Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Har ett problem.

Audio in funkar bra

Audio Out funkar bra

MIDI In funkar bra

Men MIDI out funkar inte, dvs jag får inte ut något ljud via ljudkortet.

Jag använder Cubase LE 4 och E-mu 0404 USB.

MIDI in från Keyboarden tar jag rätt in i datan, via USB, inte genom ljudkortet.

Kan jag få MIDI out via ljudkortet ändå? Eller måste jag ta det via en MIDI keyboard och ha både in och out via ljudkortet?

Redigerat av Rhyder
Annons
Postat

Midi är inte ljud, utan bara kontrollsignaler som berättar för en synt vad den ska spela...

Vad ska du göra?

Vill du styra en extern synt så att den spelar upp den mididata som du har spelat in i Cubase - eller vill du använda virtuella instrument i Cubase?

Postat

Tjena Claes!

Jag har kopplat in min keyboard i datorn via USB.

Jag får upp signalerna som jag spelar i Cubase korrekt, men jag har inget ut i mina högtalare som går via ljudkortet.

Postat

Kort svar.

Du behöver koppla upp ett virtuellt instrument i Cubase (VSTi) som tar emot Midi signalen och gör om den till ljud.

// Gunnar

• 2 veckor senare...
Postat

Men, om man då vill ha audion från själva keyboarden då, om det också är en sån.. Då kan man ju koppla både audio och midisladdarna vad jag förstår, men hur ställer man in för att få cubase att spela upp ljudet från den externa synten?

Postat

Ljudkablar inkopplade från den externa synten till ljudkortet?

Då skapar du både ett midispår och ett audiospår.

Aktivera monitor (gula högtalarikonen) på ljudspåret för att höra medhörning från synten.

Postat

Tack, fast blir det liksom inte ett audio och ett midispår då? Kan man inte få midin att spela upp audion från synten eller hur man säger? Så att när man ändrar i midin sen så spelas det ändå upp med ljudet från synten. Det kanske är så du menar men det blir kortslutning i huvet här 🙂 Hur ska man ställa in kanalerna för att uppnå detta?

Postat

Jo, det blir ett midi- och ett audiospår.

Sålänge du har medhörningen igång hör du ljudet som kommer från synten medan du fortfarande jobbar med midi. Ändra så mycket du vill.

Men på slutet när låten är klar och du inte vill ändra mer i midispåret, då klickar du bort monitor och spelar in kanalen på audiospåret.

Postat

Vad har du för keyboard?

Har den inbyggd ljuddel måste du ju självklart koppla en sladd från MIDI-out på ljudkortet/datorn till MIDI-in på din keyboard också.

Postat

Synten är förstås kopplad midi in och ut. Men frågan är hur man assignar spåret att spela upp syntens audio kopplat till midispåret. Har förstått man då även måste koppla audiosladd men hur ställer man in kanalen att spela upp syntens audio?

Postat

Synten är förstås kopplad midi in och ut. Men frågan är hur man assignar spåret att spela upp syntens audio kopplat till midispåret. Har förstått man då även måste koppla audiosladd men hur ställer man in kanalen att spela upp syntens audio?

Syntens audio spelas upp från audio-utgångarna på synten, så du måste ha ett midispår och ett audiospår i Cubase. Input på audiospåret måste ställas till de ingångar som den externa synten är kopplad till.

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

Syntens audio spelas upp från audio-utgångarna på synten, så du måste ha ett midispår och ett audiospår i Cubase. Input på audiospåret måste ställas till de ingångar som den externa synten är kopplad till.

Ok. Ursäkta ev. tröghet nu, men blir det då inte bara en vanlig audioinspelning gjord från synten? Det man önskar är ju att via midi efterredigera och få syntaudion att påverkas av redigeringen?

Postat

Ok. Ursäkta ev. tröghet nu, men blir det då inte bara en vanlig audioinspelning gjord från synten? Det man önskar är ju att via midi efterredigera och få syntaudion att påverkas av redigeringen?

Självklart - men för att till slut kunna göra en mixdown där även den externa syntens ljud finns med, så måste man spela in syntens ljud på audiospår. Man spelar alltså in syntens ljud efter att man är nöjd med all midiredigering.

Postat
Aktivera monitor (gula högtalarikonen) på ljudspåret för att höra medhörning från synten.
Men på slutet när låten är klar och du inte vill ändra mer i midispåret, då klickar du bort monitor och spelar in kanalen på audiospåret.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.