT: Kom precis på att åtminstone 4 av ljuden som används i workshopen är presets som följde med då jag sålde den.. Och som jag gjort 🙁 Redigerat 19 oktober 2005 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 vänta nu. Det är ju samma mönster och ljud i olle´s exempel som hegobalds. Fabriksinställning? Näe.. Jag hade ju inte min Synthex kvar så jag länkade samma ljudexempel som Olles men tog bort pratet.. Jag kan ju ändå garantera att det är en Elka Synthex och jag har haft en.. Och jag gillade den.. Men den var erbarmeligt tung. Och jaa.. Jag har tillåtelse från Robert Wittek.. Han köpte ju Elkan av mig så 😱 EDIT: Kom precis på att åtminstone 4 av ljuden som används i workshopen är presets som följde med då jag sålde den.. Och som jag gjort 🙁 Hej hopp. Hinner inte fixa något ljudexempel. Ska sova, och vara borta i flera dagar sedan. Så det är fritt fram för alla andra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iOlle Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 (redigerat) vänta nu. Det är ju samma mönster och ljud i olle´s exempel som hegobalds. Fabriksinställning? Näe.. Jag hade ju inte min Synthex kvar så jag länkade samma ljudexempel som Olles men tog bort pratet.. Jag kan ju ändå garantera att det är en Elka Synthex och jag har haft en.. Och jag gillade den.. Men den var erbarmeligt tung. Och jaa.. Jag har tillåtelse från Robert Wittek.. Han köpte ju Elkan av mig så 😱 EDIT: Kom precis på att åtminstone 4 av ljuden som används i workshopen är presets som följde med då jag sålde den.. Och som jag gjort Koolt!!! Tysken verkar ju ha en byggt upp en skööön samling iallafall!!! 🙁 Tycker nog att italienska syntar var underskattade! Man skulle ju inte tacka nej till en så pjäs nuförtiden! 🙂 // Olle Redigerat 19 oktober 2005 av ••• OLLE ••• Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Koolt!!!Tysken verkar ju ha en byggt upp en skööön samling iallafall!!! 🙂 Tycker nog att italienska syntar var underskattade! Man skulle ju inte tacka nej till en så pjäs nuförtiden! 🙂 // Olle Haha.. Nähä. Konstigt det här när man säljer grejjer.. Man tänker efter både 1, 2 och 3 gånger om man verkligen har nån användning för ett sånt här dammsammalde as (för det var ju vad som hände med Synthexen) så man slänger ut den på Blocket och Ebay och får 2000:- mer än man tänkt.. Tusan tänker man.. Jag kan ju köpa reason och och en massa fräna mjukvarusymtar för det.. Sen när man sitter och "rattar" i dessa mjukvarusyntar så känner jag .. Men va f**n inspisrationens saknas för att själen i ljudet saknas.. Jag vet inte.. Men 16 bitars ljudåtergivning samt 32 bitars intern beräkning borde räcka.. Men jag får tammetusan inte samma känsla för ljudet som jag gjorde då jag satt vid ett ricktigt analogt monster som t.ex Synthexen.. Men som tur är så har jag nåra gammal godingar kvar ändå.. Om inte annat så är dom snygga som möbler.. Tänker inte avlöja vad det är om jag blir "tvungen" att presentera ännu en "gissa synthen" pryl 😱 Avslutar med att säga att min Synthex gick till syntsamlaren i Tyskland för 12.000:- och han gör mer nytta av den än vad jag gjorde 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Wah vad fett det låter 😆 .. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 Ja, det lät riktigt bra. Synd att det inte var någon billig, mer lättillgänglig sak, då hade jag halat fram plånboken på momangen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 6 november 2005 Dela Postat 6 november 2005 neko! shape up, bums pannkaka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 6 november 2005 Dela Postat 6 november 2005 .. Tänker inte avlöja vad det är om jag blir "tvungen" att presentera ännu en "gissa synthen" pryl 😉 hehe, undra inte ! klart att du är tvungen 😆 btw, finns det någon "tips" sida på wäbben ang. monopolypen t.ex. hur man triggar takt från datan och en melon andra frågor... (jäkla kul synt när jag börjar förstå lite... 😄😄 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 6 november 2005 Dela Postat 6 november 2005 Hej och hå, jag kan ju slänga ihop något imorgon kanske. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 9 november 2005 Dela Postat 9 november 2005 B O I N K 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 december 2005 Dela Postat 10 december 2005 Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.