Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

När en skiva mastras lägger man även in en kod som talar om för cd-spelaren hur lång tid det är emellan låtarna, i vilken ordning de kommer osv. Detta är PQ-koden. Om du vill ta en låt från en full-längsskiva, t.ex. trycka en singel, måste singeln PQ-kodas om.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Postat
Hm, nu chansar jag, men är det inte protokollet där du bestämmer där spår börjar och slutar?

Bra chansning! 😏

Hehe. Jag vågar aldrig säga att "något är något" ifall jag inte är 110% säker på det. 😄

Postat
Hehe. Jag vågar aldrig säga att "något är något" ifall jag inte är 110% säker på det. 😄

Bra inställning! Det far omkring allför många rykten och osanningar baserade på tyckande eller besserwisser-attityd - inte minst i den här branschen. Men inte ni, och inte här 😏

Postat

ok tack för inläggen. Det är så att jag ska skicka iväg ett mixtape (heter tape men formatet är CD) till press och gör en enkel mastering själv då jag inte behöver något fancy för den här gången. Mastringen fixar jag men det är PQ kodningen som jag inte vet hur jag ska göra. Det är speciellt viktigt för mig då det är en mixskiva och det inte är något mellanrum mellan spåren.

någon som vet hur jag ska göra?

Postat

Jag kör PQ-kodning i Wavelab, mycket enkelt och smidigt!

Har för mig att jag läste att nyaste versionen av Logic även kan PQ-koda, nån som vet om det stämmer? 😉

Postat
Hehe. Jag vågar aldrig säga att "något är något" ifall jag inte är 110% säker på det. 🙂

Bra inställning! Det far omkring allför många rykten och osanningar baserade på tyckande eller besserwisser-attityd - inte minst i den här branschen. Men inte ni, och inte här 😳

Jag tackar så mycket för kommentaren. Det värmde 😉

Postat
QUOTE]

Bra inställning! Det far omkring allför många rykten och osanningar baserade på tyckande eller besserwisser-attityd - inte minst i den här branschen. Men inte ni, och inte här 😆

Nja jag vet inte om jag kan skriva under på det! 🙂 Ibland så är t.o.m jag 😉 ute på lite djupt vatten i diskussionerna! 😳

Postat
ok tack för inläggen. Det är så att jag ska skicka iväg ett mixtape (heter tape men formatet är CD) till press och gör en enkel mastering själv då jag inte behöver något fancy för den här gången. Mastringen fixar jag men det är PQ kodningen som jag inte vet hur jag ska göra. Det är speciellt viktigt för mig då det är en mixskiva och det inte är något mellanrum mellan spåren.

någon som vet hur jag ska göra?

Om du har tillgång till Wavelab så finns det utförliga intruktioner i "hjälp". Det hjälpte mig innan jag visste hur man gjorde.

När du lagt upp spår för bränning i Wavelab så ser du ett pluss-tecken till vänster vid varje spår. Tryck på det och du ser vart spåret börjar och slutar samt mellanrum. Gör dina justeringar efter behag. Grundinställningen i Wavelab är 2 sekunder mellan varje låt.

Jag har för mig att det måste vara ett mellanrum på två frames (eller vad det nu hette, kanske var det 2 millisekunder, men du ser det i programmet) där informationen lagras för att CD-spelare skall kunna hitta mellan spåren.

Vid komersiell utgivning så lägger man till förutom PQ-kodning EAN-kod (streckkod) samt en speciell id-kod för varje spår som man får av sitt skivbolag eller förlag.

• 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.