Starsailor Postat 2 augusti 2010 Trådstartare Dela Postat 2 augusti 2010 MicroKorg skulle jag nog inte köra på i din sits, åtminstone inte som enda "synth", visst den låter inte dåligt men 4 röster innebär en del begränsningar. R3 är i så fall bättre fast de känns som att en begagnad Radias inte skiljer så mycket i pris mot hur mycket mer man får, dock låter både Radias och R3 väldigt digitalt, detta är ingen nackdel i sig (tycker inte jag i alla fall), men att efterapa klassiska analoga ljud och texturer är den inte vidare bra på, filtrena är speciella, personligen gillar jag den men hört många delade meningar om den, i övrigt en otroligt rolig synth om man gillar att programmera 😄 Alesis Ion är min personliga favorit bland VA-syntharna, närmre "äkta" analogt sound än såhär kommer du inte utan att köpa en riktig analogsynth, låter som en klyscha kanske men faktum är att jag är långt ifrån ensam att tycka detta, Alesis lyckades fantastiskt bra med motorn i Ion. MYCKET bra oscillatorer, vill du återuppliva de klassiska synthljuden från förr t.ex. CS-80, Oberheim SEM/Matrix, Jupiter, Moog m.m. så kommer Ion att ge dig generöst utav detta, samtidigt som du har rejält med huvudrum för nästan oändliga moduleringsalternativ, trance-leads, mjuka pads, vassa FM-stabs, you name it, den gör det 🙂 Vad man får för pengarna är i min mening oslagbart. Sedan är givetvis inte Ion utan fel, de man bör se upp med är: - Ghost editing/encoders som tappar värden, (Ion utrustades med betydligt mer högupplösta ratt-encoders än övriga VA, 4096 värden jämfört med 127 som är MIDI-standarden, detta gör att filtersvep och andra ändringar sker mjukare och helt stepping-fritt, men de innebär också att de är känsligare för smuts, vilket kan leda till ghost editing dvs. värden ändrar till synes av sig självt, inget som påverkar ljudet då det handlar om så små ändringar men kan vara störande om man är inne och gräver i någon meny, för mig verkar det lite som att det kommer och går, och tydligen så fixade det sig på senare modeller. - Utgångarna kan ge med sig, Ion var en ganska billig synth när den lanserades och tyvärr var ju Alesis tvugna att dra in på något, detta är inget jag själv haft problem med men det har varit en del klagomål om uttag som börjar glappa/spraka och till slut dör. Enligt de som drabbas ska det inte vara speciellt svårt att byta själv mot ett par av högre kvalitet, hoppas bara på att jag själv slipper göra det inom den närmsta framtiden *ta i trä* Gällande ditt andra val så låter det som om det är en workstation/rompler du har i åtanke, Yamahas Motif-serie är ju mycket populär och låter proffsigt, föredrar den framför Phantom, Korg har även ett par intressanta alternativ, bl.a. M3 och M50, eller om du vill gå overkill, Oasys 🙂 Är inte så djupt insatt i hur dessa är att jobba med i övrigt så mitt förslag är att försöka hitta någonstans där du kan provspela (workstations brukar vara betydligt lättare att hitta för prov). Angående Virus TI, jag är själv inget stort fan av Virus men man bör inte dömma boken efter omslaget trots allt 😉 Det är en mycket bra och framförallt väldigt flexibel synth och anledningen till att många demos låter "läskig klubb på Kos" är nog mycket pga dess popularitet inom trance-scenen. Därav är det kanske bara några procent av dess fulla potential, enda sättet att riktigt få en hum om vad en synth är kapabel till är att skita i alla färdiga ljud och utforska innanmätet 😉 Nu blev det ett långt inlägg (igen) 😛 Hoppas de vart till någon hjälp i alla fall, lycka till med vad det nu blir! Tack för ett intressant inlägg. Att det är långt är bara bra! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Starsailor Postat 2 augusti 2010 Trådstartare Dela Postat 2 augusti 2010 Alright, jag spenderade några timmar och testade olika syntar häromdagen. Minns inte alla jag testade, men här följer iaf några; Yamaha Motif 6, Korg M3, Yamaha MO6, Roland Fantom, Roland V-synth, Roland SH-01 Gaia, Akai Miniak, Korg R3, Korg Micro XL, Korg X50... Hade gärna testat Korgs PS60 också, men den hade tydligen gått sönder.. Vissa lät såklart bättre än andra, men gemensamt för alla workstations/music production synths (många av de jag räknade upp) är att de riktar sig till så många olika gerer, vilket leder till att det är många ljud inte kommer att användas. En del av ljuden (speciellt de mer "färdigproducerade" ljuden, arp och kompen" lät inte alls kul, iaf inte i mina öron. Och även om de säkert kan låta bra till viss del får man alltså betala extra för ljud som bara känns överflödiga. Jag fick iaf intrycket av att dessa synthar främst är ämnad åt folk som sysslar med/skriver kommersiell musik, radio-hits etc, vilket inte är min kopp té. Sen går jag inte riktigt igång på de gigantiska färgskärmarna som en del syntar hade. Jag vill ha ett instrument, inte en dator. 😉 Av VA-syntarna så tycker jag tyckte jag R3 lät bra, den kändes väldigt mångsidig och rolig att skruva på även om det ibland tog lite tid innan rattarna reagerade när man ville ändra någon parameter. Rätt märkligt att det var så faktiskt. Micro XL lät också bra och hade en trevlig LCD, men de små tangenterna var givetvis inte på samma nivå som R3:ans, även om de var klart bättre än på första Microkorg. Akais Miniak lät också fint, men LCD'n var helt åt skogen. Kan inte vara kul att mecka ljud med den. Gaian var väl egentligen kul också, men av någon anledning fastade jag inte alls för den. Det sista jag gjorde innan jag åkte hem var att testa en Nord Electro 3. Den kostar ju en del och sen har den ju inga "syntljud", så det var mest på skoj. MEN, för första gången på hela dagen blev jag näst intill imponerad! Den hade i princip alla ljud jag vill åt och de flesta lät väldigt bra. Att det sen går att lägga in egna samplingar och lägga in andra ljud från Clavias sida gör ju inte saken sämre. Att den inte har mod och pitch-hjul är väl egentligen ganska oväsentligt med tanke på att det inte ska spelas synt på den (även om det finns den typen av ljud att tanka ner). Väldigt trevliga tangenter hade den också. Dock inga rattar för att styra ev externa burkar/VSTi. Summa sumarum en Electro 3 tillsammans med t ex En R3:a vore en grymt fin kombination. Men det blir och andra sidan klart mer pengar än vad jag räknat med. Sen är det ju sällan det dyker upp Electro 3 beggat också trots att den funnits på marknaden i snart två år. Hade ju varit trevligt om det kunde dyka upp en 61:a för under 10k. 🙂 Tvåan går kanske att hitta lite billigare, men av vad jag läst mig till är det definitivt värt att lägga till för 3:an. Ska väl inte hoppas allt för mycket, men kan ändå intre låta bli att undra om det går att få tag på nåt lite billigare som låter åt Electro 3:ans håll... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 2 augusti 2010 Dela Postat 2 augusti 2010 Sökte för skoj skull på blocket och fann en Kurzweil K2500X (88 vägda tangenter) för 6000kr. Det är inte var dag man får en monstersynth för ynka 6000kr! 😮 Ring och få bekräftat att synthen är i gott skick och åk och hämta synten ögona bums ifall allt är ok! Mer prisvärt än så blir nog väldigt svårt att hitta ☺️ Flaggar (igen) för detta monster till synth innehållande både smör, bröd och... äh... Här har du allt du behöver i EN synth. Nackdelen är att den väger ca 30kg och kräver sitt stativ men det är förmodligen den enda nackdelen. Funderar seriöst på att åka och hämta synthen själv och kränga min K2500s för samma pengar 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 7 augusti 2010 Dela Postat 7 augusti 2010 (redigerat) Det sista jag gjorde innan jag åkte hem var att testa en Nord Electro 3. Den kostar ju en del och sen har den ju inga "syntljud", så det var mest på skoj. MEN, för första gången på hela dagen blev jag näst intill imponerad! Den hade i princip alla ljud jag vill åt och de flesta lät väldigt bra. Att det sen går att lägga in egna samplingar och lägga in andra ljud från Clavias sida gör ju inte saken sämre. Att den inte har mod och pitch-hjul är väl egentligen ganska oväsentligt med tanke på att det inte ska spelas synt på den (även om det finns den typen av ljud att tanka ner). Väldigt trevliga tangenter hade den också. Dock inga rattar för att styra ev externa burkar/VSTi. Låter som att Clavias Nord Wave borde kunna passa dig också. Fast då spricker väl budgeten rejält... 🙂 Annars vill jag bara tipsa om att kolla begagnatannonserna ordentligt! Lite lagom gamla synthar är sjukt billiga numer. En begagnad rompler av nåt slag borde som bl.a. Linus redan sagt täcka smör-o-bröd-behovet. Men varför inte kolla in nån lite äldre klassiker som Roland JV1080. (Den är dock i rack-format, men det ska finnas nån liknande med klaviatur också.) Borde gå att få för ett par tusenlappar, och så slipper du allt nytt lull-lull... För de rena synth-ljuden borde vilken som helst av VA-syntharna med hyfsat mycket rattar funka. De har alla såpass bra bredd och schyssta möjligheter att skruva egna ljud att du inte behöver vara rädd för att de bara ska låta techno.. (De som är lite äldre är som sagt dessutom så billiga nu att man nästan borde köpa en av varje bara för att man satt och dreglade över bilder i musiktidningar när de var nya och kostade skjortan. 😄) Redigerat 7 augusti 2010 av android Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.