Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad finns det för klassiska Jazzackord för piano och vilken ackordföljd är vanlig ?

Jag ska lära mig att spela jazz och vill ha några ackord och ackordföljder att köra in mig på.

någon som har något tips ?

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Vanliga ackordgångar kan du hitta i the real book, där hittar du också massa med standards.

Du kan även kika in The jazz piano book av Mark Levin - http://www.amazon.co.uk/Jazz-Piano-Book-Mark-Levine/dp/0961470151

För improvisation kan jag rekommendera Aebersold play along

Men för att göra några standards du kan börja med så kan vi ta en kvintgång (exmpelvis autumn leaves)

A:del Am7 D7 Gmaj7 Cmaj7 F#m7-5 B7 Em7

B-del: F#m7-5 B7 Em7 Em7 Am7 D7 Gmaj7 F#m7-5 B7 Em7 Eb7 Dm7 Db7 Cmaj7 B7 Em7

Eller en jazzblues (kan rekommendera en lyssning på c-jam blues med Oscar Peterson)

C13 F9 C13 C13 F9 F9 C13 A7(+5)Dm7 G7(+5) C13 Am7 Dm7 G7

Eller en rythm changes (flintstone theme ungefär)

Bbmaj7 Gm7 Cm7 F7 *8

D7 D7 G7 G7 C7 C7 F7 F7

Bbmaj7 Gm7 Cm7 F7 *4

EDIT: Kan även rekommendera att du kollar upp voicings när du börjar lära dig ackorden. Drop 2 drop 4 är en gammal goding som alltid funkar: http://www.creativekeyboard.com/backissues/nov04/voicing.pdf

Ha så kul med jazzen nu, och lyssna mycket! Några måsten i min bok är Miles Davis - Kind of blue och Oscar Peterson - Nighttrain

Glömde ju säga, att det tar tid att få grepp om allt. Ha tålamod och lyssna mycket på olika pianister och försök höra hur deras klanger låter.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
  • 2 veckor senare...
Postat

Generellt kan man säga att du lägger ackorden på enklast möjliga vis till att börja med. Tersen (3a) och 7an skall vara med i princip alla ackord. G7 lägger du t.ex då, f, b. För att få det låta jazzigt brukar man färga ackorden på olika vis. På dominantackord t.ex. G7, så kan du lägga till 9 och/eller 13. Lägg då t.ex. f, a, b, e i en hand. Där har du ett G13 med 9an med. Du behöver inte ha med någon kvint, det brukar oftast bara grumla ner ackordet. Det tillför inte jättemycket för karaktären ligger i tersen och sjuan.

På den vägen är det, sen bygger man från det.

Postat

Många jazzlåtar bygger på vanlig blues tolva med ersättningsackord/utbyggnader. Lär dig detta i samtliga tonarter.

Lyssna, lyssna, lyssna och åter lyssna på jazz.

Charlie Parker, Bill Evans, Miles Davis, Art Tatum, Dexter Gordon, Mingus, John Coltrane, Samt alla andra.

Skaffa dig en realbook och jamma med skivor.

Detta är det enda sättet.

Postat

Mark Levine - Jazz Piano Book som tipsades om kan jag intyga att den är väl värd varenda krona och det bästa valet om du inte har något emot att läsa på engelska. Men om du tycker att det är jobbigt med språket så kan jag istället tipsa om Daniel Nolgård - Jazzpiano. De tar båda upp i princip samma saker, jazz piano book är dock mera djupgående.

• 1 månad senare...
Postat

Stirra dig inte blind på böcker, till en början klarar du dig med böcker som t.ex. vispop eller liknande, bara du har ackord + melodi. Men ägna dig inte för mycket åt böcker, jazzmusiker (och alla andra musiker hoppas jag) spelar med öronen och inte ögonen 😉

Lär dig musikteori om du inte kan det, hur man bygger upp ackord och om harmonisering och treklanger och allt sånt där - det blir lättare då.

Är du nybörjare kan du börja med en enkel låt typ flickan i havanna, där har du några av dom vanligaste ackordsprogressionerna som förekommer i jazz, 6-2-5-1 och 2-5-1.

Spelar du ackorden rätt uppochner med melodin låter det förmodligen visa, lägg på maj7 på C, lägg på nian på G7, lägg på b7an på mollackorden och vips så låter det jazz!

Sen kommer improvisationen. Lär dig alltid melodin till låten du ska spela - då kan du alltid "safea" dig genom ett solo genom att t.ex spela melodin med rytmiska variationer och behålla melodins toner. Grundprincipen i jazzimprovisation är att solo är en improviserad melodi, melodin bygger du upp med hjälp av tonerna i ackordet som kompet spelar.

När du kan det köper du realbook och skaffar dig lite polare som brinner för jazz och så spelar ni igenom realbook sen slåss ni om platserna på sveriges folkhögskolor där ni lär er bemästra konsten att spela jazz till perfektion!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.