Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Då jag är i full färd med att uppgradera studion tänkte jag be om förslag/erfarenheter även när det kommer till kanalstrippar och pre-amps. Jag är på jakt efter en analog finkanal, gärna med eq/kompressor, att ha till flera saker. Dels till att använda som pre-amp vid direktinspelning av ex. akustisk gitarr, sång etc., men också till att linea befintliga spår igenom, för att fetta till saker lite och få fler ljudmöjligheter med mina digitala instrument. Hade också tänkt linea in elgitarrerna genom den när andan faller på. Min budget börjar på 10k, och sträcker sig till någonstans runt 15-17k. Lådor jag kikat på är Universal Audio LA-610 Mk II(gillar som tusan), Tegeler Audios pre-amp, prylar från Rupert Neve, PreSonus etc.

Är mycket tacksam för tips/åsikter/erfarenheter av enkanals-preamps i nämnda prisklass, så ös på 🙂

Annons
Postat

Ja, jag avskyr när prylarna blir billigare än jag räknat med 😉 Skämt åsido, jag har faktiskt aldrig hört Toft EC-1. Har du den eller UA LA-610 själv? Får man vara nyfiken och fråga hur det kommer sig att du rekommenderar just de två?

Postat

LA-610 har jag testat utförligt, fast har tyvärr inte råd med en egen.

Det är något speciellt med hur kompressorn biffar till, paketerar ihop och utan att pumpa. Svårt att sätta ord på. 😊

EC-1 har jag inte testat personligen, men är själv intresserad av den. Jag har fått den rekommenderad av andra tekniker som jag vet har god smak, så därför lägger jag den på din lista över preamps att prova. 😉

(Den är inte rörbestyckad som LA-610, tvärtom en mer "rent" ljudande preamp.)

Postat

Låter riktigt nice. Det är bl.a just på grund av att det är en rör-pre jag är så sugen på den, jag behöver något i racket som "analogar" mina ljud en aning. Sen är en analog kompressor OTROLIGT nice, det skulle jag vilja ha flera av. Har dessvärre inte riktigt deg nog att köpa kanalstrip och finkompressor var för sig från UA. Då känns LA-610 som en synnerligen vettig kompromiss. Har du lienat mkt genom den, eller mest kört mickat?

pme (oregistrerad)
Postat

MKII modellen har jag hört att de har sparat in på kvaliteten på komponenterna. Mindre trafos tex. Hurvida det går att höra vet jag inte men man bör i alla fall ha det lite i tankarna

när man läser om LA-610 vs LA-610 MKII men jag tror nog att den är en av de mer prisvärda i alla fall.

Postat

Jag ser i en annan tråd att du tänker köpa ett Apogee Ensemble också. Jag skulle använda den preamp som sitter i det kortet och sedan skaffa typ en LA2a-klon och koppla som insert. Pengarna kan räcka till en (rörbestyckad) EQ också.

Postat

Jag ser i en annan tråd att du tänker köpa ett Apogee Ensemble också. Jag skulle använda den preamp som sitter i det kortet och sedan skaffa typ en LA2a-klon och koppla som insert. Pengarna kan räcka till en (rörbestyckad) EQ också.

Ja, det stämmer. Det kommer bli en sorglig höst för plånboken men en underbar höst för mig och min studio! Var inne på 4-Sound i Oslo idag och lyssnade på både UA LA-610 mkII och UA 6176, och jag måste säga att jag blev helt tagen. Nu är jag dock mer inne på en 6167, även om det ligger över budget. Vill så gärna kunna köra den kompressorn separat.

Postat

UA LA-610 mkII och UA 6176. Har fått för mig att UA 6176 har en bättre kompressor för sång men jag har också hört att det är många som föredrar LA-610 i alla fall. Själv har jag LA-610 inte mkII så jag vet inte men själv är jag oerhört nöjd med LA-610 till sång även om jag verkar använda Focusrite Red 7 allt mer.

Ska inte svära på det men antagligen är kompressorn bättre i UA 6176 i alla fall för sång. Preampen är i all fall i min bok mer än bra.

Postat

Focusrite Red i all ära men de låter lite tråkigt tycker jag, de är dock ganska trevliga på overheads.

Men allt "gear" är pecis som kläder, en smaksak.

Postat

Jag skulle kanske satsa pengarna på en lunchbox i 500serie eller liknande. på det sättet kan du välja kanalstrip själv. det fina är också att man inte behöver köpa allt samtidigt! Men för ca 15000 borde du få dig en låda och 2 pres. Finns ju sjukt mycket skojiga saker! Api's eq är helt klart fantastisk. likaså deras preamps. har själv 2st 512or och numera en Burl B1D och Purple Audio Biz. Nästa blir nog en eq och comp! Bästa kanalstrippen ever! Bara välja vilken pre jag vill ha!

då ska vi också gå in på att jag tycker 610s comp är för vobblig. modellen med 1176 smakar bättre. men dyrare såklart. lunchbox säger jag

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.