Jump to content
Annons

Dämpa ljudet från ventilationen


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag håller på en distanskurs för att lära mig mer om ljudteknik och fick av min handledare nedslag på min akustik och bakgrundsljud. Det gäller talinspelning i lägenhet som jag vill göra. Jag kan inte ändra på något direkt i min lägenhet, och vill inte bygga något permanent då jag planerar flytta inom ett par år och ska då bygga på riktigt, vilket gör också att jag inte vill lägga så mycket pengar för detta.

MEn jag städade ur min klädkammare och där täntke jag man kunde vara. MAn kan stänga dörren när sladden är där inne och jag tror att man skulle kunna få det OK med absorbering. Siktar alltså inte på någon snygg akustik, utan så torr som möjligt. Det är väldigt trångt. men jag har några frågor.

1. Går det sätta upp paneler med något som gör att man kan ta bort dem sedan. Eller ska jag såga till lite plywoodskivor och ställa in med absorbenterna på?

2. Det som ger mest bakgrundsljud vad jag kan höra i rummet är ventilationen. Har täckt med filtar men det hjälper inte tillräckligt för talinspelning. Finns det något sätt att dämpa ventilationen på utan att minska lufttillförseln på ett smidigt och billigt sätt.

3. Vilka absorbenter rekommenderar du?

4. Om jag sätter plywoodskivan några cm ut från väggen så kan jag få ner lägsta frekvens den abosrberar lite va?

5. Idé två är att jag gör två plywoodskivor och har längst väggen med abosrbenter, abosrbenter på dörren bakom mig, och en plywoodskiva som jag lägger ovanpå med abosrbenter. Som sagt så vill jag ha det torrt, då et inte är möjligt med snygg akustik.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Cuoikajeaggi (oregistrerad)

Ojdå!

Jag har surfat runt en hel del på din proffsiga hemsida och tänkte kontakta dig för lite jobb.

Har också sett att du kör Protools HD och tänkte att du är riktigt proffsig.

Men nu visar det ju sig att du inte lagt ner ett skit på akustiken. Hur kommer det sig att man lägger så mycket pengar i ett HD-system

när akustiken är skit. Det känns ju lite som att köpa fälgar för 100000 och sätta på en folkabuss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar inte in här. Men nu vill jag kunna spela in bra tal iaf. HD-systemet köptes på grund av att jobben krävde det. Innan jobbade jag i färdiga studior. Flttade tillfälligt till en lägenhet och då kändes det inte lönt att lägga ut flera hunda tusen på akustiken när man ändå måste göra om det för nybygget sedan. Så jag får leva ett år med att behöva referenslyssna lite extra.

Om du vill jag ska mixa något så är ju första gratis. Så gå på resultatet om du är osäker.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Cuoikajeaggi (oregistrerad)

Spelar inte in här. Men nu vill jag kunna spela in bra tal iaf. HD-systemet köptes på grund av att jobben krävde det. Innan jobbade jag i färdiga studior. Flttade tillfälligt till en lägenhet och då kändes det inte lönt att lägga ut flera hunda tusen på akustiken när man ändå måste göra om det för nybygget sedan. Så jag får leva ett år med att behöva referenslyssna lite extra.

Om du vill jag ska mixa något så är ju första gratis. Så gå på resultatet om du är osäker.

MVH

Anders

Ursäkta att jag lånade din tråd men jag blev lite besviken nu faktiskt efter att ha läst din hemsida. På hemsidan får man ju en helt annan bild än det du tar upp här. Känns lite missvisande faktiskt. Letar vidare ifall nån kan göra lite jobb under bättre akustiska förhållanden. Lycka till med dina absorbenter ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen...

Jag vill alltså dämpa en ventilation för att kunna spela in tal här hemma iaf, utan att behöva åka någon annan stans. Det är ju så pass viktigt att det är tyst, och denna klädkammare tror jag är det tystaste i lägenheten, men bara om jag kan få ner ventilationen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ventilationstrummor som är ljuddämpare, funkar på samma sätt som en vanlig ljuddämpare till bil. Och det ska tydligen inte påverka luftflödet. Säkert rätt dyrt.

Typ sån här:

t-4159-393.jpeg

Om man kan sätta dit det på ventilationshålet och hänga fast det med nån anordning.

Finns säkert fler varianter och olika dämpningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart hittar man sådant? Är det hos vanliga försäljare? Ska självklart leta själv också och kolla priser. Får ju inte gå på för mycket då det bara är att det skulle vara skönt att kunna göra lite talinspelningar i lägenheten och slippa dra sig till andra lokaler 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart hittar man sådant? Är det hos vanliga försäljare? Ska självklart leta själv också och kolla priser. Får ju inte gå på för mycket då det bara är att det skulle vara skönt att kunna göra lite talinspelningar i lägenheten och slippa dra sig till andra lokaler 🙂

MVH

Anders

Jaja visst! Det är byggvaruhus eller ventilationsfirmor som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad tror ni om denna? Den ligger i ett bra prisläge tycker jag

http://www.luftbutiken.se/ljuddampare-60cm-p-478.html

Är denna till för att sätta utanpå? Fattar inte det riktigt. Är det bara att trycka på den? Vad betyder de plika storlekarna? Om det är storlek 60cm, innebär det att den är 60cm lång? Hur vet man vilken storlek man ska ha? Står 100 för fästhålets diameter?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kapar befintligt rör och sätter dit ljuddämparen i stället. Luften ska alltså strömma genom dämparen. För den dämparen du länkade till tror jag att du måste ha 100mm ventilationsrör, men det finns till andra dimensioner också. Jag köpte mina dämpare direkt från tillverkaren Lindab i Malmö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så jag måste alltså göra åverkan på befintligt system, det tror jag inte hyresvärden gillar. Jag tänkte om man kunde sätta någon dämpare på "utblåset" eller vad man ska säga.

Om inte detta funkar så får jag helt enkelt promenera till annan lokal tills jag har byggt från grunden.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Går väl teoretiskt att sätta den på utblåset om dimensionen /diametern matchar, men då får du dämparen stickande ut i rummet + att den behöver fästas upp på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att den sticker ut gör inget. Räcker det med att man kanske har några träklosar under? Har nämnligen en hylla precis under ventilationen? Hur fäster jag den på utblåset så det blir tätt? Förlåt mina dumma frågor 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser ditt utblås ut? Är det ett galler eller nåt som du kan plocka av?

Om det finns ett runt ventilationsrör innanför är det bara att köpa dämpare i rätt dimension och trycka in dämparens ändstump där. Är det inte helt tätt får du plocka fram lite silikon.

I mitt fall var det samma dimension (15cm) på både stumpen på dämparen och på ventilationsröret. Därför fick jag köpa till en liten skarv med gummitätningar, annars passade de inte på varann. Det är lite hane/hona principen. Eftersom jag hade "hane" på bägge sidorna fick jag sätta en skarv med "honor" i bägge ändarna. Skarvbiten är alltså några millimeter större än dimensionen så man kan trycka in röret där från båda sidor.

Hoppas jag inte rörde till det för mycket.

Den här typen har jag: Lindab

Med skarv/övergång av den här typen: övergång

Titta en bit ner under övergångsstosar.

Det spelar ingen roll om du stöttar upp den underifrån eller spänner upp den i taket. Tänk bara på att det inte är något som vibrationerna kan fortplanta sig för mycket i.

Redigerat av bassman
Link to comment
Dela på andra sajter

Gizmozis,

Är ingen expert på området, även om jag jobbade med vent för en sisådär 20 år sedan.

Tror att det oftast sitter frånluft i klädkammare, alltså suger luft från rummet. En sån ventil brukar se ut så här:

http://www.luftbutiken.se/franluftsventil-100mm-p-1842.html

Men...vilken typ av oväsen för ventilationen? Mekaniskt fläktljud eller luftsus (dvs för mycket luft passerar en för liten öppning)?

Om fläktljud så är ljuddämpare en bra idé.

Om luftsus, börja med att testa om det hjälper att bara ta bort ventilen, brukar bara vara att dra den utåt. Om inte det hjäper kan det kanske vara en idé med en ljuddämpare. Men jag tror det är en god idé att gå upp en dimension så att luft inte behöver pressas in i systemet, åtminstone inte på rätt sida av ljuddämparen så att säga.

Om du bestämmer dig för en dämpare, lägg upp en bild på hur det ser ut och ange dimensionen så kan jag hjälpa dig med vilka delar du behöver.

Men då får du fan mixa ett par låtar åt mig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Ventilen ser nästan ut som den du skickade, men istället för en rund platta i mitten så är det en platta med massa små runda hål i sig. Men du har nog rätt i att det är frånluft. Oljudet är sus och man hör ibland små visslingar. Så det är nog för trångt som du säger. Detta måste testas! Stort tack för tipset, om det inte hjälper att plocka bort och det behövs dämpare till den så återkommer jag! Kommer dock inte kunna testa under veckan då jag nu är bortrest, men så fort jag kommer hem ska jag göra det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till..

Eftersom jag då inte kan få snygg akustik i detta rum utan satsar på att få så torrt som möjligt, och tyst som möjligt för att kunna nå en så nära profesionell standard i lägenheten för talinspelning så har jag tittat på absorbenter för detta ändamål.

Min fråga är hur stor skillnaden blir att gå från exempelvis dessa http://www.thomann.de/se/the_takustik_was_7_absorber_8er_set.htm eller om man skulle gå på 2 paket av dessa http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_4_studiofoam_wedges_charcoal.htm

Hoppas någon vet kanske rent av testat de olika.

Det skiljer ju en del i priset, men hur mycket skiljer i abosorbtion?

Dessa komemr fästas på plywoodskivor som sedan kommer fästas en liten bit ut från väggen. Det är helt enkelt så lösningen kan bli. Syftet är ju som jag skrev innan att slippa lämna lägenheten för att göra enkla talinspelningar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

en fundering bara, förmodligen har du redan tänkt tanken men tycker det kan vara värt att väcka frågan iaf...

SM7B är en riktigt bra dynamisk mick för röster och som inte är alls så känslig för rummets akustik eller andra störande ljud. Visserligen är det en större investering för dig, men å andra sidan kanske du kan ha nytta av den i andra sammanhang också.

http://www.thomann.de/se/shure_sm_7b_studiomikro.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jodå, det ska införskaffas en mick mer avsett för tal än den jag har. Den jag har nu färgar lite för mycket så det låter inte 100% naturligt. Väldigt bra för kvinnligt tal dock om man vill ge det lite fyllnad och personen inte har för mycket påträngade s-ljud då det är rör. Så mikrofonköp ska tittas på också och så ska jag hitta ett bra komplement till den micken för talinspelning 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom problemet med ventilationsljud bara uppstår då du skall spela in akustiskt så är mitt förslag mycket effektivt och billigt... Plugga igen hålet tillfälligt under inspelningen helt enkelt.. 😉 Ok det blir obalans i ventilationssystem i resten av kåken men eftersom det är tillfälligt skadar det inget och knappast nån granne som hinner märka nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mick vet jag redan vilken jag vill införskaffa i princip. Men om jag inte får ner bakgrundsljudet betydligt mer så spelar micken ingen roll. Skulle vara få tillfällen en sådan inspelningen skulle funka.

Att plugga igen är svårt att få det tätt, så då får man ändå det där suset av att luft tränger igenom. Fick ner det lite genom att sätta lite gummilist runt ventilationskåpan, men det är inte OK i mina öron ännu. Ska dock isolera dörren också, då lite kan vara utifrån.

Men att få ner volymen på ventilationen är prio!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova det omvända, ta bort nuvarande "lock" och se vad som händer. Utan strypningen kanske susandet ändrar karaktär eller t.o.m. blir försumbart.

Med locket borttaget blir det annars hur som helst enklare att täta ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan ju säga så ni förstår mitt problem med ventilationen och varför det inte är OK.

När jag spelar in tal med micken 2dm ut och 2dm upp från munnen, alltså inte helt närmickat och har en peak på ca -6dbfs så ligger bakgrundljudet på ca -47dbfs

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...