Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att gå över från pc till mac i mitt musikproducerande och har länge suttit i en gammal SX3-version. Då jag gör all min musik i hårdvarusampler använder jag i princip endast cubase till mixning, hänger på effekter (Waves som jag redan införskaffat till mac), fadar lite och delar in i gruppkanaler. En del mastring oxå. Så alltså ingen form av midi eller synthar överhuvudtaget...

Funderar nu på att skaffa mig Cubase Essential 5 till macen (jag vet, Logic är säkert bättre men kan cubase utan och innan) och undrar om detta skulle kunna ställa till några problem..? Jag misstänker alltså att de lite fetare varianterna Cubase 5 och Cubase Studio är lite overkill för mitt ändamål. Är det någon som har någon erfarenhet de vill dela med sig av angående Essential? Nått man bör tänka på och finns det någon risk att de funktioner man använder för audio-mixning i SX3-versionen inte finns med i Essential?

Tacksam för alla åsikter!

Annons
Postat

Tänk på att Cubase 5 kan läsa dina Cubase SX-projekt. Det kan inte Cubase Essential (ersatte Cubase LE) eller Cubase Studio (ersatte Cubase SL).

Tveksam att du kan köpa en uppgradering från SX3 till Essential 5, och uppgraderingen från trean till femman kostar nog inte mer än ett nytt Essential 5.

Postat

Precis! Det går INTE att "uppgradera" till en lägre version, utan om du har SX3, så kan du bara uppgradera till Cubase5.

Ett nytt Essential ligger på ca 1500:-, medan uppgraderingen från SX3 till C5, ligger på ca 2000:-, så jag skulle absolut rekommendera att du uppgraderar till C5.

Postat

Hur är det med Cubase och kompabilitet med Mac nu för tiden? Har för mig att det var något som gjorde att Cubase inte kunde prestera fullt ut i OSX förut?

Postat

Hur är det med Cubase och kompabilitet med Mac nu för tiden? Har för mig att det var något som gjorde att Cubase inte kunde prestera fullt ut i OSX förut?

Du menar det där att PC-Cubase verkade vara bättre multicore-anpassat än Mac-Cubase?

v5.5 är mer optimerat än tidigare versioner.

The Cubase audio engine has been tweaked for an even better low-latency performance on systems with four or more CPU cores.

Själv är jag fortfarande kvar på v4 så jag kan inte säga om PC- och Mac-versionen nu är lika optimerade.

Postat

Tack för svar och det låter helt klart mer prisvärt att uppgradera till 5:an istället för att krångla till det med Essential... Vill framförallt att mina gamla filer ska kunna läsas.

Tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.