Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har problem med Cubase egna syntpluggar; Mystique, Prologue och Spector. Det yttrar sig så att Cubase crashar när jag skall exportera en mix som innehåller någon av dessa pluggar. Att spela upp fungerar finfint, det är bara vid export Cubase stöter på patrull, antingen kommer felmeddelandet att ett allvarligt fel har inträffat och man ombeds spara projektet under nytt namn, eller så låser sig hela programmet och texten "Cubase har slutat att fungera, Windows söker en lösning på problemet" kommer upp.

Cubase 5 är ny-installerat på en laptop med Windows7 home premium i 64bitar.

Embracer, Halion1, och monologue pluggarna funkar, sökvägen till dessa e; Program/Steinberg/Cubase5/VST plugins.

De pluggar som inte går att exportera drivs av något som heter "SynthEngine vst3" och ligger under; Program/Steinberg/Cubase5/vst3

Är det någon som kan tänkas ha nån idé om vad problemet beror på, och om sökvägen skall vara som den e?

Som sagt de e en "clean install" och jag har inte fipplat omkring me dll filer i olika mappar å så. Allt annat funkar hyfsat, även om jag tycker mig märka att Cubase 5 har en tendens att crasha oftare än vad Cubase 4 gjorde.

Jag har Cubase 5 installerat på en stationär dator med Win XP också i 32 bitar, men Cubase uppför sig på samma sätt på båda...

/Ulf

Annons
Postat

Härligt!

Har nu uppdaterat till 5.5. Nu verkar det funka klockrent! På köpet löste det oxå problem med VST bryggan cubase alltid förlorade kontakten med om man råkade pilla på nån parameter medans projektet spelade upp. Nu går det dessutom att använda Voxengo's Span plug utan problem.

Det fanns också en massa nyttigheter i uppdaterings pdf'n som jag ska kika närmare på vid tillfälle.

Tack igen för lysande tips! 😎

/Ulf

Postat

Hmm...Med uppdateringen uppstod tydligen ett annat fel. Det går inte att öppna vissa projekt skapade innan uppdateringen. En del saker laddas men så plötsligt slutar Cubase att svara och tvärhänger sig mitt i inladdningen.

Min gissning är att de pluggar som ställde till problem innan uppdateringen och följdaktligen finns sparade i projekten ställer till problem för Cubase när de skall öppnas i den nyare versionen.

Min fråga är om någon vet om något slags kommando för att "tvinga" Cubase att öppna projekten i nåt slags "felsäkert läge"? Jag erinrar mig att vissa program har en sådan funktion, typ; "håll nere escape och shift tangenten och klicka på öppna" eller nåt i den stilen...?

Jag håller på och kopierar över en mapp med lite kritiska projekt och försöka öppna dom i den Cubase jag ännu inte har uppdaterat och ta bort alla pluggar, speciellt de pluggar som använder vst bryggan och spara om dom för att se om detta löser problemet.

/Ulf

Postat

Lyft ut alla pluggar ur vstplugins-mappen. Öppna projektet och se om det funkar.

Isåfall stänger du projektet, lägger tillbaka pluggarna en efter en, och provar om och om igen.

Då hittar du vilken plugg som "ställer till det". Det finns kanske uppdaterade versioner av den pluggen också...

Postat

Tack för svar!

Det verkar vara i princip alla Cubase egna pluggar; kompressor, ampsimulator, delays, reverb etc, etc. 😳

Men att lyfta ut pluggarna ur vst mappen gjorde iallafall så jag kunde öppna projekten, deleta alla pluggar och spara om...Nu gäller det bara att komma ihåg alla pluggar och hur dom var inställda...Med ett tjogtal projekt och ca 40 kanaler i varje projekt är semestern räddad 😎

...För jag antar att det inte funkar att bara inaktivera dom..`?

/Ulf

Postat
Det verkar vara i princip alla Cubase egna pluggar; kompressor, ampsimulator, delays, reverb etc, etc. 😳

😳

Låter mycket märkligt, det där skulle jag genast ta med Steinberg-supporten.

Postat

Jag håller med. En uppdatering borde ju inte göra en tidigare versions komponenter obrukbara, speciellt inte tillverkarens egna komponenter...

Imorgon ska jag gräva lite djupare, och göra samma test med fler projekt. Har bara gjort testet med ett projekt än så länge. Jag har dock märkt att det är flera projekt där Cubase crashar när den laddar in komponenterna.

Jag informerar om hur det går 😱

/Ulf

Postat

Nu har jag hållit på å micklat fram och tillbaka och kommit fram till att det var de-essern som ställde till det. Den ligger i "Dynamics" mappen tillsammans med nån "midi-gate". Lyfter jag ut Dynamics mappen ur VST-plugins går det att öppna alla projekt (som har de-essern som plug laddat, övriga projekt går således att öppna oavsett).

Jag testade att lägga in de-esserns dll fil i VST mappen bland de andra "tredjeparts" pluggarna, men det funkar inte. 🤪

Har Steinberg alltså valt att ta bort de-essern som plug i uppdateringen månne? 😕

/Ulf

Postat (redigerat)

Har Steinberg alltså valt att ta bort de-essern som plug i uppdateringen månne? 😕

/Ulf

Steinberg har kommit fram till en ny funktion i Cubase 5.5 som gör att vissa låtar analyseras vid start och du borde fått upp meddelandeskylten "You're not allowed to use de-esser in this song!"

*host*

.. annars kan det kanske vara skillnad mellan 5.0 -> 5.5 eftersom de haft en del småfixar och uppdateringar mellan dessa versioner..

Om det bara är de-essern som ger det här problemet kan du ju skicka upp det på Steinbergs Cubase forum, säkert fler som har samma problem.

Redigerat av Lundin
Postat

Steinberg har kommit fram till en ny funktion i Cubase 5.5 som gör att vissa låtar analyseras vid start och du borde fått upp meddelandeskylten "You're not allowed to use de-esser in this song!"

*host*

😄

Aha! Det är alltså de det står i pop-up fönstret som flimrar förbi så fort att man inte hinner läsa när man öppnar ett projekt? 😛

/Ulf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.