downer Postat 16 juli 2010 Postat 16 juli 2010 Hej! Jag har ett gammalt Tascam US-224 som har fungerat utan problem i min lilla anspråkslösa hemmastudio på min gamla PC med Windows XP/Vista/7. Nu har jag dock uppgraderat mig och skaffat en iMac (3,06Ghz Intel Core 2 Duo och 4 GB ram) - vilket jag tänkte skulle göra underverk för mina möjligheter att göra musik på datorn. Dock så har det inte riktigt blivit som jag hade tänkt mig. Ljudkortet fungerar, jag får ljud i det och det låter bra. Dock verkar det vara något strul med latencyn (har testat att justera den i ljudkortsinställningarna - utan resultat), då ljudet försvinner ibland. Om jag sitter och till exempel spelar in gitarr så tystnar ljudet, och jag får vänta i upp emot en minut, sedan spelar datorn upp det jag spelade under tiden som det tystnade. Jag har testat olika drivrutiner från tillverkarens hemsida, men det har inte blivit bättre. Problemet uppstår i såväl Garageband som Logic Express. Då jag tänkte att det kanske var drivrutinerna som strulade, installerade jag Windows 7 med hjälp av Boot Camp, då jag aldrig hade något strul på min gamla dator i en Windows 7-miljö. Dock uppstår samma problem där också. Är ljudkortet inkompatibelt med iMacens hårdvara? Behöver jag skaffa ett nytt ljudkort? Finns det några andra gömda systeminställningar jag kan justera (förutom de inställningar jag har hittat i Logic samt i ljudkortets eget program) för att komma till rätta med problemet?
Gilbert Postat 17 juli 2010 Postat 17 juli 2010 Låter som någon sorts konflikt men hur man löser det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte kör Mac (så mycket …).
downer Postat 20 juli 2010 Trådstartare Postat 20 juli 2010 Jo, att det är något slags konflikt tycker jag att det verkar som också. Någon som har något förslag på hur man kan lösa det? 😲
D200 Postat 20 juli 2010 Postat 20 juli 2010 Har du Airport på? Det är det enda jag kan komma på sådär...annars är det väl nån konflikt av nåt slag. Att ljudkortet inte funkar till macen som det ska...
Implasticyde Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Blir lite fundersam när jag läser på Tascams hemsida för US-224 undet "Specifications" där det, vad jag kan utläsa, inte står att OS X 10.6 stöds under "Driver Compatibility Chart". Rekomenderar dig Tascams support eller deras forum om de nu har något för att först ta reda på ifall Tascam har en fungerade drivrutin för US-224 och OS X 10.6. För själva felbeskrivningen låter det som att din USB är överlastad och först när belastningen försvinner kommer USB-kommunikationen "ifatt" och du får tillbaka ditt ljud. Hur mycket har du inkopplat som använder USB förutom tangentbord och mus (musen bör du koppla in via tangetbordet)? Du har fler inställningar att finna under Program/Verktyg/Ljud-MIDI inställningar i OS X. Det är här sätter samplingsfrekvens och bit-djup om jag inte minns fel.
Linus Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Blir lite fundersam när jag läser på Tascams hemsida för US-224 undet "Specifications" där det, vad jag kan utläsa, inte står att OS X 10.6 stöds under "Driver Compatibility Chart".Inget stöd för Windows 7 heller. Var det Windows 7 i gamla PC:n? Inte Windows XP? För själva felbeskrivningen låter det som att din USB är överlastadJag tycker också att det är troligt. Är ljudkortet kopplat direkt till datorn eller genom en USB-hubb? Du har inte länkat det på USB-portarna på tangentbordet va?
Freddy Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 (redigerat) Tillverkaren har inte någon teknisk support du kan kontakta? Låter väldigt konstigt att det inte skulle funka när det finns drivrutiner osv. Jag hade lite problem med mitt MOTU-kort och fick väldigt snabb och bra teknisksupport via deras hemsida. edit; hittade en mailadress på deras sida: custser@teac.com Kolla med dom först. Redigerat 21 juli 2010 av Freddy
downer Postat 23 juli 2010 Trådstartare Postat 23 juli 2010 Har du Airport på?Det är det enda jag kan komma på sådär...annars är det väl nån konflikt av nåt slag.Att ljudkortet inte funkar till macen som det ska... Jo, det har jag faktiskt. Skall prova att stänga av det, så återkommer jag med besked. 🙂 Hur mycket har du inkopplat som använder USB förutom tangentbord och mus (musen bör du koppla in via tangetbordet)?Du har fler inställningar att finna under Program/Verktyg/Ljud-MIDI inställningar i OS X. Det är här sätter samplingsfrekvens och bit-djup om jag inte minns fel. Det enda som är inkopplat via USB är ljudkortet. Mus+tangentbord går på bluetooth. Skall kolla bland de inställningar som du beskriver. 🙂 Inget stöd för Windows 7 heller. Var det Windows 7 i gamla PC:n? Inte Windows XP? Jag tycker också att det är troligt. Är ljudkortet kopplat direkt till datorn eller genom en USB-hubb? Du har inte länkat det på USB-portarna på tangentbordet va? Den gamla datorn har jag haft Windows XP, Vista samt Windows 7 på - utan något problem över huvud taget. Plug and play när det har fungerat som bäst. 🙂 Tillverkaren har inte någon teknisk support du kan kontakta? Låter väldigt konstigt att det inte skulle funka när det finns drivrutiner osv. Jag hade lite problem med mitt MOTU-kort och fick väldigt snabb och bra teknisksupport via deras hemsida.edit; hittade en mailadress på deras sida: custser@teac.comKolla med dom först. Tack för tipset, det tänkte jag faktiskt inte på. Jag är så van vid att kunna pilla med allt själv, vilket inte riktigt fungerar längre när man helt plötsligt har bytt OS :S
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.