Jump to content
Annons

4 olika eq, vilken låter bäst?

evilrocker

Recommended Posts

...jag tycker inte du har använt den på rätt sätt.

Tänkte skriva ungefär samma sak.. ( blev också tvungen att kolla upp vad EQ'n är för typ)

eVilrocker:

Ojjj!!! Såg nu vilka pluggar du använt.. Wavespluggen är ju superclean?? ( som jag superdissade 😮) Hade du ställt in pluggar och hårdvara "by figures"? ( på motsvarande värde på pluggen alltså)

Ändå så tycker jag fortfarande att 4:an håller samman materialet bäst med de inställningarna du gjort.

Angående den apanssondyra EQ'n så tyckte jag att delar i mixen lät konstigt när du använt den, andra väldigt snygga.. framförallt sång och topp på virveln kommer ut på ett snyggt sätt.

(bara en sån sak gör det värt ett köp?)

Jag har alltid gillat kombinationen av hårdvara och mjukvara så KÖP API'n.. om inte annat så för coolhetsfaktorn 😉

Köp API'n och ett UAD2 solo + UAD's Fatso så räcker det med att sälja halva din själ

Lycka till

Redigerat av Lundin
Dela på andra sajter

Annons

Japp, ett smile på alla eqs inkl hårdvaran. apin på x 0,5 och hylla från 12,5 och 100hz tror jag det var. sen ställde jag alla

pluggar likadant med väldigt bred q.

Ja hrrm, får fundera hur jag ska göra, sista dagen för lek idag.

Tänkte skriva ungefär samma sak.. ( blev också tvungen att kolla upp vad EQ'n är för typ)

eVilrocker:

Ojjj!!! Såg nu vilka pluggar du använt.. Wavespluggen är ju superclean?? ( som jag superdissade 😮) Hade du ställt in pluggar och hårdvara "by figures"? ( på motsvarande värde på pluggen alltså)

Ändå så tycker jag fortfarande att 4:an håller samman materialet bäst med de inställningarna du gjort.

Angående den apanssondyra EQ'n så tyckte jag att delar i mixen lät konstigt när du använt den, andra väldigt snygga.. framförallt sång och topp på virveln kommer ut på ett snyggt sätt.

(bara en sån sak gör det värt ett köp?)

Jag har alltid gillat kombinationen av hårdvara och mjukvara så KÖP API'n.. om inte annat så för coolhetsfaktorn 😉

Köp API'n och ett UAD2 solo + UAD's Fatso så räcker det med att sälja halva din själ

Lycka till

Dela på andra sajter

Hahaha det hade vart coolt. Nja det gick faktiskt så här, jag skickade tillbaka den... ett tag...

Jag måste prova något mer. Jag vet att jag gillar den men jag är även nyfiken på vad mer som finns.

Jag funderade ett tag på 550b till min lunchbox men potentiometrarna är ju stegade i 2db steg så den

funkar ju inte så bra för masterspåret. Sen funderar jag att testa A-designs Hammer, fast den har inga

hyllfilter vilket jag vill ha, iofs har den extremt bred (och fast) q men ändå. Massive passive är för dyr.

Det får ligga någonstans på max i samma prisklass som 5500. Men än hårdvaru-eq ska jag ha, det är bara frågan

om vilken och när. 🙂

Ska du döpa om ditt nick på forumet till evilrocker jr nu? med Proud API owner som titel i telefonkatalogen.

Hur gick det?

Dela på andra sajter

Tidigare gjorde jag också ett test mellan ett antal EQs, och faktiskt också

några kompressorer på samma sätt - enbart mjukvara dock.

Generellt upplevde jag att Sonnox (Sony Oxford)överlag var mest transparent (eller klen kanske).

Waves Q10 var rätt hård/kylig, medan Rcomp i waves serie tycktes vara mest påtaglig, i brist på bättre ord.

Dela på andra sajter

Hahaha det hade vart coolt. Nja det gick faktiskt så här, jag skickade tillbaka den... ett tag...

Jag måste prova något mer. Jag vet att jag gillar den men jag är även nyfiken på vad mer som finns.

Jag funderade ett tag på 550b till min lunchbox men potentiometrarna är ju stegade i 2db steg så den

funkar ju inte så bra för masterspåret. Sen funderar jag att testa A-designs Hammer, fast den har inga

hyllfilter vilket jag vill ha, iofs har den extremt bred (och fast) q men ändå. Massive passive är för dyr.

Det får ligga någonstans på max i samma prisklass som 5500. Men än hårdvaru-eq ska jag ha, det är bara frågan

om vilken och när. 🙂

Najs! Det är lätt att bli fartblind och tappa omdömet när man hamnar i en sådan situation, men hårdvara låter ju såpass mycket bättre på kritiska detaljer så det oftast är värt kostnaden i långa loppet.

mumma? vore läskande för lyssningslökarna o lyssna på den där gräddbakelsen..

5500 känns ju rätt överkomlig i sammanhanget snabba cash

Dela på andra sajter

Japp, man blir prylkåt och köper det lätt bara för att det känns coolt! Nä en sån kritisk grej

som eq för mastern eller för mastring om man så vill får man vara noga med. Kompressorköpet var jag

extremt noggrann med så det får ta sin tid helt enkelt. Och ja, hårdvara låter bättre (oftast)! 🙂

Najs! Det är lätt att bli fartblind och tappa omdömet när man hamnar i en sådan situation, men hårdvara låter ju såpass mycket bättre på kritiska detaljer så det oftast är värt kostnaden i långa loppet.

Dela på andra sajter

Aha coolt, nä jag gillade inte heller q10.

Tidigare gjorde jag också ett test mellan ett antal EQs, och faktiskt också

några kompressorer på samma sätt - enbart mjukvara dock.

Generellt upplevde jag att Sonnox (Sony Oxford)överlag var mest transparent (eller klen kanske).

Waves Q10 var rätt hård/kylig, medan Rcomp i waves serie tycktes vara mest påtaglig, i brist på bättre ord.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Faaaan Lundin! Jag köpte den! Nu har jag ångestlycka!!! helvete! 😛

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.