Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Ska spela in med mitt band nu. Är ute efter riktigt bra mickar, mickar för livet.

Då menar jag inte svindyra mickar utan mickar som man kan vara nöjd med ett riktigt bra tag.

Tex Shure sm57 är inte farligt dyr och används av flera större.

Audix D2 - Hängpukor

Audix D4 - Golvpuka

Audix D6 - Baskagge

Shure SM57 - Virvel

AKG C1000S - Hi-hat

Röde NT1-A - Överhäng

Det jag inte listat ut är en sejjar mick till virveln. Så gärna lite förslag där. Sedan om det är bra med stormebrans som överhäng, läste till mig att man brukar ha småmebrans... känndes mer rätt med stor.

Men hjälp mig väldigt gärna med förslag och annat

Annons
maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej hej!

Ska spela in med mitt band nu. Är ute efter riktigt bra mickar, mickar för livet.

Då menar jag inte svindyra mickar utan mickar som man kan vara nöjd med ett riktigt bra tag.

Tex Shure sm57 är inte farligt dyr och används av flera större.

Audix D2 - Hängpukor

Audix D4 - Golvpuka

Audix D6 - Baskagge

Shure SM57 - Virvel

AKG C1000S - Hi-hat

Röde NT1-A - Överhäng

Det jag inte listat ut är en sejjar mick till virveln. Så gärna lite förslag där. Sedan om det är bra med stormebrans som överhäng, läste till mig att man brukar ha småmebrans... känndes mer rätt med stor.

Men hjälp mig väldigt gärna med förslag och annat

Mycket är ju smaksak, det finns inget "rätt eller fel" egentligen, och mycket beror på vilken genre man jobbar med, eller om det är live eller i studio o.s.v.

Jag gillar

Shure Beta 52, Beta 91 eller AKG D 112 till baskagge

Audix I-5 eller Beta 57 till virvel (funkar faktiskt både över och under)

Sennheiser E604 på pukorna, speciellt de lite större

Till hihat brukar jag använda en småmembranare (t.ex. Line Audio CM3 eller Oktava MK012) eller möjligen en dynamisk (t.ex. I-5 eller Beta 57).

Till överhäng använder jag det som känns rätt i genren. En småmembranare ger lite snabbare respons än en stormembranare, ibland vill man ha det, ibland lite lugnare respons.

Använd det du tycker låter bäst såklart 😎 Jag tycker definitivt det är värt de extra pengarna för att köra t.ex. Beta57 istället för SM57, men även det är väl en smaksak.

Edit: Audix I-5 eller Beta 57 funkar såklart jättebra till pukor också.

Redigerat av maart

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.