Jump to content
Annons

Sub-master

Recommended Posts

Jimm (oregistrerad)
Postat

Hej

Satt härom dagen och tittade på ett gäng "In the studio with..." filmer på youtube och kom och tänka på en producent som visade att han använde en sub-master. Han hade alltså skapat en ny aux som han skickade alla spår till, som i sin tur gick vidare till den riktiga mastern. Men det var på "sub-mastern" som han placerade masterings-pluggarna. Jag hittar så klart inte tillbaka till filmen i youtube-jungeln, så jag tänkte att jag skulle fråga här!

Är det vanligt bland producenter att jobba så, och varför gör man det i så fall?

Mvh

Annons
Postat (redigerat)

Det kan ha att göra med att på Aux-spår är pluggarna är pre-fader.

På en Master så är de post-fader.

Och ja, det är flera mixare/producenter som använder sig av detta. (nu menar jag då mixning i Pro Tools - men jag tror att det torde glla andra DAW's - vän av ordning får väl korrigera)

En orsak för att ha en plugg post fader t.ex vid Dithering, när man har et D plugg på mastern så vill man att ditheringen har en konstant volym nivå.

Gör man en fade-out så blir då D kört.

Eller om man vill ha en fade-out på slutet av låten, om man har då en compressor på master så är den då post-fader.Detta betyder att när master volymen minskar så minskar också mängden med information till compressorn.

ber om urskt för svengelskan, det är varmt och min inlärda svenska har tagigt semester.

Redigerat av chrisB
Postat

Precis som Chris skriver, ska det t ex göras fade out på mastern vill man inte att justeringarna/effekter rubbas när man sänker ljudnivån.

Själv skulle jag lägga eq:ande/kompression på subgruppen, men limiter/dither på masterspåret.

Jimm (oregistrerad)
Postat

Det kan ha att göra med att på Aux-spår är pluggarna är pre-fader.

På en Master så är de post-fader.

Nu när du säger det så var det exakt det han pratade om när han som intervjua frågade om det!

Har du lust att förklara lite skillnaden mellan dem? Har inte riktigt hajjat det än. Det enda jag märkt skillnaden på de tre olika send sätten så är det att ifall jag har panorerat och skickar det till en bus, så måste jag välja post pan för att det ska bli pannade i bussen.

På vilket sätt är det bättre att de är skickade via pre-fader istället för post?

Postat

Ehh det förklarade jag ovan . . trodde jag.

😉

Finns inget bättre och sämre, allt beror på vad du vill åstadkomma.

har man en insert (plugg) pre-fader betyder det att pluggen får en jämn volym (som man oftast styr i pluggen själv)

har men en insert post-fader betyder det att drar du i spårets volym så får då pluggen mindre volym - eller i datorns värld; mindre bitar att jobba med.

Jimm (oregistrerad)
Postat

Ehh det förklarade jag ovan . . trodde jag.

😉

Finns inget bättre och sämre, allt beror på vad du vill åstadkomma.

har man en insert (plugg) pre-fader betyder det att pluggen får en jämn volym (som man oftast styr i pluggen själv)

har men en insert post-fader betyder det att drar du i spårets volym så får då pluggen mindre volym - eller i datorns värld; mindre bitar att jobba med.

Okej!

Det var det som jag ville få förklarat! 😉

Tackar så mycket!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.