Jump to content
Annons

Dämpa ljudet från ventilationen


Anders F

Recommended Posts

Annons

En sån här kanske är bättre.

Antar storlek 100 innebär att fästet är 100mm i diameter

http://www.luftbutik...e95efc79203d975

ljudf_sp.jpg?osCsid=b22b7c5b3f934876fe95efc79203d975

MVH

Anders

Tips "Att plugga igen är svårt att få det tätt" Allt går! se till att dämpröret du sätter in är mindre ca 1cm runt om stoppa in röret men inte ända in för luft vill du väll ha redan där kan du balansera hur mycket luft du vill att det ska komma ut .sedan tar du fogskum som man köper på bygghandel, man har det till bla sätta fast dörrar och fönster med. Tryck en sträng fogskum in ca 1-2 cm runt i kanten men var försiktig för fogskum expanderar så tryck inte för mycket på samma ställe "läs bruksanvisningen" för att det ska sluta att expandera tar man sprayflaska och duschar vatten på det men tryck inte för mycket på samma ställe utan bara kör en jämn ring runt röret sen är det bara att vänta du får kanske spjärna med en träregel eller annat för att hålla upp röret sen sitter röret garanterat fast och tätt är det med. du får fästa upp röret med ståltråd eller annat i taket . Ska du täta helt då blir det fogskum först i hålet sen på med en platta av någotslag utan på kan du vila en stege eller annat mot plattan så att inte fogskummet blåser ut .Skär sedan bakom plattan med en kniv ca dygn efter för att ta bort plattan, sen tänk på att det expanderar så du inte fyller hela ventilations kanalen. Med fogskum har jag fäst dörrar,fönster mm utan ett ända spik eller karmskruv hur bra som helst

men som sagt detta är bara ett tips. Ska du ta bort det så går det ta bort mekaniskt eller med aceton "och du kan förlänga ventilation dämparen med en muff om du behöver få det längre" ock jag kom på en sak till det finns rör som man kan dra ut från 0,50-3 meter som ett dragspel typ, vilket är bra för då kan man vinkla röret dit man vill typ ner i en egen byggd dämplåda eller sätta ventilation dämparen nere på golvet kanske , i ventilations hålet kan man trycka in isolering runt om röret i hålet .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ja, stl 100 betyder rördimension 100 mm, 60 cm lång.

Om 100 är dim på öppningen i väggen kan du trycka in dämparen direkt. Det ser ut på bilden som att det sitter

en metallring tillhörande ventilen fastlimmad. Troligen måste du knacka loss den för att få plats. Vid halvtaskig passform kan du

täta infästningen med nåt kladdigt som fäster på betong (ser det ut som).

På den här nätbutiken får du en 90 cm lång dämpare för samma pris:

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=135&category_id=04ea59a1e2eb30fcdf6e8cd0a8a30b01

Om du vill gå upp i dimension enligt mitt förslag tidigare så behöver du en sån här "dim" emellan:

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=104&category_id=80cdbc990c83d4bfc19afc089d08c20a

...och sen alltså en dämpare i stl 125.

Normalt popnitar man alla skarvar för att det skall sitta, men det verkar lite overkill i ditt fall.

Man brukar hänga upp rör/ljuddämpare med galvband (kallas även moteringsband) som en vagga och fästa taket:

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=226&category_id=398cb3884bb5fd418a44d1937a93b201

Detta garanterar inte att du får ner suset till godtagbar nivå. Kanske är det bättre att försöka hitta en lösning

att proppa igen hålet när du spelar in. Det borde inte vara så svårt. T ex ett sånt här spjäll:

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=128&category_id=8cd055eb8c57444d910a1e741bad5c08

...eller bara en nippel plus ett lock:

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=268&category_id=b7b3fdcc34fbc058f943200d52066116

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=259&category_id=7d8982fc63d11e662f0a5644a7fa413a

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, vad du inte ska göra är att strypa ventilations systemet. gämför att gäspa(tyst, utan oljud) eller liknande med att blåsa likamycket luft genom ett sugrör = ffffuuuuuu!. prencipen är att man tar in(och suger in) rätt mängd luft genom ett aldeles för stort rör med en överdimisionerad ljusiolerad fläkt som går på lågfart. ljudemparna är istorsätt bara till för ljudisoleringen in/ut.

fäketen sitter sist dvs på ut luften. ivanliga fall kanse man blåser in luften? men man vill ju inte båsta in fläkt ljudet.

bästa alternativet i dit fall är att antingen sätta en ljudempare långt bak i venntilationsystemet och sedan sörre ljudslangar(mins 160mm eller större) eller dra slangar(finns kopplingar för sätta ihop små rör med större) på väggen och ha en ljdempare uppe vid taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hejsan

Tack för alla svar hittills. Mycket att fundera på alltså. Men om man skulle gå på att försöka stänga av insuget under inspelning och sätta på en sådan där spjäll. Håller den helt tätt då så det inte blir vinande ljud istället?

Är det fogskum som gäller att fästa spjället med då som det nämndes här innan för att det ska bli tätt. Ett 100mm rör går ju precis in, men eftersom det är betong så är det inte helt runt vilket gör att det läcker lite luft, vilket bidrar till ljud.

Tänker att det finns ingen bricka som är helt tätt som man kan fösta på spjället så att det tätar mot väggen? Kanske skruva fast eller liknande? (äger en slagborr) 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annan ide skulle kanske då vara att göra en låda som jag fäster på väggen när jag spelar in som jag klär med studio foam. Borde dämpa tillräckligt av susvolymen iaf.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Tack för alla svar hittills. Mycket att fundera på alltså. Men om man skulle gå på att försöka stänga av insuget under inspelning och sätta på en sådan där spjäll. Håller den helt tätt då så det inte blir vinande ljud istället?

Är det fogskum som gäller att fästa spjället med då som det nämndes här innan för att det ska bli tätt. Ett 100mm rör går ju precis in, men eftersom det är betong så är det inte helt runt vilket gör att det läcker lite luft, vilket bidrar till ljud.

Tänker att det finns ingen bricka som är helt tätt som man kan fösta på spjället så att det tätar mot väggen? Kanske skruva fast eller liknande? (äger en slagborr) 🙂

MVH

Anders

Det finns nog alla mått på rör skarvar och muffar . kolla på dom här om du inte varit där "80mm" om man vill ha det http://www.jape.se/p...forteckning.pdf http://www.soliduct....ssystem/ror.htm

Ska du ha den utanpå så ska du köpa en tak-/väggstos typ en som på denna sidan http://www.rcv-energ...k.se/?cat_id=88 den kan du fästa med skruvar och silikon bakom så den blir tät eller med sättlim pl400. Och ska du ha röret in i hålet kan du spruta en sträng med fogskum innan du sticker in röret om det är snålt med plats för röret. kom ihåg en burk fogskum expanderar ca 10 liter så det behövs inte mycket.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

haha...jo då, jag fick det töppt igår sedan, med ett lock och lite annat i det för att dämpa ljudet. Blev tätt också med lite tejp 🙂

Så att täppa igen är fixat och det gick ner till en acceptabel nivå.

Nu en fråga, hur länge kan jag ha det igentäppt utan att någon börjar klaga?

Sen säger vi inte silvertejp....vi säger gaffa *ler* (helt otroligt att tejpen fått en egen hemsida)

Jag kör nog på detta eftersom jag ändå ska flytta inom en snar framtid och få allt på ett och samma ställe. Och då ska det göras ordentligt från grunden 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

*haha* Gaffa brukar jag säga också.. 😉 Trodde inte alla visste vad det var. Nåja..

Hur länge du kan ha det täppt? Tja.. Egentligen så sabbar du balansen i hela kåkens ventilationssytem direkt då du täpper igen. Kan tänka mig att det ställer till det om du eller en granne börjar steka fläsk.. Då lär det börja osa hos grannen eller hos dig ganska omedelbart.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen fara. Då du stryper ventilationen i ditt rum så innebär det bara att du får lite sämre ventilation i din bostad, beroende på hur många utsug du har.

Den lilla mängden luft som du stoppat kommer i stället tas ut från övriga ventiler i huset. Ingen kommer märka något. (Det motsvarar ungefär som att någon öppnar/stänger "fläkten" ovanför spisen, något som sker åtskilliga gånger varje dag.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid svårt med ventilation. Tänkte bara fylla i lite av vad adrumdrum skrev.

I ventilationstrummor kan man ha speciell isolering (med en yta som klarar det) som absorberar ljudet.

För att dämpa kan man ha "lådor" (kommer inte ihåg det riktiga namnet, sry) där ljudet cirkulerar och man kan också ha olika typer av perforeringar som det passerar genom för att dämpa olika frekvensområden.

Det kluriga i det är att för varje dämpning man använder så genererar oftast lufttrömmen ett nytt ljud genom "lådan" eller perforeringen. Till sist då (som jag tror adrumdrum skrev) så bör man ha relativt stor ventilationstrumma en bit för att sänka både frekvensen på bruset och nivån.

Det är iallafall så jag kommer ihåg det när jag läste om det.

Sätt inte igen ventilationen mer än den tid du verkligen behöver! Det blir snabbt dålig luft då, särskilt på sommaren när inne o utetemp är samma.

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej,

Men det är i min bostad luften blir sämre? För min egen del så skiter jag i hur bra luft jag har 🙂 Jag försämrar inte luften drastiskt för mina grannar? Jag har haft massa filtar där förr på en hylla, så undrar om inte ventilationen varit lite halvtäppt jämnt 🙂

Men nu är jag nöjd med volymen iaf på ventilationen. Nu ska det akustikbehandlas och sedan testas för sång och tal 🙂

OCh jag ska inte ha det igenpluggat mer än när jag ska spela in 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...