Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HAr lite frågor angående inspelning.

Har skaffat mig ett

-mixerbord (eurorack UB1204 Pro)

-ett ljudkort (Audiophile USB M-AUDIO)?

-en kondensator mikrofon (JJ Labs BMC 3 mikrofon)

-en mikrofonkabel (XLR)

-ett musik program (MAGIX MUSIC MAKER)

Nu är min fråga vad behöver jag mer för att få ihop allt? och hur ska allt kopplas.

t.ex. vad för olika kablar behövs och är det något med jag behöver för att få bra kvalite på musiken som spelar in.

Annons
Postat

Tänk på att rumsljudet påverkar inspelningen väldigt mycket.

Jag har en sk micscreen för att dämpa rumsljudet, det är en sån här:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen.htm?sid=adad9a4552bb347f37eb1b4e00c1a9a7

Är väldigt nöjd med den, mkt rejäla fästen tex.

Hur du ska koppla har jag tyvärr ingen koll på, jag använder andra grejer... Men det kommer säkert fler svar. Välkommen till forumet, här kan man få svar på allt. Och inga frågor är för dumma heller, alla har varit nybörjare en gång!

Postat

Hej. kolla manualen + slåupp orden på nätet om du inte förstår, Tips starta mixern koppla mikrofonkabel till mic på mixer kolla fantommatning dvs ström till mikrofonen om det behövs då där ska vara en knapp på mixern,det brukar stå 48volt ,eller bara fantommatning på åvansidan eller där bak på mixern. "OBS" kolla om mikrofonen behöver ström det det brukar inte vara problem men är kabeln fel kopplad "kan" vissa mickar gå sönder. sätt sedan på dej ett par hörlurar tryck & prova dej fram tills du får ljud så får nog alla börja, dvs läsa på hur en mixer funkar mm. svårt att säga den kabeln ska dit eller dit det är lite annorlunda på olika mixrar var saker ting sitter, hoppas det hjälpte något.

Postat

Vad är det för modell på ditt ljudkort?

Har du fler än en (1) ingång i ljudkortet så ser jag ingen användning av mixern när du bara ska spela in gitarr och sång.

Har du dock bara en ingång så är det en annan historia.

Koppla enkelt:

Sång -> Mikrofon -> Ljudkort -> Inspelningsprogram

Gitarr -> Mikrofon (alt. direkt till ljudkort) -> Ljudkort -> Inspelningsprogram

Postat

Vad är det för modell på ditt ljudkort?

Har du fler än en (1) ingång i ljudkortet så ser jag ingen användning av mixern när du bara ska spela in gitarr och sång.

Har du dock bara en ingång så är det en annan historia.

Koppla enkelt:

Sång -> Mikrofon -> Ljudkort -> Inspelningsprogram

Gitarr -> Mikrofon (alt. direkt till ljudkort) -> Ljudkort -> Inspelningsprogram

Alltså det är ett ljudkort som du kopplar med usb till datorn och det finns en midi ingån och typ bara konstiga ingångar.

Svårt att förklara men här är en länk till en bild på just det ljudkortet jag har.

http://www.midihouse.com/figuras_hardware/audiophile_usb_menor.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.